یک متخصص تغذیه مطرح کرد
تهران- ایرنا- یک متخصص تغذیه گفت: حبوبات بهترین منبع غذایی و جایگزین برای گوشت است. ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی را کاهش می دهد. از سرطان پروستات، روده بزرگ و دیابت پیشگیری و فشار خون را کنترل می کند و در درمان افسردگی موثر است.
کد خبر: ۷۱۲۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱ 06 February 2019

آرام تابنده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: تحقیقات ثابت کرده، افرادی که دو بار یا بیشتر در هفته حبوبات مانند نخود، لوبیا، عدس، لپه مصرف کنند، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، پروستات و بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی و دیابت نوع 2 در آنها کمتر می‌شود.
وی اضافه کرد: حبوبات تا حدود زیادی می تواند جایگزین مصرف گوشت شود زیرا 20 تا 50 درصد پروتئین دارد و منبع غذایی بسیار مفید، کم عارضه و مقرون به صرفه است، با توجه به شرایط اقتصادی امروز جامعه و گران بودن گوشت، بسیاری از افراد جامعه می توانند از حبوبات بیشتر استفاده کنند و مصرف گوشت را به حداقل برسانند.
تابنده ادامه داد: همچنین حبوبات از لحاظ چربی، کلسترول و سدیم در سطح پایینی هستند و مصرف آنها برای سلامت قلب و بافت های خون مفید هستند، به طوری که استفاده روزانه 160 میلی گرم حبوبات پخته شده (معادل دو سوم فنجان) برای نیاز بدن کافی است و باید در سبد غذایی خانواره گنجانده شود.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: حبوبات مقاومت بدن را در برابر سرطانهای پروستات، روده بزرگ و دیابت زیاد کرده و فعالیت روزانه و حافظه را افزایش می‌دهد.
به گفته تابنده، حبوبات به دلیل دارا بودن کلسیم به پیشگیری از پوکی استخوان به ویژه در دوران یائسگی زنان و در دوران رشد کودکان بسیار مفید است و به دلیل داشتن منیزیم و پتاسیم در تعدیل فشار خون و رفع بی‌خوابی‌های شبانه بسیار توصیه می شود.
این متخصص تغذیه تاکید کرد: مواد موجود در حبوبات به مقدار زیاد از بروز کم‌خونی جلوگیری می کند. ویتامین‌های گروه B آن نیز که نسبت به تمام مواد مغذی موجود در آن ارجحیت دارند و در رفع افسردگی و اختلالات عصبی موثر است. 
وی تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر خانواده‌ها در هفته قدرت خرید مصرف گوشت را به دلیل گران بودن آن ندارند و بهتر است از حبوبات استفاده کنند، البته باید حبوبات به دلیل نفخ آور بودن، به مدت یک شب خیسانده شده و پس از دور ریختن آب آن پخته شود.
تابنده یادآور شد: حبوبات منبع خوبی از فیبر هم هستند که به سلامت دستگاه گوارش، جلوگیری از یبوست، کاهش جذب قند و چربی نیز کمک می کنند.
اجتمام *9022 * 3063

انتهای پیام /* 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
اصلا گوشت یه غذای اسراعیلیه و طراریختس واسه گوشت انقلاب نکردیم که...
(کباب ها را سیخ می کند و دور آتش می چرخاند)
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار