تبخال ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس است و می‌تواند به سایر نقاط بدن یا سایر افراد سرایت کند. همچنین می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، اما تب‌خال را می‌توان درمان کرد.
کد خبر: ۷۱۱۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴ 03 February 2019
روش‌های جلوگیری از ایجاد تبخال
 
فرارو- در حقیقت تبخال یکی از بیماری‌هایی است که از طریق رابطه جنسی نیز منتقل می‌شود، که رهایی همیشگی از آن می‌تواند یک دغدغه برای بسیاری از افراد باشد.

ویروس تبخال می‌تواند برای مدت‌های طولانی به شکل پنهان در بدن زنده بماند و به صورت دوره‌ای سبب ایجاد تاول‌هایی شود که مدام می‌ترکند و تبدیل به زخم‌های سرباز می‌شوند. در صورتی که با تبخال کاری نداشته باشید، علائم ظاهری اش بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز بهبود پیدا می‌کند، اما در این مدت سبب قرمزی پوست، درد، سوزش و البته خجالت زدگی فرد برای حضور در اجتماع می‌شود.

به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال پیدا کردن روش‌هایی طبیعی برای درمان این مشکل هستند. هر چند برخی از دارو‌های طبیعی برای درمان آثار تبخال وجود دارند، اما عامل ویروسی که سبب ایجاد تبخال می‌شود، به لحاظ حقیقی از بین نمی‌رود. در صورتی که بتوانید عواملی را که سبب بروز و ایجاد تبخال می‌شوند، شناسایی کنید به احتمال قوی می‌توانید از بروز تبخال جلوگیری کنید. 

تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب، تغییر سبک زندگی و احتیاط بیشتر در زمانی که به تبخال دچار شده اید، از مهم‌ترین عوامل کنترل و درمان تبخال به شمار می‌روند.
 
دلایل بروز تبخال
تبخال از طریق رابطه جنسی و به دلیل عملکرد ضعیف سیستم ایمنی و گاهی اوقات رژیم غذایی نا مناسب ایجاد یا منتقل می‌شود.

انواع ویروس تبخال از طریق تماس مستقیم با ناقل ویروس، منتقل می‌شوند. ویروس در دهان، ناحیه تناسلی و مایع مخاطی وجود دارد و از طریق تماس پوست با پوست و تماس با زخم یا ناحیه تناسلی، از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

نوع اول ویروس تبخال عمدتا از طریق تماس دهانی و نوع دوم آن از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود. نتایج یک یافته نگران کننده نشان می‌دهد که امروزه افراد بیشتری بر اثر ویروس "HSV-۱" به تبخال ناحیه تناسلی مبتلا می‌شوند. حدود ۸۵ درصد افراد مبتلا به این نوع تبخال، از وجود آن اطلاعی ندارند و این یکی از دلایل رشد سریع این نوع تبخال است.

مطالعات نشان می‌دهد که ویروس "HSV-۱"، عامل ابتلای ۵۰ درصد جوانان به تبخال ناحیه تناسلی است.

کار‌هایی که موجب بروز تبخال می‌شوند:
۱- بوسیدن فردی که ناقل ویروس فعال تبخال است
۲- فعالیت جنسی با فرد مبتلا به تبخال
۳- تماس با تبخال یا ترشحات آن
۴- ابتلا به بیماری‌هایی که دستگاه ایمنی را تضعیف می‌کنند مانند ایدز یا هپاتیت
۵- رژیم غذایی نا مناسب که سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود
۶- سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و استفاده از مواد مخدر
 
علائم تبخال
تبخال یا هرپس سیمپلکس یک بیماری ویروسی است که توسط ویروسی به همین نام ایجاد می‌شود و موضع درگیر به صورت التهاب و مجموعه تاول‌های ریز نمایان می‌شود. ویروس هرپس سیمپلکس عامل بیماری تبخال در صورت، آلات تناسلی هر دو جنس، مغز، چشم و گاهی حتی فلج بل نیز می‌گردد.
 
برای تبخال هنوز درمان قطعی وجود ندارد و اگر ویروس وارد بدن شود تا پایان عمر همراه شخص خواهد ماند و در هنگام ضعف دفاعی بدن بروز می‌نماید. اگرچه در برخی بیماران و پس از چندین سال عود بیماری، به ناگهان تظاهر مجدد تبخال از بین می‌رود، اما همچنان ناقل ویروس به دیگران خواهند بود.

تبخال عبارت است از ویروس‌هایی که باعث ایجاد زخم‌های چرکینی روی پوست می‌شوند. دو نوع از تبخال‌ها از همه شایع ترند که عبارتند از:

هردو عفونت HSV-1، HSV-2 مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود افراد به تبخال مبتلا شوند، ویروس "HSV-1" است. این ویروس سبب ایجاد زخم‌هایی در بخش‌هایی از دهان و لب می‌شود که به آن "تب آبله" نیز اطلاق می‌شود.
 
ممکن است یک فرد در کودکی به این ویروس آلوده شده باشد و ویروس به صورت پنهان و غیر فعال در بدن باقی مانده باشد. به همین دلیل زمانی که دستگاه ایمنی بدن ضعیف می‌شود، نشانه‌های تبخال بیشتر خود را نمایان می‌کنند.

ویروس "HSV-2" را عموما عامل تبخال ناحیه تناسلی می‌دانند که سبب ایجاد جوش در این ناحیه می‌شود و بنا به آمار ها، از هر سه بزرگسال، یک نفر به آن مبتلا می‌شود.

هر دو ویروس بسیار مسری می‌باشند و سبب ایجاد زخم در بخش‌هایی از بدن می‌شوند. نشانه‌های تبخال عبارتند از:
• ایجاد زخم یا تاول‌هایی در اطراف لب، درون دهان، دستگاه تناسلی، باسن و قسمت بالای ران.
• تبخال نوع اول عموما زبان، لب ها، لثه و فک را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تبخال نوع دوم در آقایان در اطراف آلت جنسی و در زنان در اطراف دهانه رحم بروز می‌کند.
• این زخم‌ها برخی مواقع دردناک و چرکین هستند. در اطراف ناحیه زخم نیز درد، حساسیت و التهاب وجود خواهد داشت.
• بیمار می‌تواند قبل از بروز تبخال وجود آن را حس کند چرا که قبل از بروز تبخال، دچار حس خارش و حساسیت می‌شود.
• برخی افراد مبتلا به تبخال نشانه‌های بیماری سرما خوردگی از جمله خستگی، بی قراری، درد یا کمی تب را از خود بروز می‌دهند. 


مواد غذایی مفید برای درمان تبخال
تمامی افرادی که به تبخال دچار می‌شوند، علائم مشترکی را از خود نشان نمی‌دهند. تعداد زخم ها، میزان شدت آنها، میزان مسری بودن و مدت زمانی که روی بدن باقی می‌مانند، که همگی این موارد به قدرت دستگاه ایمنی افراد بستگی دارد. خوراکی‌های که برای درمان تبخال مفیدند، عبارتند از:

۱- مواد مغذی
اولین قدم برای درمان تبخال افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن است. بدین منظور باید از مواد مغذی بیشتری استفاده کنید. با اضافه کردن این مواد به رژیم غذایی خود، تا جای ممکن جلوی ویروس تبخال را خواهید گرفت.

۲- مواد غذایی سرشار از لیزین
این آمینو اسید از تکثیر ویروس تبخال جلوگیری می‌کند. حبوبات، ماهی، بوقلمون، مرغ و سبزیجات حاوی لیزین هستند.

۳- سبزیجات قرمز و نارنجی رنگ
این نوع از سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مثل کاروتنوئید‌ها (که در هویج یافت می‌شود)، بیوفلاونوئید‌ها و ویتامین C. هستند که به از بین بردن جای زخم و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک فراوانی می‌کنند.

۴- ماهی
ماهی یکی از مهم‌ترین منایع تأمین کننده امگا ۳ برای بدن است که به درمان التهاب و ترمیم بافت‌ها کمک می‌کند.

۵- پروتئین
افرادی که دچار تبخال می‌شوند، برای کوتاه کردن طول درمان به پروتئین بیشتری نیاز دارند. به همین دلیل باید از مواد غذایی سرشار از پروتئین همچون ماهی‌های غیر پرورشی، مرغ و گوشت قرمز کم چرب استفاده و در هر وعده غذایی، ۱۰۰ گرم پروتئین دریافت کنند.

۶- زینک
زینک (روی) برای انجام واکنش‌های شیمیایی‌ای که منجر به ترمیم و محافظت از بدن در برابر ویروس و عفونت‌ها می‌شوند، ضروری است.

استفاده از زینک به صورت موضعی روی پوست برای درمان تبخال مفید است. البته دریافت زینک از طریق مصرف پروتئین می‌تواند در فرایند بهبود نیز تاثیر بگذارد. خوراکی‌هایی مانند جگر، گوشت گاو، آجیل و سبزیجاتی مثل اسفناج سرشار از زینک هستند.
 
منبع: draxe
برچسب ها: تبخال
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار