کد خبر: ۷۱۲۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹ 06 February 2019

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از نحوه برگزاری جشنواره دهه فجر انقلاب به شدت انتقاد کرد.

به گزارش «تابناک تهران» ازشفقنا آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ظهر چهارشنبه در نشست علمی«نقش و جایگاه فقه در حکومت اسلامی» که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مدسه عالی خاتم الاوصیا(عج) برگزار شد ضمن تسلیت ایام شهادت دخت نبی مکرم اسلام(ص) اظهار کرد: چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب آغاز بلوغ انقلاب است و امیدواریم همه به حقیقت این انقلاب پی ببریم.

او با بیان اینکه حوزه اساس این انقلاب است و باید در این شرایط مراقبت نماید و خود را حفظ کند گفت: همه نیز باید بدانند انقلاب از حوزه شروع شده است؛ هرچه حوزه قوی تر در میدان علم، عمل، بصیرت و سیاست باشد برای انقلاب تأثیرگذارتر است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بر لزوم بررسی نسبت بین حوزه و انقلاب، دین و انقلاب و نیز رابطه بین فقه و حکومت اسلامی تأکید کرد و افزود: حوزویان و محققین باید به این مسئله بپردازند تا همه جهات آن روشن شود چراکه روشن نشدن آن موجب می شود مطالبات کاذب و غیرواقعی از حوزه داشته باشند و حوزویان را به مسائل غیر واقعی مشغول کنند.

مطالبات از حوزه بررسی شود 

او ادامه داد: بیرون از حوزه بسیاری مراکز دانشگاهی، اجرایی، قانونگذاری مطالباتی از حوزه دارند که باید این ها بررسی و دسته بندی شوند و مشخص شود که آیا مطالبات به جایی است یا خیر، به عنوان مثال مسؤلین نظام نیز از حوزه قضات برجسته ای را مطالبه می کنند و جامعه ائمه جماعات و جمعه را مطالبه می کند که این ها نمونه ای از مطالبات به حق است.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اینکه مطالباتی از حوزه وجود که به نظر بنده کاذب است خاطرنشان کرد: این ها باید روشن شود و به عبارتی مشخص شود این مطالبات که حوزه باید ساختاری برای اقتصاد ارائه دهد و فقه برای حتی سیاست ساختاری ارائه دهد آیا مطالبات صحیحی است؟

او ادامه داد: امروز وقتی مراجع می گویند در بانک ها ربا است بلافاصله مطرح می کنند حوزه الگوی بانک غیر ربوی را ارائه دهد و این مثل این می ماند که با وجود اختلاس در سیستم اجرایی کشور بخواهند حوزه سیستمی ارائه دهد که کسی اختلاس نکند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه تصریح کرد: باید در چهلمین سال انقلاب اسلامی افکار حوزویان به این سمت برود که مطالبات به حق و غیر حق نظام تشخیص داده شود.

اصحاب رسانه گاهی فعالیت یک ساله خود را زیر سؤال می برند

او با بیان اینکه از روی عمد یا جهل در کاستی و مشکلات حوزه را مقصر می کنند ابراز کرد: مثلا در بحث هنر نیز هنرمندان و اصحاب هنر از حوزه مطالبه گر هستند، این در حالی است که جشنواره ای را به نام دهه فجر انقلاب می گیرند که بدترین محرمات در آن انجام می شود و آنگاه می گویند حوزه مقصر است در حالی که حوزه خبر ندارد این جشنواره را چه کسانی با چه اهدافی می گیرند و اصلا دخالتی در اجرای آن ندارد؛ رسانه و اصحاب رسانه گاهی کار یک ساله خود را با برگزاری یک جشنواره زیر سؤال می برند و یک سال روی حجاب و ارزش ها سخن می گویند اما در جشنواره ای همه زحماتشان را بر باد می دهند؛ دهه فجر باید نشان دهنده شاخص های نظام و انقلاب باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی توضیح داد: در سیاست و اقتصاد و دیگر بخش ها نیز از حوزه مطالبه دارند و آن را در کمبودها مقصر می دانند لذا باید روشن شود کدام قسمت مربوط به حوزه است.

او اظهار کرد: واقعا همه متفکران عالم را جمع کنند نظامی منضبط تر و مطمئن تر برای اداره بشر از نظام ولایت فقیه نداریم، در همین آمریکای مدعی دموکراسی و عقلانیت گاهی یک دیوانه می شود رئیس جمهور و اختیارات کشور در دست چنین آدمی قرار می گیرد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مطرح کرد: این درست نیست هرگاه مجلس شورای اسلامی، قوه مقننه و قضاییه نمی توانند خوب کار کنند آن را به ولایت فقیه منتسب می کنند.

او با بیان اینکه این سخن که حوزه کاری انجام نداده است و سکولار تربیت می کند بسیار غلط است افزود: در چهل ساله انقلاب حوزه علمیه زحمات فراوانی کشیده و اقدامات بسیاری انجام داده است.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اینکه راه اندازی فقه مضاف در حوزه از برکات نظام و انقلاب بوده است تصریح کرد: اکنون فقه هنر، رسانه و انواع دیگر فقه وجود دارد و فقه به میدان آمده تا قابلیت خود را نشان دهد.

او خاطرنشان کرد: آنهایی که بیان می دارند حوزه سکولار است باید بدانند معنای اصلی سکولار یعنی نفی دین و از لوازم آن جدایی دین از سیاست و فردی کردن دین است لذا اگر در کارها و فعالیت ها به دین کاری نداشته باشیم و تنها بخواهیم کشورداری کنیم این نفی دین است و اگر برایمان فرقی نداشته باشد حاکم چه کسی باشد این سکولار است.

استاد حوزه علمیه در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه حوزه هیچ وقت نباید امام راحل را فراموش کند گفت: هم شخصیت علمی امام(ره) را باید مد نظر داشت و هم ابتکارات ایشان را؛ ابتکارات امام راحل در اصول از معاصرین خود کمتر نبوده که هیچ حتی بیشتر هم بوده است.

اگر طلبه امام(ره) نشناسد خیانت به حوزه و انقلاب است

 او با اشاره به اینکه اگر طلبه ها امام(ره) را نشناسند خسارت به خود، حوزه و انقلاب است ابراز کرد: اگر دنبال این هستیم که انقلاب به نحو دقیق به حرکت خود ادامه دهد باید امام راحل را خوب بشناسیم؛ رهبری از مسلط ترین شخصیت ها بر کلمات امام(ره) است.

آیت الله فاضل لنکرانی اظهار کرد: وصیت نامه امام(ره) را طلبه ها باید مکرر بخوانند و صحیفه امام(ره) و مبانی فقهی و اصولی ایشان را ببینند چراکه برای استمرار انقلاب و اینکه حوزه با بصیرت کامل در حرکت انقلاب گام بردارد، شناخت امام(ره) ضرورت دارد.

او یادآور شد: نظام اسلامی بر خاسته از فقه است و در نظام اسلامی فلسفه و عرفان دخالت ندارد و نمی تواند داشته باشد لذا هرچه فقه قوی تر باشد نظام قوی تر است و هرچه فقه را از نظام جدا کنیم سقوط نظام را ممکن می سازیم؛ امام راحل می فرمودند: اگر فقه جواهری را از این نظام بگیریم انقلاب سقوط خواهد کرد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: اعتقاد ما این است اگر فقه را از نظام جدا کنیم نه تنها نظام اسلامی دیگر نیست بلکه نظام عادلانه هم نمی تواند باشد و تنها نظام عادلانه نظام ولایت فقیه است.

او با تأکید بر اینکه هرچه فقه قوی تر باشد نظام پویاتر، بالنده تر و مؤثرتر است گفت: اگر بخواهیم بر آنچه بوده و با همین تحریرالوسیله که نوشته شده اکتفا کنیم این اشتباه است چراکه احکام جدید در ابعاد مختلف ایجاد شده است و شاید برخی فتاوای امام راحل در تحریرالوسیله اکنون قابل تطبیق با برخی ابعاد نظام نباشد به خاطر تحولاتی که در فقه در حال رخ دادن است لذا متصدی این کار حوزویان هستند.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: تخریب آنچه در گذشته بوده درست نیست و بنابراین باید قواعد و احکامی که وجود دارد را محکم نگه داشت و اموری را بر طبق همان مبانی اضافه کرد.

او با بیان اینکه نظام اسلامی مبتنی بر فقه است و فقه ما مبنای عرفی و عقلایی دارد افزود: فقه ما استوار شده بر منطق و عقلانیت، حال این سؤال ایجاد می شود که غیر از فقه آیا علم دیگری می تواند در این دایره وسیع، نیازهای حکومت اسلامی را بیان کند؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه ابراز داشت: غیر از علم فقه علم دیگری که بتواند در همه ابعاد مرتبط با حکومت شود نیست؛ آیا با این منشور جهانی حقوق بشر امروزی می شود حکومت صحیح، منطقی و عقلایی ایجاد کند؟ ما مدعی هستیم هرگز نمی شود.

او عنوان کرد: نمی خواهم بگویم فقط رساله حقوق امام سجاد(ع) پایه حکومت است گرچه آن هم یکی از پایه ها است اما این فقه معیار می دهد به حاکم و بشر که کجا حق است و کجا حق نیست.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: امروز برخی افرادی که در لباس ما بوده اند برای حکومت و تشخیص حقوق حتی قرآن را هم انکار می کنند و بیان می دارند مسائل قرآن برای گذشته است و می خواهند قرآن را از معجزه خالد بودن خارج کنند در حالی که ما اعتقاد داریم منابع فقه ما چون قرآن، عقل و سنت حتی اجماعات تا قیامت می تواند تشخیص بدهد چه چیزی حق است یا حق نیست.

او تأکید کرد: مدعی هستیم و ادله هم داریم که ضوابط حق از غیر حق که بیشترین نیاز یک حکومت در همین دایره است را فقه می تواند بیان کند و غیر از آن هیچ علمی نمی تواند بیان نماید.

این استاد حوزه با بیان اینکه  فقه ما ظرفیت تأسیس قواعد جدید را دارد و این از کارهایی است که حوزه باید انجام دهد افزود: در فقه قضا قواعد جدید باید استخراج شود مثلا قاعده «لایبطل دم امرء مسلم» با این قاعده بسیار افرادی که مدیون هستند قدرت ادا تا اخر عمر را ندارند.  

تمام فقه های مضاف در همین فقه موجود وجود دارد

او ادامه داد: اصرار من این است که تمام فقه های مضاف در همین فقه موجود وجود دارد و نباید خیال کنیم مثلا فقه پزشکی فقه جدایی است؛ در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) آیات فقه پزشکی را استخراج می کنیم.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: ما در روش اجتهادی دخالت زمان و مکان را باید معیار قرار دهیم و نقش مصلحت نیز معیار است و در اصول نیز اهم و مهم باید انجام بگیرد؛ معیار اینکه چه چیزی اهم و مهم است کار نشده و حوزه باید در این میدان ها حرف جدید بزند.

او ابراز کرد: ما تردید نداریم که در این چند دهه یک موضوعات جدید به میدان آمده چون بانک، بیمه، پول، ارز دیجیتال، بورس، سهام و قراردادهای جدید. لذا یکی از ضرورت های بسیار مهم موضوع شناسی در این موضوعات مهمه جدید است.

این مطالبه که فقه تمدن ساز است اشتباه است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: عباراتی را همینطور مطرح می کنند که ذهن ها را مشغول و مطالبات را بالا می برد؛ اینکه می گویند فقه تمدن ساز است، کجای فقه اینگونه است؟ این که بگوییم دین با همه جوانب به میدان بیاید توجیه دارد اما اینکه بگوییم فقه تمدن ساز است اینطور نیست و تمدن خود ارکان، اجزا و شرایطی دارد، مثل اینکه بگوییم طب و اخلاق تمدن ساز است بله می توان به عنوان یکی از اجزا تمدن به آن نگاه کرد ولی اینکه به تنهایی تمدن سازی کند نمی شود و نباید این مطالبه را کرد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار