معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه آسان‌سازی قوانین امری مهم به شمار می‌رود، گفت: دامادسالاری و برادرسالاری با شایسته‌ سالاری و دانش‌سالاری متفاوت است لذا همه متخصصان باید ارج نهاده‌ شوند ولی آنچه مبتنی بر دانش است مهمتر است.
کد خبر: ۷۰۷۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵ 26 January 2019

داماد و برادر سالاری با شایسته‌سالاری فرق دارد

به گزارش «تابناک تهران»؛ صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه در مراسم شنبه‌های انقلاب با موضوع عدالت، گفت: همانطور که قرآن کریممی‌گوید آیا بنده‌ای که رئیس‌اش برای انجام کار هرکجا او را می‌فرستد، آن شخص کاری از دستش برنمی‌آید هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، آیا این شخص که سربار جامعه است با شخصی که عدل را درجامعه جاری می‌کند یکسان هستند؟ 

وی در ادامه افزود: خداوند می‌گوید اینها یکسان نیستند که در سیاست‌های اداری ما نیز به آن توجه ویژه‌ای شده است. مقام معظم رهبری آنچه نیاز است در اختیار بشر قرار گیرد را فرموده‌اند ولی موارد گفته شده اجرایی نشده‌اند. دامادسالاری و برادرسالاری با شایسته‌سالاری و دانش‌سالاری متفاوت است لذا همه متخصصان باید ارج نهاده‌ شوند ولی آنچه مبتنی بر دانش است مهمتر است. 

معاون فرهنگی قوه قضاییه بیان کرد: مگر نمی‌بینید رهبر انقلاب چقدر نوآوران، نخبگان و ... را ارج می‌نهند ولی متاسفانه این توجه موجود در سایر نقاط نظام رعایت نمی‌شود. ما باید در نظام اداری کاری کنیم تا شایستگان بیشتر ارج ببینند نه به شکل موضوع. اصل جبران از اصول فوق‌العاده مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. جبران ایجابی و سلبی دو مورد مهم به حساب می‌آیند. جبران ایجابی می‌گوید شما باید برای کسانی که در گذشته ظلم‌هایی نصیبشان شده جبران کنید. به طور مثال اگر فردی ضرر اقتصادی به شخصی وارد کرده باید آن را جبران کند. 

صادقی در ادامه ابراز داشت: جبران سلبی مورد دیگری است که به طور مثال اگر فردی شخص دیگری را کشته باشد باید قصاص شود. ما پس از انقلاب سعی کردیم مظالم شاهنشاهی را جبران کنیم و براساس آن بخشی از اموال گذشته مصادره شدند ولی کفایت نکرد. لذا باید به نحوی اقدام شود تا جبران اقتصادی صورت گیرد. ما نظام حمایتی قوی نداریم که دست شخص ضعیفی را بگیرد و وی را ارتقاء دهد. 

وی با بیان اینکه در مکانی اداری تاکنون 500 امضا رد و بدل شده ولی کار فرد راه نیفتاده است، گفت: این امضاها نشانگر فساد زیادی است که در هر مرحله وجود دارد. چرا قوانین ما اینقدر سختگیرانه است و مردم باید این قدر مشکل پیدا کنند. لذا آسان‌سازی قوانین امری مهم است و قوانین حمایتی باید برای مردم در نظر گرفته شود. همچنین آحاد مردم در همه موارد از جمله رای دادن با یکدیگر برابر هستند و قانون اساسی ما قانون بالا دستی است که بر اصول عدالت توجه کرده است. 

معاون فرهنگی قوه قضاییه بیان کرد: شخص رهبری باید عادل باشند و یکی از وظایفشان ارائه سیاست‌های کلی نظام است که برنامه‌های سایر بخش‌ها مانند دولت را تبیین می‌کند و انصافا این سیاست‌ها اجرایی شده و رهبری وظایف خود را انجام داده‌اند. 

وی ادامه داد: رهبری همیشه تاکید کرده‌اند که مردم همواره پاسدار عدالت باشند و اگر مسئولین در جایی خطا می‌کنند همین مردم وارد میدان شوند. در سال 88 رهبری عملکرد بی‌نظیری داشت و شما در همین ونزوئلا می‌بینید که توانستند با کودتا چه اقداماتی کنند و در همین راستا باید بگویم که اگر ما رهبری را نداشتیم افرادی می‌خواستند با ادعای تفاوت 13 تا 14 میلیونی رای مشکلاتی را بوجود آورند. 

صادقی افزود: برخی از افراد می‌خواستند تغییر و کودتا ایجاد کنند ولی پست رهبری اجازه این اقدام را نداد و این مورد نشان از قدرت و صلاحیت رهبری دارد. در بخش نظامی آن که فرماندهی بر عهده رهبر است ببینید چه امنیتی با هدایت وی وجود دارد و امنیتی که ما امروز داریم از کل منطقه بیشتر است. 

معاون فرهنگی قوه قضاییه در ادامه اضافه کرد: به طور مثال اگر در کشور ترکیه تردد کنیم هشدارهای بسیاری را در زمینه امنیت دریافت می‌کنیم. در سفرهای زمینی تا به چند مرکز رشوه ندهید امنیت شما تامین نمی‌شود. توریست‌ها همه شهرهای ترکیه را نمی‌بینند و تنها شهرهای توریستی را نظاره می‌کنند و روزی نیست که در ترکیه کشتارهای ضدامنیتی بوجود نیاید. 

وی افزود: حال آحاد مردم جامعه ما از امنیت برخوردار هستند و عدالت در امنیت حقی از مردم است که حتی از نان شب نیز مهمتر به حساب می‌آید. در آمریکا که به اصطلاح مهد امنیت و دموکراسی است کسی جرات ندارد در برخی از خیابان‌های آمریکا بدون سلاح حرکت کند ولی ما در بخش‌های بسیاری موفقیت‌هایی داشته‌ایم و با حمایت‌های رهبری و مردمی دولت‌های بسیاری روی کار آمده‌اند که اگر به شاخص‌های عدالت بنگریم می‌بینیم به چه میزان پیشرفت داشته‌ایم که نباید نادیده گرفته شود. 

صادقی گفت: ما در بخش ارائه خدمات به محروم‌ترین روستاها از آب، برق، جاده و بهداشت گرفته تا تعلیم و تربیت اقدامات مناسبی داشته‌ایم. به نحوی که در برخی از روستاها بخش‌های دانشگاهی ایجاد کرده‌ایم. اکنون فاصله طبقات اجتماعی ما بسیار کمتر شده ولی فاصله موجود را نیز نمی‌پذیریم. قشر متوسط رو به بالا حرکت مثبتی داشتند و از این جهت گسترش یافته‌ایم ولی با آنچه مدنظر است فاصله داریم. 

معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه ما با تغییر قوانین موافق نیستیم ولی باید اصلاح قوانین صورت بگیرد گفت: اگر دولت انقلابی با همین تفکر و روحیه اعتمادش به خدا باشد با توجه به زیرساخت‌های موجود به پیشرفت‌های بسیاری خواهیم رسید. امکان این جهش فراهم است به شرطی که دولت و دست‌اندرکاران بخواهند و اعتمادشان به درون باشد نه بیرون؛ لذا تبدیل نظام طاغوت‌سالار به مردم‌سالار از مهمترین اقدامات این چهل سال با الهام گرفتن از قرآن است. 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار