افشای مکالمه بن‌ سلمان:
نیویورک‌ تایمز نوشت ولیعهد سعودی سال ۲۰۱۷ تهدید کرد اگر خاشقجی به عربستان بازنگردد و انتقاداتش را متوقف نکند، با یک گلوله او را به قتل خواهد رساند.
کد خبر: ۷۱۲۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰ 08 February 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ منابع مطلع در گفتگو با نیویورک‌ تایمز اعلام کرده‌اند محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در گفت‌وگویی تلفنی در سال ۲۰۱۷، خواستار مرگ جمال خشقجی شد. وی در این مکالمه گفت اگر خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی به کشورش بازنگردد و به انتقاد از حکومت سعودی پایان ندهد، با یک گلوله او را به قتل خواهد رساند.

این گفتگو که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا آن را شنود کرده‌اند دقیق‌ترین شاهدی است که نشان می‌دهد محمد بن سلمان مدت‌ها پیش از کشته شدن این روزنامه‌نگار به دنبال قتل او بوده است.

جمال خاشقجی آخرین بار ۱۰ مهرماه (۲ اکتبر ۲۰۱۸) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده و بعد از آن ناپدید شد. چند روز بعد، مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این کنسولگری کشته و بدنش قطعه قطعه شده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت سخنان محمد بن سلمان درباره کشتن خاشقجی با گلوله به متن تبدیل شده و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در تحقیقاتشان برای یافتن عامل ترور این روزنامه‌نگار، آن را مورد بررسی قرار داده‌اند. آژانس امنیت ملی و سایر سازمان‌های جاسوسی آمریکا در حال کار کردن روی صدا‌ی ضبط شده بن سلمان و پیام‌های متنی او در سال‌های گذشته هستند.  

گفت‌وگوی مذکور در سپتامبر سال ۲۰۱۷ انجام شد، زمانی که مقام‌های حکومت سعودی روی انتقاد‌های خاشقجی از عملکردشان حساس شده بودند. در همان ماه بود که وی فعالیتش را به عنوان ستون‌نویس واشنگتن‌ پست آغاز کرد و مقام‌های ارشد سعودی شروع به بررسی راه‌هایی برای تطمیع و بازگرداندن او به عربستان کردند. تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا معتقدند منظور ولیعهد سعودی از این عبارت که خودش «با گلوله» به سراغ خاشقجی خواهد رفت، اجرای آن نبوده و از آن به عنوان استعاره استفاده کرده مبنی بر اینکه حاضر است در صورت امتناع این روزنامه‌نگار از بازگشت به عربستان، تا حد کشتن او پیش برود.

چند روز قبل از این گفتگو با ترکی الدخیل، بن سلمان در صحبت با یکی دیگر از دستیارانش به نام سعود القحطانی از گسترش نفوذ خاشقجی گلایه کرده بود. القحطانی به بن سلمان گفت که هرگونه اقدام علیه خاشقجی خطرناک است و خشم بی‌المللی را به همراه خواهد داشت؛ ولیعهد سعودی در پاسخ با گفتن این جمله او را سرزنش کرده بود: عربستان سعودی نباید در خصوص رفتار با شهروندان خود اهمیتی به واکنش‌های بین‌المللی بدهد.

یک مقام که گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا را خوانده، می‌گوید بن سلمان به القحطانی گفت راهکار‌های نصفه و نیمه‌کاره را دوست ندارد و اعتقادی نیز به آن‌ها ندارد. چند روز پس از این مکالمه، خاشقجی اولین مقاله‌اش در واشنگتن‌ پست را با عنوان «عربستان سعودی، هیچ وقت تا این حد سرکوبگر نبوده؛ اوضاع اکنون غیرقابل تحمل است» به چاپ رساند.

انتهای پیام/

افشاگری نیویورک تایمز درباره قتل خاشقجی

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار