کارشناس رسانه گفت: بحث فیلترینگ اینستاگرام تنها یک بعد رسانه‌ای و تبلیغاتی است که اگر این اتفاق بی افتد همچون فیلتر تلگرام در یک بازه زمانی کج دار و مریز خواهد گذشت و بعد هم کسی مسؤولیت آن را بر عهده نخواهد گرفت، حتی شورای عالی فضای مجازی که وظیفه مدیریت این حوزه را بر عهده داد.
کد خبر: ۷۰۳۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹ 14 January 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ سلمان هاشمی امروز در گفت‌وگو با فارس به بررسی ابعاد مختلف فیلترینگ پیام‌رسان‌ها پرداخت و اظهار کرد: هنگامی‌که گرایش مخاطب به یک پیام‌رسان افزایش پیدا می‌کند، باید از جهات مختلفی همچون بحث امنیت ملی، کنترل پیام‌رسان و گرایش مخاطب موردبررسی قرار بگیرد.

کارشناس رسانه ادامه داد: بحث فیلترینگ پیام‌رسان‌ها یک هشدار است و نکات مختلفی را به دنبال دارد که مهم‌ترین آن پایان دنیای رسانه‌های متن محور است چراکه با امروز با مخاطبی روبه‌رو هستیم که به سمت پیام‌رسان‌های تصویری حرکت می‌کند.

وی بابیان آنکه نمی‌توان در چنین مباحثی پیام‌رسان‌های موبایلی چون تلگرام را با اینستاگرام مقایسه کرد، تصریح کرد: نمی‌توان یک شبکه اجتماعی کامل مثل اینستاگرام که دارای یک میلیارد مخاطب هست را با تلگرام مقایسه کرد، چراکه 80 درصد مخاطب تلگرام ایرانی هستند و از گروه پیام‌رسان‌های موبایلی به‌حساب می‌آید اما همان‌طور که گفته شد اینستاگرام یک شبکه اجتماعی کامل است که مخاطبان بسیاری را در خود جای‌داده است بنابراین در این فضا در نظر گرفتن چنین مواردی بسیار اهمیت دارد.

هاشمی در ادامه متذکر شد: نکته دیگری که باید در بحث اینستاگرام به آن اشاره کرد اهمیت قابلیت‌های فنی این نرم افزار در مقایسه با دیگر شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک است و آنچه ما را در رقابت قرار می‌دهد همین قابلیت‌های فنی است.

شاخ اینستاگرام نتیجه غفلت فرهنگی است

کارشناس رسانه با تأکید بر اهمیت مباحث فرهنگی در پیام‌رسان‌ها، ابراز داشت: در فضای رسانه‌ای و مجازی پرداختن به مباحث فرهنگی نسبت به بحث فیلترینگ از اهمیت بالاتری برخورد دارد است که متأسفانه خیلی به آن توجه نمی‌شود و همین امر سبب شده تا با پدیده‌هایی مثل سلبریتی‌ها و یا شاخ‌های اینستاگرام رو به ور شویم.

وی در ادامه نگرش صرفاً امنیتی در پیام‌رسان‌ها را یک ضعف در بحث فیلترینگ دانست و بیان کرد: در پیام‌رسانی همچون اینستاگرام که کاملاً تصویری است و مباحث مختلف فرهنگی، اخلاقی و یا حتی غیراخلاقی که در آن دیده می‌شود انگیزه‌ای برای فیلترینگ وجود ندارد اما هنگامی‌که گرایش مخاطب زیاد شود و کمی گرایش امنیتی پیدا می‌کند بحث فیلترینگ جای خودش را پیدا می‌کند، بنابراین لازم است که در بحث فیلترینگ، محدودیت و نظارت، به جنبه‌های فرهنگی آن‌هم دقت شود و صرفاً یک نگاه امنیتی به شبکه‌های اجتماعی نشود.

حمایت از گروه‌های فنی عقب‌ماندگی رسانه‌ای را جبران می‌کند

هاشمی اذعان داشت: چند روز پیش یکی از مدیران پیام‌رسان‌های داخلی در یک مصاحبه گفته بود «حمایت‌های دولت بیشتر، حمایت‌های بچه‌گانه است» که در خصوص چنین بیاناتی باید گفت، شعار دادن در این فضا واقعاً جواب‌گو نیست چراکه ما قابلیت فنی بسیار بالایی داریم که با حمایت چنین گروه‌هایی می‌توان این عقب‌ماندگی رسانه‌ای را جبران کرد.

کارشناس رسانه عدم ورود سرمایه‌گذاران و سازمان‌های دولتی در حمایت از حوزه رسانه کشور را یکی مشکلات این بخش دانست و خاطرنشان کرد: چند سال پیش گروه‌های مختلف در داخل کشور هشدار دادند که آینده شبکه‌های اجتماعی با شبکه‌های اجتماعی تصویری است و اکنون بعد از گذشت چند سال شاهد آن هستیم که هیچ سرمایه‌گذار و حتی سازمان دولتی به این فضا ورود پیدا نکرده است که اگر این حمایت‌ها انجام می‌شد یقیناً امروز با چنین خلل در فضا رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو نبودیم.

وی در ادامه یادآور شد: شبکه اطلاعات ایران در مقایسه با شبکه‌های دیگر جهان خیلی زودتر شروع به فعالیت کرد اما برخلاف آنان هنوز اطلاعاتمان را کامل نکرده‌ایم و این در حالی است که بسیاری از کشورها بعد از ما اهمیت این موضوع را تشخیص و در دستور کار خود قراردادند که نمونه این ضعف را می‌توان در تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی با وقفه‌های بسیار طولانی و با حضور افراد غیرمتخصص مشاهده کرد.

در فضای مجازی بی‌در و پیکریم

هاشمی نبود فضای فرهنگی در مقابل سود اقتصادی سرمایه‌گذاران را یک معضل مهم در حوزه رسانه دانست و ادامه داد: در مباحث فرهنگی و رسانه به جرات می‌توان گفت بی‌در و پیکرترین حوزه‌ای که در کشور وجود دارد حوزه فضای مجازی است که برای هیچ‌کس اهمیتی ندارند به‌طور مثال اینترنت 3G و 4G ایجاد می‌شود اما بستر فرهنگی برای مصرف آن ایجاد نمی‌شود و یا هنگامی‌که هدف بسیاری از شرکت‌های بزرگ در بخش حمایت‌های فنی حوزه موبایل، ایجاد قابلیت‌های متعدد است، با محدود کردن و بعضاً بستن شبکه‌های اجتماعی قابلیت‌ها جدید هم دیده نخواهد شد.

فیلترینگ اینستاگرام یک تبلیغات رسانه‌ای است

کارشناس رسانه در پایان گفت: بحث فیلترینگ اینستاگرام تنها یک بعد رسانه‌ای و تبلیغاتی است که اگر این اتفاق بی افتد همچون فیلتر تلگرام در یک بازه زمانی کج‌دار و مریز خواهد گذشت و بعد هم کسی مسؤولیت آن را بر عهده نخواهد گرفت، حتی شورای عالی فضای مجازی که وظیفه مدیریت این حوزه را بر عهده داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار