دادستان تهران در توضیح جزئیات عفو گسترده مجرمان که از سوی رئیس قوه قضائیه مطرح شده است، اظهار داشت: هر سال به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی عفوهای مناسبتی اعلام می‌شود، اما امسال به خاطر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، ریس قوه قضائیه پیشنهاد عفو گسترده‌تر را داد و استثنائا کمتری برای عفو خواهیم داشت.
کد خبر: ۷۰۹۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹ 30 January 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ عباس جعفری دولت‌‌آبادی در حاشیه نشست با مسئولان که در موضوع بررسی گرانی‌ها برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دادستانی در خصوص بروز برخی فسادها در تئاتر و مراسم دیشب جشنواره فجر چه ورودی خواهد کرد؟ گفت: اقدام دادستانی در حوزه‌های فرهنگی ابتدا پیشگیرانه است و ما از تئاتر، سینما و مطبوعات و مراسم‌های فرهنگی و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار داریم موازین شرعی و قانونی رعایت شود.

وی ادامه داد: ما در مواردی که موازین قانونی رعایت شود هیچ مداخله‌ای نمی‌کنیم، اما در مواردی که امنیت حفظ نشود و شاهد اقدام خلاف مقررات باشیم ورود می‌کنیم.

این مقام قضایی افزود: در مراسم دیشب جشنواره فجر شنیدم، وزیر ارشاد حضور داشت و ایشان فردی متعهد، متدین و مسئول فرهنگ کشور است و باید کاری کرد مراسم جشنواره فجر به فجر و فخر انقلاب منتسب شود و ما سینما و هنر فاخر را به مردم عرضه کنیم.

جعفری دولت‌آبادی اضافه کرد: امیدواریم وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات خودشان در این مسائل ورود کنند تا نیازی به ورود دادستانی نباشد.

وی ادامه داد: در خصوص عفو گسترده‌ای که قرار است ۲۲ بهمن امسال صورت گیرد موارد استثنا بسیار کاهش یافته است.

دادستان تهران در توضیح جزئیات عفو گسترده مجرمان که از سوی رئیس قوه قضائیه مطرح شده است، اظهار داشت: هر سال به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی عفوهای مناسبتی اعلام می‌شود، اما امسال به خاطر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، ریس قوه قضائیه پیشنهاد عفو گسترده‌تر را داد و استثنائا کمتری برای عفو خواهیم داشت.

جعفری دولت‌آبادی افزود: البته در حوزه مسائل اخلالگران اقتصادی و فساد و اقدامات امنیتی و تروریستی عفو صورت نمی‌گیرد، اما در جرایم سبک و خرد و کسانی که برای اولین بار یا دومین بار مرتکب جرم و زندانی شده‌‌‌اند، عفو صورت خواهد گرفت تا شاهد کاهش جمعیت زندان‌ها باشیم.

وی اضافه کرد: رقم قابل توجهی مشمول آزادی و تخفیف مجازات می‌شوند و امیدواریم این افراد بعد از آزادی دیگر مرتکب جرم نشوند.

این مقام قضایی با تبریک سالگرد پیروزی انقاب اسلامی از همه مسئولان، روزنامه‌‌داران و تریبون‌‌داران خواست به مردم امید دهند و مشکلات کشور را آنقدر بزرگ جلوه ندهند که موجب ناامیدی شود.

جعفری دولت‌آبادی ادامه داد: مردم ما در این ۴۰ سال در جنگ و تحریم‌ها ایستادگی کردند و نباید دل آنها را خالی کرد.

وی بر افزایش اعتماد مردم به مسئولان تاکید و تصریح کرد: روشنگری و گفتن واقعیت‌ها به جای خود، اما باید از توهین و تخریب جلوگیری کرد و به گونه‌ای اقدام نشود که گویی هیچ مسئولی در کشور سالم نیست و همه مسئولان و خانواده شأن در اندیشه بردن اموال کشور هستند؛ این خواسته و تلاش دشمن است که مسئولان ما را فاسد جلوه دهد.

دادستان تهران افزود: ما در نظام اسلامی که با خون شهدا به ثمر رسیده است نباید نظام اسلامی را ناکارآمد جلوه دهیم که دشمن به دنبال همین حرف است.

جعفری دولت‌‌آبادی اضافه کرد: مسئولان باید پاسخگوی برخی تخلفاتشان در نبود نظارت و مدیریت و تصمیمات نامناسب باشند، اما نباید به گونه‌ای باشد که ما کارآمدی نظام را زیر سوال ببریم.

وی ادامه داد: به طور قطع امسال مردم با حضور گسترده در راهپیمایی ۲۲ بهمن مشت محکمی بر دهان آمریکا خواهند زد و نشان خواهند داد که ملتی خستگی‌‌ناپذیرند.

این مقام قضایی افزود: مسئولان به جای انتقال نگرانی به مردم سعی کنند به مردم آرامش بدهند، در این چهل سال مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشته‌‌ایم که مشکلات جزئی قطعاً حل شدنی است.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به اینکه دادستانی از تصمیمات مناسب و صحیح دولتی حمایت می‌کند و در نظارت‌ها کمک کار خواهد بود، خاطرنشان کرد: قدرت دادستانی برای این است که درهای بسته در مسیر نظارت را بر روی مسئولان باز کند و اگر احیاناً برای ورود به انبار کالاهای احتکاری نیاز به سرعت عمل بود با حضور دادستانی این کار با سرعت انجام شود.

وی اضافه کرد: ما بر همین اساس دادستان‌ها را از پشت میز به کف خیابان آوردیم تا مشکلات مردم حل شود و به هیچ وجه قصد دخالت در کار دولت و سازمان‌ها را نداریم.

دادستان تهران با بیان اینکه دادستانی وظیفه صیانت از حقوق عمومی را دارد، ابراز داشت: مردم استحقاق این سختی‌ها را ندارند.

جعفری دولت‌‌آبادی ادامه داد: بعد از اقدامات حمایتی ما اگر شاهد کمبود نظارت‌ها باشیم، وارد اقدامات مقابله‌ای خواهیم شد و درخواست ما از سردار رحیمی هم این است که در فروشگاه‌ها و مراکز بزرگ استقرار بیشتری داشته باشند و با دلالانی که رانت و فساد ایجاد می‌کنند، برخورد جدی‌تر کنند.

وی ادامه داد: به متصدیان امر هشدار می‌دهیم که اگر با سکوت، نظارت نکردن، مداخله نکردن و مشارکت در جرم برای مردم ایجاد مشکل کنند حتماً تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

این مقام قضایی با تاکید بر تشدید نظارت‌ها ابراز داشت: هر تیمی که می‌تواند ما را کمک کند و اگر برای مثال سازمان پشتیبانی امور دام ادعا می‌کند، توزیع گوشت مرتب انجام می‌شود. حتماً ما را در گشت‌های دادستانی همراهی کند و اگر نواقصی دید دستور رفع آن را صادر کند.

جعفری دولت‌آبادی از دستگاه‌های دولتی خواست با مردم بیشتر صحبت کنند و با برخی اظهارات غیرکارشناسی موجب سرگردانی مردم نشوند و مثلاً علت اصلی گرانی گوشت را به قاچاق دام زنده مرتبط نکنند.

وی افزود: مردم از دولت تقاضای حل مشکلات را دارند و دستگاه‌ها مشکلات را گردن هم نیندازند.

وی اضافه کرد: در بخش توزیع باید از ظرفیت اصناف استفاده شود و اگر ما در ستاد تنظیم بازار حضور پیدا کنیم حتماً این موضوع را تاکید خواهیم کرد.

دادستان تهران ادامه داد: درخصوص سهمیه‌های گوشت که به فروشگاه‌ها اختصاص می‌یابد نیز مدیریت شود نه اینکه در شمال شهر تهران که کمتر به این گوشت‌ها نیاز است ما شاهد توزیع بیشتر در مقایسه با جنوب شهر باشیم.

جعفری دولت‌آبادی افزود: در این بخش از عرضه‌های چند قیمتی هم باید خودداری شود و ما فعلاً تمرکز اصلی‌‌‌مان درخصوص کالاهای اساسی مانند گوشت، مرغ، لبنیات و میوه خواهد بود.

وی اضافه کرد: حتماً از ظرفیت مردم باید استفاده شود و مردم هر جا تخلفی در توزیع مشاهده کردند به پلیس، دادستانی و مراکز دولتی اعلام کنند و با اراده خوبی که در کشور شکل گرفته است مشکلات برطرف خواهد شد.

در این نشست که به میزبانی دادستان عمومی و انقلاب تهران برگزار شد، علاوه بر جعفری دولت‌آبادی و معاونانش، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی و معاونانش، مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ و مسئولانی از وزارت جهاد کشاورزی و سازمان پشتیبانی امور دام و سازمان میادین میوه و تره‌‌بار شهرداری تهران حضور دارند.

 
منبع: ایلنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار