کد خبر: ۷۱۲۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۸ 06 February 2019
گرانی طلا مردم را به خرید نقره سوق داد
به گزارش «تابناک تهران»؛ مهدی بهرمانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: افزایش بی سابقه قیمت طلا و کاهش قدرت خرید مردم موجب شده تا مردم به دنبال جایگزین برای این فلز گرانبها باشند و در این مسیر نقره را بر دیگر فلزات گرانبها ترجیح می دهند. 
وی با بیان اینکه تبریز از جمله سه قطب تولید طلا و دومین شهر مهم تولید نقره در ایران است، اظهار داشت: اگر دولت در حوزه صادرات و تهیه مواد اولیه طلا و جواهر، حمایت‌های لازم را انجام دهد می توان جایگاه حرفه ای طلا و جواهرسازی را در کشور احیا کرد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز یادآوری کرد: در زمان کنونی نگرش ها به صنعت طلا مناسب نبوده در حالی که این صنعت همانند صنعت فولاد از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
بهرمانی ادامه داد: امید است نگاه دولت به صنعت طلا و جواهر نیز به نگاه صنعتی تبدیل شود تا این صنعت بتواند در اقتصاد بدون نفت نقش خود را ایفا کند.
عضو اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا و نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز نیز در این جلسه با اشاره به اعمال مالیات بر ارزش افزوده بر صنعت طلا و جواهر گفت: این قانون حدود 9 سال پیش بدون کار کارشناسی تصویب شده و مواردی که قانونگذار در نظر گرفته بود اجرا نشده است بنابراین باید در بحث آموزش و فرهنگ سازی آن اقدام های موثری انجام شود.
میرمحمد پوراقدم شربیانی افزود: تکته قابل توجه اینکه بحث ارزش افزوده در صنف طلا و جواهر شامل خرده فروشان و عمده فروشان می شود در حالی که در سایر صنوف این امر تنها شامل عمده فروشان است.
وی با تاکید بر ایجاد شهرک طلا در تبریز اظهار داشت: هم اکنون از یکهزار و 100 واحد تولید طلا و جواهر در تبریز کمتر از 250 واحد فعال بوده و گرانی طلا در سال جاری معادلات را مقداری برهم زده است.
عضو اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا یادآوری کرد: تبریز در سال های گذشته جزو شهرهای پیشرو در امر صادرات طلا بود اما در سال جاری همانند کل کشور این میزان نزدیک به صفر رسیده است و تغییر این وضعیت نیاز به اصلاح قوانین جاری دارد.
پوراقدم شربیانی با اشاره به اینکه نوسانات قیمت ارز در بازار طلا و جواهر ناشی از کنترل قیمت هاست ادامه داد: به غیر از دهه 40 که نرخ ارز در کشور از رقم ثابتی برخوردار بود در سایر سال ها همواره در نوسان بوده و با توجه به اینکه ارز و طلا به یکدیگر وابسته هستند بازار طلا نیز تحت تاثیر نرخ ارز قرار گرفته است.
عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: چند تصمیم بزرگ مانند قطعنامه 598، بحث یارانه‌ها و برجام تاثیر بسزایی در بازار ارز، طلا و جواهر داشته است.
پوراقدم شربیانی افزود: با نرخ موجود ارز، عایدات آن به هیچ وجه به دست اقشار آسیب پذیر نمی رسد بلکه به سود رانت ‌خواران بوده و در نهایت به افغانستان و عراق می‌رسد.
وی کاهش قیمت طلا در بازه زمانی فعلی را ناممکن دانست و گفت: قیمت جهانی آن متغیر بوده و در دنیا نیز عدم قطعیت در این خصوص وجود دارد و کاهش اونس جهانی در آینده نزدیک بعید به نظر می رسد.
نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز به مردم توصیه کرد تا حد امکان از خرید بی حد و مرز ارز خودداری کرده و وارد این بازار پر ریسک نشوند و به جای آن سرمایه های خود را در بخش تولید سرمایه گذاری کنند.
پوراقدم شربیانی ادامه داد: کشور باید به سوی سرمایه گذاری حرکت کند تا آینده مردم تضمین شود و اگر با منطق علمی و آینده نگری پیش برویم بسیاری از مشکلات بازار ارز حل و فصل می شود.
اتحادیه طلا و جواهر تبریز در سال 1351 تاسیس شده و هم اکنون یک هزار و 139 پروانه کسب معتبر و 389 فقره پروانه در دست اقدام در این کلانشهر وجود دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار