امروزه ما در جهانی زندگی می کنیم که تمامی کشورها در تلاش هستند تا بتوانند ساختمان هایی را بسازند که بلندترین نقاط اسمان را فتح نماید. نمای شهرهای بزرگ نشان دهنده این است که روز به روز این آسمان خراش ها بلندتر شده و تصاویر این شهرها تبدیل به خیابان هایی با ساختمان های بلند مرتبه گردیده است. با این حال زمانی که به گذشته جوامع مردمی نگاه می کنید متوجه خواهید شد که در آن زمان برای توسعه شهرها سطح ساخت و ساز را به سمت پایین آورده و تلاش برای ساخت شهرهای زیرمینی صورت گرفته است تا در زیر پوسته این کره خاکی بتوانند مکان هایی امن ایجاد کنند. این شهرهای زیرزمینی در طول دوران های مختلفی از تاریخ ساخته شده و به عنوان پناهگاه در دوران جنگ یا برای حفاظت از خطرات ناشی از عوامل طبیعی و یا به عنوان مکان هایی مقدس برای ایمان و مذهب مورد استفاده قرار گرفته است. مرموزترین شهرهای زیرزمینی همچنین موضوع بسیاری از افسانه های باستانی بوده و اسرارهایی را درون خود جای داده است که موجب تغییراتی در درک ما در خصوص جهان پیرامون و تاریخ شهرنشینی انسان ها می باشد. بسیاری از این شهرهای زیرزمینی در دوره مدرن امروزی همچنان کشف نشده باقی مانده اند اما تعداد اندکی از آن ها وجود دارند که تاریخ واقعی خود را به نمایش گذاشته تا انسان ها با شرایط و نحوه زندگی آن ها بیشتر آشنا شوند.
کد خبر: ۷۰۳۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶ 14 January 2019


معدن نمک ویلچکا | WIELICZKA SALT MINE

معدن نمک ویلچکا در شهر لهستان و در زیر شهر ویلچکا قرار گرفته است که به دلیل موقعیت آن در زیر شهر و وسعت زیاد به کلیسای جامع نمک زیرزمینی نیز مشهور می باشد. این معدن وسعتی در حدود ۲۸۷ کیلومتر از فضای زیر شهر را در بر گرفته است. این معدن نمک در قرن ۱۳ میلادی شروع به کار کرده و تا مدت های طولانی به تولید نمک خوراکی فعالیت داشته است تا زمانی که در سال ۱۹۹۶ فعالیت معادن تجاری به این شکل متوقف شد و عملیات حفاری و اکتشاف و برداشت نهایتا تا سال ۲۰۰۷ در این معدن به طور کامل به پایان رسید. از این معدن به عنوان یکی از قدیمی ترین معادن نمکی که تا قرن بیست و یکم باقی مانده و یکی از مرموزترین شهرهای زیر زمینی یاد می کنند. با این حال برخی از کارشناسان می گویند که اکتشاف و استفاده از رسوبات نمک در این منطقه بسیار زودتر از آنچه به نظر می رسد آغاز شده است زیرا محققان گورستان های قدیمی مربوط به دوران نوسنگی را نیز در این منطقه کشف کرده اند.

معدن نمک ویلچکا

معدن نمک ویلچکا

 

امروزه معدن نمک ویلچکا به عنوان یک بنای تاریخی ملی در لهستان در نظر گرفته شده و این نه تنها به خاطر تاریخ ۷۰۰ ساله تولید نمک این معدن، بلکه برای تونل های پیچیده آن و سنگ ها و مجسمه هایی از شخصیت های افسانه ای است که توسط معدنچیان و یا هنرمندان معاصر ساخته شده است. گالری ها و تونل های این معدن بیش از ۳۰۰ متر در زمین گسترش یافته و در حال حاضر از آن به عنوان یک جاذبه توریستی به عنوان یکی از مرموزترین شهرهای زیرزمینی استفاده می شود که سالانه حدود ۱٫۲ میلیون بازدید کننده دارد.

معدن نمک ویلچکا

معدن نمک ویلچکا

 


لالیبلا | LALIBELA
روستای لالیبلا در کشور اتیوپی واقع شده و این شهر مقدس خانه بزرگترین کلیسای یکپارچه در جهان است. یازده کلیسای سنگی شگفت انگیز در این روستای قرار گرفته اند که به همین دلیل تعجب برانگیز است که این روستای زیرزمینی به عنوان یک مکان مقدس در نظر گرفته شده و سالانه ۱۰۰ هزار زائر را در خود جای می دهد. کلیساها از طریق گذرگاه هایی به یکدیگر متصل می شوند و بزرگترین آن ها خانه Medhane می باشد که بیش از ۳۰ فوت ارتفاع، ۱۰۰ فوت طول و ۷۰ فوت عرض وسعت دارد. اما بیشتر نمادهای ساختاری این روستا کلیسای سنت جورج می باشد. این کلیسا که به عنوان یک صلیب شکل گرفته مکانی مقدسی است که محلی ها بر این باورند که توسط خود مسیح مقدس نظارت شده است.

روستای لالیبلا

روستای لالیبلا


روستای لابیلا به چند دلیل قانع کننده به عنوان یک روستا و یکی از مرموزترین شهرهای زیرزمینی در نظر گرفته می شود و برای بسیاری از مردم چگونگی ساخته شدن آن شگفت انگیز است. بر اساس افسانه هایی که گفته شده این کلیسا در قرن ۱۳ میلادی در حوزه سلسله جبال Mesquel Lalibela در کشور اتیوپی حفر گردیده است. گفته شده است که فرماندار حاکم برای ساخت این کلیساها وظایف خود را انجام داده و از مردان در طول شب و روز استفاده کرده تا در کنار فرشتگان به فعالیت پرداخته تا این سازه ها را از سنگ های بی جان به وجود آورند. در افسانه ها گفته شده است که تمامی این کلیساها تنها در ۲۴ سال بنا شده است. البته که برخی از باستان شناسان این نظریه را رد کرده و می گویند که برخی از این ساختارها چندین قرن بیش از دیگران عمر داشته و قبل از سلطنت لالیبلا ساخته شده اند.

روستای لالیبلا

 


نائورس | NAOURS
یکی دیگر از مرموزترین شهرهای زیرزمینی نائورس بوده که در فرانسه واقع شده و آغاز استفاده از این سکونتگاه به سلطه امپراتوری روم و قرن دوم میلادی می رسد. در آن زمان این سایت چیزی بیش از یک معدن سنگ آهک نبود اما قرن های بعد مردم محلی ان را به یک انبار برای ذخیره سازی مواد غذایی و همچنین به عنوان مخفیگاهی در زمان جنگ های قرون وسطی استفاده می کرده اند. این شهر زیرزمینی دارای شبکه ای از تونل ها می باشد که حدود دو مایل گسترش یافته و بیش از ۳۰۰ اتاق دارد که می تواند حدود ۳ هزار نفر را در خود جای دهد. سایت زیرزمینی در نهایت به یک شهر کوچک تبدیل شده که در آن، چاه ها، اصطبل ها و کلیساها قرار گرفته اند.

نائورس فرانسه

نائورس فرانسه


به گفته برخی از کارشناسان در قرن نهم میلادی که این بخش از فرانسه مورد حمله وایکینگ ها قرار گرفت ممکن است آن ها نیز برای مدتی در این محل زندگی می کردند. این مکان همچنین به عنوان یک مخفیگاه در زمان جنگ ۳۰ ساله در قرن هفدهم مورد استفاده قرار گرفته است. زمانی که اروپا در صلح و آرامش فرو رفت دیگر مرموزترین شهرهای زیرزمینی در فرانسه مورد استفاده قرار نگرفته و کم کم به دست فراموشی سپرده شد تا زمانی که توسط یک مرد که در حال بازسازی خانه اش بود در قرن نوزدهم کشف گردید و در دوران جنگ جهانی اول و دوم در برخی مواقع مورد استفاده قرار گرفت. امروزه این شبکه تونلی یکی از جاذبه های توریستی بسیار محبوب در فرانسه است.

نائورس فرانسه

نائورس فرانسه

 


پترا | PETRA
شهر پترا در اردن واقع شده است. برای چندین قرن این شهر تاریخی به نام گمشده در تمدن غربی در نظر گرفته می شد تا زمانی که محقق سوییسی به نام یوهان لودویک بورکات در اوایل قرن نوزدهم میلادی آن را کشف کرد. این سایت به عنوان پترا به معنی سنگ در زبان یونانی شناخته می شود و یک شهر باستانی است که بر روی ماسه سنگ ها حک شده و یکی از مرموزترین شهرهای زیرزمین می باشد. برخی از کارشناسان معتقد هستند که این مکان بیش از ۹ هزار سال پیش توسط تمدن های باستانی اشغال شده است. قبایل مختلف در طول سال ها در این محل به سکونت پرداخته اند از جمله Nabateans که پایتخت حکومت و تجارت های خود را از ۴۰۰ سال قبل از میلاد تا ۱۰۶ سال پس از میلاد در این محل قرار داده بودند. این محل پس از وقوع زلزله و کاهش تجارت بین المللی در این منطقه منجر به نابودی آن در قرن هفتم میلادی گردید

پترا

پترا


در پایتخت قدیم پترا ممکن است تا ۲۰ هزار نفر جمعیت زندگی می کرده اند که خانه ها، سیستم های حمل و نقل دقیق و آبیاری در این منطقه وجود داشته است. بنا به گفته باستان شناسان تنها ۱۵ درصد از این شهر کشف شده است و اغلب آن دست نخورده و پنهان باقی مانده است. یکی از ساختارهای نمادین در پترا معبد باستانی Al Khazneh با سنگی قهوه ای به ارتفاع ۱۳۰ فوت است. شما ممکن است این ساختمان خاص را در فیلم ماجراجویی ایندیانا جونز و یا آخرین جنگ های صلیبی دیده باشید. برخی نیز فکر می کنند که گنجینه های پنهان بسیاری نیز در خزانه آن کشف شده و بسیاری از مقبره ها برای پیدا کردن این گنجینه ها توسط دزدان غارت شده اند.

پترا

پترا


در میان تمام جاذبه های گردشگری که در جهان وجود دارند مکان هایی که عنوان های مرموزترین را به خود گرفته اند همیشه بیش از سایرین مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می گیرند. از این قبیل جاذبه ها در سراسر جهان بسیار می باشد که یکی از آن ها مرموزترین شهرهای زیرزمینی است. با پا گذاشتن در این شهرها به عمق تاریخ و تمدن انسانی پی خواهید برد و اینکه متوجه می شوید تکنولوژی ساخت و نحوه زندگی انسان ها در طول تاریخ چندین مرتبه دستخوش تغییراتی اساسی گردیده است و یا برخی از این تمدن ها در اثر عوامل مختلفی مانند جنگ یا زلزله به طور کامل از بین رفته است.

برچسب ها: شهر ، زیرزمینی ، مرموز ، جهان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار