کد خبر: ۷۰۹۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱ 29 January 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ «تمام چیز‌هایی که جایشان خالی‌ست» عنوان یکی از مستند‌هایی است که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. زینب تبریزی کارگردان این اثر است. «تمام چیز‌هایی که جایشان خالی‌ست» روایتگر زندگی دو زن به نام‌های مهناز و جمیله است که هردو به سرطان سینه مبتلا بوده‌اند؛ یکی با وجود مبارزه‌ای طولانی از دنیا می‌رود و دیگری بعد از بهبودی کامل، به فعالیت‌های خیریه و آگاهی‌بخشی به بیماران مبتلا مشغول می‌شود.

روایتی دراماتیک از زنی که بیماریش را پنهان کرد

روایت این فیلم از زبان «مهناز» زن درگذشته، بیان می‌شود که در طول فیلم با «جمیله» شخصیت بهبود یافته آشنا می‌شود. این مستند ۷۴ دقیقه‌ای، فضایی دراماتیک دارد.

زینب تبریزی کارگردان مستند «تمام چیز‌هایی که جایشان خالی‌ست» است. او پیش از این مستند هایی چون «سلاطین خیابان ها»، «شورش رنگ ها»، «والسی برای تهران» (که در سینما‌های هنر و تجربه اکران شد) را کارگردانی کرده است. تبریزی درباره این مستند به خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: عنوان مستند از عنوان یک داستان کوتاه نوشته پتر اشتام گرفته شده است؛ هرچند موضوع این مستند ارتباطی با آن داستان کوتاه ندارد. مستند با محور نریشن‌هایی از زبان «مهناز» شخصیت اصلی داستان پیش می‌رود. روی نریشن تصاویر به شکل عکس قرار گرفته است. روایت داستانی مستند، یک روایت دراماتیک است. نزدیک به دو سال، مراحل مختلف تولید مستند از ایده پردازی تا تدوین نهایی زمان برد. البته این دو سال به شکل مداوم نبود و برخی مقاطع به دلیل مشکلات مالی، پروژه متوقف شد.

این کارگردان مستند با اشاره به چگونگی شکل گیری این مستند بیان کرد: موضوع مستند از طرف مرکز گسترش سینمای مستند و تجربه به من پیشنهاد شد و در واقع مستند محصول این مرکز است. از همان زمان من تحقیقاتم را آغاز کردم و نتایج جالبی از تحقیقاتم گرفتم. سرطان سینه یک تابوی اجتماعی دارد و بسیاری از بانوان از ترس اینکه زندگیشان به مشکل مواجه نشود و خانواده را از دست ندهند، این بیماری را بیان نمی‌کنند و در نهایت برخی به دلیل اقدام نا به هنگام، جان خود را از دست می‌دهند. «مهناز» شخصیت اصلی داستان به همین دلیل فوت کرده است. دیگر شخصیت داستان به دلیل اقدام بجا مشکلش حل شده و در موسسه سرطان سینه مشغول فعالیت‌های خیرخواهانه در این زمینه است.

روایتی دراماتیک از زنی که بیماریش را پنهان کرد

وی افزود: برخی فکر می‌کنند، مخاطبان این مستند فقط بانوان هستند، در حالی که من فکر می‌کنم، اتفاقا مرد‌ها هم باید آن را ببینند و در زمانی که خدایی نکرده همسر یا یکی از اعضای زن خانواده با این مشکل مواجه شد، رفتار درستی از خود نشان دهند. در مستند همسر «جمیله» که از بیماری سرطان سینه نجات پیدا کرده است، کمک شایانی برای درمان همسرش کرد. این موضوع نشان می‌دهد که مخاطب مستند «تمام چیز‌هایی که جایشان خالی‌ست»، فقط بانوان نیستند. زمانی که در جشنواره حقیقت، مستند من اکران شد، بیشترین بازخورد‌های مثبت را از آقایان دریافت کردم.

تبریزی در پایان با اشاره به زمان اکران این مستند بیان کرد: خیلی دوست دارم که «تمام چیز‌هایی که جایشان خالی‌ست» سال آینده در ماه اکتبر (مهر و آبان) اکران شود؛ چراکه در این ماه در دنیا به موضوع سرطان سینه پرداخته می‌شود و به نوعی ماه آگاهی بخشی این بیماری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار