دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه یکی از وظایف مجمع، افزایش کارآمدی نظام است گفت: دنبال تشکیل مجلس سنا نیستیم.
کد خبر: ۷۱۰۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۲ 02 February 2019

محسن رضایی نمایه

به گزارش «تابناک تهران»؛ به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، محسن رضایی دبیر این مجمع، صبح امروز شنبه 13 بهمن در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما گفت: دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را به ملت شریف ایران و مقام معظم رهبری تبریک عرض می کنم، امیدوارم این رویکرد ملت ایران، به حیات طیبه خود ادامه دهد و دستاوردهای بیشتری را برای ما به ارمغان آورد. همچنین از مدیران پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف در برگزاری این کنفرانس تشکر می کنم.

وی افزود: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب ما ارائه مدل جدیدی از حکمرانی در ایران و بلکه در جهان است. نظام جمهوری اسلامی در ایران تاسیس شده است که بن مایه های آن از فرهنگ و تجارب ما و سوابق حکومت اسلامی بوده است. هر موضوع جدید و نوظهور در جهان، نیازمند پشتوانه های نظری والبته تجاربی است تا بالنده تر شود. برگزاری این همایش در چهلمین سال انقلاب، معنادار است و اعلان می کند که نیازمند تعامل بیشتر مردم و نخبگان در حکمرانی است. لذا بحث سیاستگذاری باز، که شاید از ادبیات کارآفرینی آمده است، هدف این همایش گذاشته شده است، ۱۰ سال پیش، پیشنهاد جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به دبیرخانه مجمع به تاسیس این پژوهشکده منجر شد. دکتر سهراب پور از این موضوع حمایت کردند و هیات امنای مشترکی از مجمع و دانشگاه تشکیل شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز دهمین سال تاسیس پژوهشکده سیاستگذاری در دانشگاه صنعتی شریف است. هشت سال پیش پژوهشکده آینده پژوهی و سیاستگذاری هم پس از آن در دانشگاه آزاد تاسیس شد با این وجود انتظار داریم که تعامل بیشتری بین مجمع و نخبگان صورت بگیرد.

رضایی افزود: اگر بخواهیم مشکلات کشور را حل کنیم باید از سرمایه عظیم مردم و نخبگان بعد از هر انتخاباتی استفاده کنیم. انتخابات ها باید شروع کارها باشد. با شروع کار هر دولت و مجلس، اگر مردم کنار بروند و تماشاچی شوند، حکمرانی ناقص می شود. نخبگان و مردم باید در اداره کشور و اقتصاد ایران، نقش پیدا کنند.

وی افزود: امروزه در سطح جهان چالش های جدی در زمینه حکمرانی وجود دارد. چالش حکمرانی با هویت مساله ای جدی در جنبش های مردم فرانسه است. درس های مهمی در جنبش های فرانسه و بن بست برگزیت می بینیم. در انگلیس مردم بین هویت و اقتصاد، دچار چالش شده اند. چالش حکمرانی و دموکراسی و تعطیلی دولت آقای ترامپ در مقابل کنگره یک مساله مهم است. چالش حکمرانی و توسعه در آسیا (چین) هم بسیار جدی است. حکمرانی و کارآمدی در داخل کشور هم مهمترین سوالی است که باید به آن پاسخ دهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کشور ما در چهل سال گذشته در همه بخش ها پیشرفت داشته اما در برخی بخش ها پیشرفت ها خارق العاده و در بعضی بخش ها پیشرفت کم بوده است. نمایشگاه موشک ها و خودرو یک نشانه از این عدم توازن در کارآمدی و پیشرفت است. صنایع موشکی ما با وجود تحریم های گوناگون به پیشرفت هایی دست یافته خارق العاده دست یافته است در حالی که خودروسازی ما نتوانسته است رضایت مصرف کنندگان را جلب کرد.

رضایی با برشمردن چالش های داخلی کشور اظهار داشت: چالش پیوستگی اولین چالش ما در عدم توازن در کارآمدی است که به تغییر مکرر دولت ها و مجالس و رویکردهای آنان است. پیوستگی کارآمدساز بین دولت ها دیده نمی شود. چالش یکپارچگی و غلبه نگاه بخشی و تعارضات بین سازمانی هم در کشور ما دیده می شود. مثلا 27 دستگاه کشور در توسعه روستاها فعال هستند اما با یکدیگر هماهنگی کمی داشته اند. چالش های سیاست زدگی، چالش تحمیل قدرت اجرایی، چالش نمایندگی اکثریت علیه اقلیت انتخاباتی هم در کشور ما تا حدودی وجود دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع تشخیص یکی از وظایفش، افزایش کارآمدی نظام است. مجمع ابتدا برای حل اختلافات مجلس و شورای نگهبان شکل گرفت. سپس وارد قانون اساسی شد و از سال 75 تا 84 موضوع سیاستگذاری یک وظیفه اصلی مجمع شد و از سال 92 تا کنون علاوه بر فرایند سیاستگذاری ، امر نظارت هم در مجمع پیگیری شد.

وی با اشاره به ارتباط مجمع با حکمرانی گفت: حکمرانی یک ظرفیت و قابلیت برای غنای نظام است و همزمان جامعه را برای رسیدن به اهداف یاری می کند. حکمرانی مجموعه اقدامات راهبردی قوای اصلی کشور است. حکومت متولی یک امر واحد است و استقلال قوای سه گانه برای انجام این امر واحد باید شکل بگیرد و به سه اقدام مستقل نباید منجر شود. قوای سه گانه در اثر دموکراسی تغییر می کند، اگر قرار باشد هر کدام نقشه راه جداگانه ای برای توسعه یا رفاه و امنیت داشته باشند، به تعداد دولت ها راه و برنامه جدای از یکدیگر خواهیم داشت.

رضایی با اشاره به مفهوم حکمرانی راهبردی افزود: مجمع یک ستاد و ابزار در اختیار رهبری نظام است که حکمرانی راهبردی را در کشور به وجود می آورد. مساله مستشاری برای رهبر انقلاب، حل اختلاف، حل معضلاتی که از طریق عادی قابل حل نیست. پیشنهاد سیاست های کلی به رهبر معظم انقلاب و نظارت بر حسن اجرای سیاست ها از کارکردهای مجمع تشخیص مصلحت نظام است. در مجمع هم تعریف سیاست های کلی مورد تجدید نظر قرار می گیرد. هم الزامات و هم فرایند و ساز و کار اجرای سیاست های کلی را در مجمع مد نظر قرار داده ایم.

وی گفت: ما در مجمع، در سیاست های کلی، در سطح استراتژیک و فرابخشی نگاه می کنیم. به پدیده های نوظهور می اندیشیم. با این حساب داشتن ارتباط منطقی با اسناد بالادستی و سایر سیاست ها برای ما مهم است.الزامات تحقق سیاست های کلی در این دوره مجمع ذهن ما را به خود مشغول کرده، 80 درصد انتظارات نظام از سیاست های کلی تا کنون برآورده نشده است. اگر این سیاست ها و به خصوص سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به درستی اجرا می شد، با تحریم و فشار، نباید به این وضعیت دچار می شدیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آسیب شناسی فرآیند سیاستگذاری در مجمع انجام شده و از سیاست نویسی به سیاستگذاری وارد شده ایم. ما به اجماع نخبگانی در سیاستگذاری توجه بیشتری خواهیم کرد و سیاست های کلی را در نظام حقوقی کشور، جانمایی خواهیم کرد. تبیین جایگاه و مشروعیت مجمع اهمیت دارد و دنبال تشکیل مجلس سنا نیستیم. حتما سطح تعاملات مجمع با دولت، مجلس و قوه قضاییه را افزایش خواهیم داد. مغایرت ها را باید کاهش داد.

رضایی گفت: میزهای بخش مردمی، بخش خصوصی و بخش تعاونی در مجمع پیش بینی خواهد شد و به افزایش سطح تعاملات اقدام خواهیم کرد. همچنین هیات عالی نظارت با 15 نفر از اعضای مجمع تشکیل شده و با چابکی و سرعت عمل بر اجرای سیاست های کلی نظارت خواهند کرد.

در آیین گشایش دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی، روستا آزاد، جانشین دبیر مجمع در امور سیاستگذاری، سعید سهراب پور، رئیس کنفرانس و رئیس پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف، به بررسی نقش دولت و حاکمیت از منظرهای مختلف و ساختارهای ادارهآ جوامع پرداختند.

در ادامه از کتاب ده سال پژوهش و تصمیم سازی اثرگذاری و الگوسازی با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام رونمایی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار