راهنمای عملی به زبان ساده
اگر در صدد راه اندازی یک بیزینس هستید یا می خواهید در کنار کار فعلی تان درآمد جدیدی کسب کنید، می توانید یک اپلیکشین راه بیندازید.
کد خبر: ۷۱۳۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۶ 09 February 2019

سواد زندگی امروز می خواهیم درباره کار و کسبی به نام "اپلیکیشن" صحبت کنیم. اپلیکیشین، نرم افزاری است که روی گوشی موبایل شما نصب می شود و خدمتی به شما می دهد. مثلاً  "اسنپ" و "تپسی" روی گوشی تان، دو اپلیکیشنی هستند که از طریق آنها می توانید خدمات حمل و نقل درون شهری دریافت کنید.

اپلیکشین ها دو نوع عمده دارند: برخی مقدمه ی یک خدمت در بیرون از فضای مجازی اند. مانند همین دو اپلیکشین که خدمت ارائه شده آنها، در جایی بیرون از گوشی تان است (در خیابان).
اما گروه دوم، در همان داخل گوشی به شما خدمت می دهند، مثل اپلیکیشن مترجم که معنی و تلفظ لغتی را به شما در همان گوشی می دهند یا اپلیکیشن خدمات پرداخت بانکی که درون گوشی تان انجام می شود.

چگونه وارد صنعت پر درآمد

اگر در صدد راه اندازی یک بیزینس هستید یا می خواهید در کنار کار فعلی تان درآمد جدیدی کسب کنید، می توانید یک اپلیکشین راه بیندازید.
لزومی هم ندارد که به لحاظ فنی وارد باشید؛ شرکت هایی هستند که کارشان این است و می توانند کمک تان کنند.


اگر می خواهید اپلیکیشن خودتان را داشته باشید، این چند مرحله را باید طی کنید:

مرحله اول) مهم ترین و زیربنایی ترین موضوع در راه اندازی یک اپلیکشین "ایده" است. اگر یک ایده خوب داشته باشید می توانید به کسب درآمد از اپلیکشین تان امیدوار باشید.

ایده باید دستکم یکی از این سه مورد را پوشش دهد:
- خدمت جدیدی ارائه کند (مانند همین تاکسی یاب ها)
- یک فعالیت موجود را ساده تر کند (مانند اپلیکشین های پرداخت موبایلی)
- موجب تفریح و سرگرمی شود (مثل اپلیکشین های بازی)

چگونه ایده خلق کنیم؟

1 - به شغل تان نگاه کنید و ببینید چگونه شغل شما می تواند در داخل گوشی مردم کار کند؟ 
چند مثال:
- یک تایپیست: اپلیکیشینی راه اندازی می کنم که مردم از متن هایشان عکس بگیرند و برایم بفرستند و من فایل تایپ شده را در قبال مبلغی پول برایشان می فرستم.
- یک مشاور حقوقی: مردم از طریق اپلیکیشن از من مشاوره حقوقی می گیرند.
- یک عطاری: می توانم اپلیکشین داروهای سنتی داشته باشم. برای هر بیماری، بخشی ایجاد می کنم و توضیحات می دهم و در انتها داروی گیاهی مرتبط با آن را معرفی می کنم و مشتریان می توانند آنلاین سفارش دهند.
- یک آرایشگاه زنانه: خدمات مشاوره زیبایی ام را روی اپلیکشین قرار می دهم و مشتری جذب می کنم و از طریق اپلیکیشن وقت می دهم.
- ... 

چگونه وارد صنعت پر درآمد


2 - به زندگی شخصی تان نگاه کنید.
چند مثال: 
- یک خانم کلی لباس دارد که آنها را فقط یک بار پوشیده یا برایش کادو آورده اند و هرگز نپوشیده است. فکر می کند چه خوب می شد این لباس ها را به نصف قیمت بفروشد. او اپلیکیشنی راه می اندازد و هم لباس های خودش را در آن قرار می دهد و هم به دیگر خانم ها که وضعیت مشابهی دارند اجازه می دهند در اپلیکشین او لباس های در حد نوی خود را عرضه کنند. 
این اپلیکشین هم اکنون در ایران فعال است و درآمد خوبی هم دارد.

- می خواهید فعالیت فرزندم تان را در فضای مجازی کنترل کنید: ای کاش اپلیکشینی وجود داشت که با نصب آن روی موبایل فرزندم و خودم، فعالیت های او را رصد و برخی سایت ها را محدود کنم.

- یک فرد چاق: دنبال اپلکیشینی هستم که هر چه می خورم و هر مقدار راه می روم و کالری می سوزانم را ثبت و به موقع هشدار دهد.

- والدین: بلد نیستم از فرزندم امتحان درسی بگیرم. اگر اپلیکیشنی باشد که که بر پایه کتاب های درسی طرح سوال کند و سپس نمره دهد، می توانم بیشتر با فرزندم درس کار کنم.

- ... 
 
3 - مدام به جاهایی سر بزنید که در آنها اپلیکشین عرضه می شود، مثل کافه بازار و سیب اپ، سیبچه

اپلیکیشن های موجود را زیر و رو کنید، برخی را نصب و تست کنید. ببینید چه ضعف ها و قوت هایی دارند و ... . نگاه کردن روزانه به اپلکیشن های موجود، به شما ایده می دهد. ای بسا ترکیب چند اپلیکیشن بتواند موفقیتی کم نظیر برایتان داشته باشد.

چگونه وارد صنعت پر درآمد


4 - بازی های قدیمی را به یاد بیاورید و ببنید می توانید آنها را به قالب اپلیکشین بیاورید؟ مثل بازی خط و نقطه، بازی اسم و فامیل و ... .

5 - از این به بعد به کار و کسب های مردم با این سوال نگاه کنید که چگونه می توان آنها را وارد فضای اپلیکیشنی کرد؟ از زوایه مشتری و دریافت کننده خدمات به موضع بنگرید؛ مثلاً به عنوان یک مصرف کننده، آیا برایتان بهتر نبود به جای این که برای خرید چند تخم مرغ و کمی ماست و شیر از خانه خارج شوید، با همان موبایل تان درخواست تان را ارسال کنید و پولش را هم بدهید و چند دقیقه بعد دم در خانه تحویل بگیرید؟

6 - مشکلات ریز و حتی پیش پا افتاده تان را بررسی کنید و ببنید راه حل موبایلی برای آنها پیدا می کنید؟ مثلاً ساعت سه بامداد که دنبال پمپ بنزین هستید، ممکن است با خود گفته باشید ای کاش اپلیکیشنی روی موبایلم بود و بر اساس موقعیت جغرافیایی ام، نزدیک ترین پمپ بنزین را به نشان می داد. (الان چنین اپلیکیشنی وجود دارد و نظایر آن مانند کافه یاب هم راه افتاده اند.)

7 - به رویدادهای پیش رو نگاه کنید و ببینید کدام شان قابلیت اپلیکیشنی دارند. مثلاً اگر جام جهانی فوتبال در پیش است، می توانید از حالا اپلیکیشنی با موضوع بازی ها و نتایج و پیش بینی و ... راه اندازی کنید.


به هر حال تا ایده جذابی نداشته باشید وارد این فضا نشوید چون پول تان را هدر خواهید داد. در این لینک، فهرستی از استارت آپ هایی که عمدتاً مبتنی بر اپلیکیشن هستند را ببینید تا فضای کار دست تان بیاید.
 
مرحله دوم) بعد از این که ایده را پیدا کردید، در گوگل و بازارهای عرضه اپلیکشین آن را جست و جو کنید تا ببینید مشابه دارد یا خیر؟ اگر مشابه داشت، معنایش این نیست که باید ایده تان را کنار بگذارید. اتفاقاً فرصت خوبی است که هم اپلیکشین و هم میزان استقبال از آن را بررسی کنید و تمصیم درست تری بگیرید. همچنین کلیات ایده تان را با اطرافیان خود و نیز کسانی که مخاطب اپلیکیشن شما خواهند بود در میان بگذارید و از انها نظرخواهی کنید؛ ای بسا پیشنهادی دهند که در تکمیل پروژه شما بسیار اثرگذار باشد.

مرحله سوم) گام بعدی این است که جزئیات اپلیکیشنی که می خواهید طراحی کنید را روی کاغذ بنویسید. این که من اپلیکیشنی می خواهم که در آن تست شخصیت شناسی انجام شود کافی نیست. باید خودتان را جای کاربر قرار دهید و نحوه ارتباط و کارتان را با آن دقیقاً و با جزئیات ترسیم کنید.

 

مرحله چهارم) بعد از همه این ها، با چند شرکت که اپلیکیشن تولید می کنند تماس و قیمت بگیرید. حواس تان باشد که سرمایه اصلی شما در اینجا، ایده تان است. بنابراین به همه اعتماد نکنید و ایده را لو ندهید. وقتی کار به قرار داد رسید، ایده را در قرارداد بیاورید و بند مربوط به محرمانگی را نیز در آن بگنجانید.

مرحله پنجم) اگر راه اندازی اپلیکشین، هزینه زیادی می طلبد که از عهده شما خارج است، با "شتاب دهنده ها" و "سرمایه گذارها" تماس بگیرید و کلیات طرح تان را مطرح کنید. اگر ایده تان جالب بود، آنها حاضر خواهند شد روی طرح تان سرمایه گذاری و شراکت کنند. همچنین مشاوره فکری و نیروی انسانی هم در اختیار پروژه قرار می دهند. 
(فهرست ایرانی شتاب دهنده ها و سرمایه گذارها را در این دو لینک ببینید: + + )

مرحله ششم)  بعد از همه این مراحل که اپلیکیشن تان فعال شد، باید آن را در فروشگاه های عرضه اپلیکیشن قرار دهید و تبلیغات تان را آغاز کنید. 

مرحله هفتم) یادتان باشد که اپلیکیشن یک موجود زنده است و باید بعد از راه اندازی، مدام آن را چک کنید، بروز نمایید، اشکالاتش را برطرف کنید و ... .
 


چگونه از اپلیکیشن پول دربیاورم؟

راه های متعددی وجود دارد که می توانید از یک یا از تلفیفی از آنها استفاده کنید:

- نصب پولی: هر کس بخواهد اپلیکیشن شما را نصب کند باید پولی را به صورت آنلاین واریز کند.

- نصب رایگان: نصب اپلیکیشن شما رایگان است ولی بعداً از او پول می گیرید:
  * تا جایی رایگان است و از آنجا به بعد پولی. مثل اپلیکیشن کتاب های آموزشی زبان انگلیسی که فصل اول و دوم کتاب رایگان است و کاربر برای ورود به فصل سوم به بعد باید پول دهد.
  * برنامه تا آخر رایگان است ولی اگر کاربر بخواهد خدمات اضافی بگیرد باید پول بدهد. مثلاً در یک بازی فوتبال به کاربر این پیشنهاد را می دهید که اگر می خواهد ضربات شوتش قدرتمندتر شود، مبلغی پول واریز کند یا در یک بازی کلمات، پول بدهد تا چند حرف برایش روشن شود.

- نصب و خدمات رایگان: نصب و خدمات رایگان است و شما بعد از این که تعداد زیادی نصب گرفتید، می توانید تبلیغ بگیرید و از تبلیغ دهندگان پول دریافت کنید.

- درصد از تراکنش های مالی: فضایی را برای فعالیت اقتصادی دیگران در اپلیکیشن فراهم کنید و در درآمدهای ایجاد شده، درصد بگیرید.
چگونه وارد صنعت پر درآمد
- فروش اپلیکیشن: یک راهش هم این است که بعد از موفقیت شما در گرفتن نصب های زیاد، اپلیکیشن تان را بفروشید، درست مثل مغازه ای که پاخور خوبی پیدا کرده است و خیلی ها آرزوی مالکیت اش را دارند. برای بسیاری از شرکت ها جذاب است که اپلیکیشن آماده ای که مثلاً 100 هزار نفر نصب اش کرده اند را به قیمت های بالا بخرند. 

 
یک کتاب:
کتاب "امپراطوری اپ" نوشته "چاد مورتا" و ترجمه "مریم قمری" اطلاعات مفیدی به شما می دهد. این کتاب را "نشر سیوا" عرضه کرده است. پیشنهاد می کنیم بعد از مطالعه این کتاب وارد بیزینس اپلیکیشن شوید.


یک توصیه: 
اگر به طوری جدی می خواهید وارد این فضا شوید، از اپلیکیشین ها ارزان قیمت شروع کنید تا آرام آرام چم و خم کار دست تان بیاید.

 
 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار