ایران در ۱۰ ماه نخست سال 1397 بیش از دو برابر سال گذشته از آمریکا کالا وارد کرده است.
کد خبر: ۷۱۲۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸ 06 February 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ به نقل از مشرق، بر اساس آمار منتشرشده از سوی گمرک ایران، واردات کشورمان از آمریکا در ۱۰ ماهه سال جاری به ۶۴ هزار و ۴۱۷ تن رسیده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، ایران از آمریکا مجموعاً ۲۹ هزار و ۲۶۰ تن کالا وارد کرده بود. بر این اساس واردات کالاهای آمریکایی به ایران در ۱۰ ماهه امسال ۱۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

علت افزایش چشمگیر حجم واردات ایران از آمریکا در سال جاری، خرید ۴۰ هزار تن لوبیای سویا از ایالات متحده در آبان‌ماه امسال است که موجب شده وزن واردات کشورمان از این کشور به شدت بالا برود.

نکته مهم آنکه واردات سویا از آمریکا با اختصاص ارز دولتی صورت گرفته است. ارزش دلاری لوبیای سویای وارداتی از آمریکا ۱۶ میلیون و ۳۴۹ هزار دلار بوده که که به آن دلار ۴٬۲۰۰ تومانی اختصاص یافته است.

علاوه بر لوبیای سویا، دولت برای واردات کالاهای دیگر آمریکایی هم ارز دولتی اختصاص داده است. پس از التهابات ارزی اوایل سال جاری، از نیمه مردادماه امسال سازوکار جدیدی برای تخصیص ارز لحاظ شد به طوری که دلار ۴٬۲۰۰ تومانی فقط با مجوز دستگاه‌های دولت به کالاهای اساسی تخصیص می‌یابد.

اما آمار گمرک نشان می‌دهد پس از مصوبه مردادماه دولت نیز همچنان برخی کالاهای آمریکایی که جزو کالاهای اساسی هم نیستند با ارز ۴٬۲۰۰ تومانی وارد شده‌اند.

درزبند، واشر، مکمل غذایی، خمیر چوب شیمیایی، اسپرم گاو، تخم سبزیجات برای کشت، مبل‌های چوبی، ذرت دامی، جوجه تخمگذار یکروزه، شیرآلات، مواد پروتئینی و قزل‌آلا از جمله کالاهای آمریکایی هستند که در ماه‌های اخیر با دلار ۴٬۲۰۰ تومانی به کشور وارد شده است.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار