آقایان تئوریسین که در همه موضوعات مطروحه میدان داری می کنند باید مشخص کنند که آیا می توانند برای فرزندان صغیر(از منظر عقلی وجسمی) خود نیز چنین نسخه هایی را تجویز نمایند؟ ازغدی و دیگر موافقان کودک همسری از اینکه این قاعده را بر زندگی فرزندان خود نیز جاری کرده اند یا خیر تاکنون سخنی نگفته اند!
کد خبر: ۷۰۹۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶ 29 January 2019

روزنامه امین در سرمقاله خود به قلم وحید خدادادی نوشت:حتما در یک دهه اخیر اسامی افرادی مانند رحیم پور ازغدی، حسن عباسی و رائفی پور و امثالهم را زیاد شنیده اید. خطیبان توانایی که عموما با پیشوند پر مُخلفاتی چون دکتر، استاد، پروفسور و … از آن ها یاد می شود و هر کدام از این بزرگواران ید طولایی در ایجاد چالش های اجتماعی و سیاسی دارند و منبری های عصر جدید نامیده می شوند.
با نگاهی از بالا و ادبیاتی توام با خودبزرگ بینی چنان در همه امورات جاریه اعم از سیاست، فرهنگ، اقتصاد و البته دین حکم می رانند که گویی آن چه می گویند عین کمال است و لاریب فیه! اخیرا با قوت گرفتن بحث افزایش سن ازدواج دختران در مجلس شاهد واکنش هایی در این خصوص بوده ایم. علما از منظر دینی و شرعی به موضوع نگاه کرده و کارشناسان مسائل اجتماعی هم از جنبه جامعه شناختی طرح فوق را تحلیل کرده اند.
اما یکی از معایب عمده در این خصوص نگاه سیاسی به همه امورات رایج در کشور است. در واقع به جای ارائه تحلیلی جامع از مسائل برای برون رفت از آن، یا دچار آسیب کلیشه ای برخورد احساسی شده ایم یا با نگاه توام با سیاست زدگی به مصاف حل مشکلات رفته ایم و هر بار نیز طعم تلخ شکست را تجربه کرده ایم.
اخیرا هم یکی از اسامی پر دبدبه که در ماه های اخیر با علمای حوزه نیز بر سر تبیین مسائل دینی به مشکل خورده است و بعضا در مواقعی صدای علما و مراجع را نیز درآورده است با همان رویکرد مورد تاکید «خود عالم پنداری» از آزادی ازدواج حتی در مقطع دبستان سخن گفته است! برای این ادعا نیز به دلایلی از جمله سکوت دین در مورد سن ازدواج اشاره داشته است. لذا در این باب ذکر برخی مسائل می تواند در نحوه تصمیم گیری مثمر ثمر باشد. هنوز اعتراضات به انتشار ویدئو دفاع از کودک همسری فرو ننشسته بود که ازغدی باز لباس علمای دینی بر تن کرد و در این حوزه به اظهار نظر پرداخت. اظهاراتی که هم تعجب آور بود و هم محل اشکال.
آقایان تئوریسین که در همه موضوعات مطروحه میدان داری می کنند باید مشخص کنند که آیا می توانند برای فرزندان صغیر(از منظر عقلی وجسمی) خود نیز چنین نسخه هایی را تجویز نمایند؟ ازغدی و دیگر موافقان کودک همسری از اینکه این قاعده را بر زندگی فرزندان خود نیز جاری کرده اند یا خیر تاکنون سخنی نگفته اند! جامعه پذیری و اداره یک خانواده امروز امری است بسیار مهم که نیازمند آموزش های لازم در طول دوران نوجوانی و جوانی و حتی میانسالی است! حال چگونه می شود که طفلی دبستانی بتواند فرایند جامعه پذیری را به طور کامل طی کرده باشد؟ به این معنی که علم و دانش، مهارت های زندگی و توان پذیرش نقش هایی مثل همسر، پدری یا مادری یکی از مهم ترین پایه های لازم برای تشکیل یکی زندگی مشترک است. و همه این تجویز ها زمانی صورت
می گیرد که بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی، اصلی ترین علت مرگ و میر دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله در جهان، زایمان و عوارض پس از بارداری است. اینکه از حول برخورد با چند چهره اصلاح طلب حامی این طرح اقدام به ارائه نظریاتی نمایید که در محافل خبری و تحلیلی داخلی و خارجی نه به نام شخص جنابشان، بلکه به نام یک تئوریسین جهان اسلام مطرح شود، اجحاف در حق شریعتی است که به حق حاوی متمدنانه ترین احکام شرعی است. تا جایی که ما اطلاع داریم هیچ کدام از مراجع عظام تقلید اظهار نظر صریحی در این فقره بخصوص نداشته اند و برای شریعتی که بیشترین توصیه ها را به عقل و خردورزی نموده، چنین اظهارات ناپخته و عجولانه ای بی انصافی است.
آمارهای رسمی نشان می دهد که طلاق در میان زنانی که در سن و سال کم ازدواج کرده اند، بیشتر از سایرین است و بهتر بود آقایان قبلا نگاهی توام با عقلانیت به این آمارها می داشتند تا بر اساس مصالح اجتماع استنباط فقهی نمایند.

 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار