به گزارش «تابناک تهران»؛ فرهیختگان آنلاین نوشت: قبل از شکل‌گیری حکومت پهلوی، منطقه سیستان‌وبلوچستان به ‌صورت طایفه‌ای و ایلی اداره می‌شد و همواره حکومت‌ها با شناسایی روسای ایل‌ها و طوایف و همکاری با آنان در راستای حفظ اقتدار محلی آنها دو اقدام را خواستار بودند:

1. جمع‌آوری مالیات جهت خزانه دولت

2. ارائه خدمات سیاسی به‌عنوان والیان و حکمرانان محلی دولت

پس از شکل‌گیری حکومت پهلوی و روی‌ کار آمدن رضاخان، وی تلاش کرد در جهت تشکیل دولت مدرن بروکراتیک و اقتدارگرا گام بردارد و در همین راستا از میان ‌برداشتن اقتدار نظامی و سیاسی ایل‌های استان سیستان‌وبلوچستان در دستور کار حکومت قرار گرفت. همین امر سبب ایجاد شکاف اجتماعی و تشکیل گروه‌های سیاسی در راستای مقاومت در برابر دولت مدرن شد. اما آنچه در این میان حائز اهمیت است این است که گروهک‌های سیاسی مذکور صرفا به‌عنوان نماد مبارزه‌‌طلبی در مقابل مدرنیته رضاشاه مطرح بوده‌اند و نه عاملی بالفعل در جهت مقابله با حکومت پهلوی.

به‌عنوان مثال: گروه «حزب دموکراتیک» در دهه 1340 قبل از انقلاب صرفا به‌عنوان یک گروه سیاسی بی‌خطر محسوب می‌شد که همواره تحت کنترلِ حکومت پهلوی و سایر کشورهای غربی بوده است. اما پس از پیروزی انقلاب، این گروه یک‌باره تغییر جهت و تغییر روند داده و با تغییر چارت سازمانی خود و با تامین مالی از سوی برخی کشورهای دست‌ پرورده آمریکا و انگلیس به یک گروه نظامی در راستای خودمختاری در منطقه بلوچستان ایران تبدیل شد.

علل تغییر رویه گروه‌های سیاسی و تشکیل گروه‌های محارب پس از پیروزی انقلاب

منطقه بلوچستان از ابتدا به ‌دلیل ایلی و طایفه‌ای بودن، همواره خودمختار و توسط سران طوایف اداره می‌شده است و هرگاه از سوی حکومت‌های سلطنتی ایران تحت فشار قرار گرفته مقاومت‌هایی را به‌ شکل تشکیل گروه‌های سیاسی از خود نشان داده است. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 این مقاومت به ‌شکل کاملا گسترده به‌ صورت مبارزه مسلحانه علیه نظام بروز کرد که به ‌نظر می‌رسد علل آن را در عوامل ذیل می‌توان جست‌وجو کرد:

1. عوامل فراملی:

پس از شکل‌گیری انقلاب اسلامی، کشورهای خارجی با بهره‌گیری از تنوعات قومی و مذهبی در ایران و در راستای رسیدن به اهداف شوم خود، از گروهک‌ها در راستای مبارزه مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت‌های همه‌جانبه کردند که می‌توان به جنبش مجاهدین بلوچ ایران (جمبا) و حمایت مالی از آن توسط کشور عراق طی جنگ تحمیلی اشاره کرد.

2. عوامل داخلی:

الف: تعلیم وهابی‌گری توسط برخی حوزه‌های علمیه در استان با الهام‌گیری و برقراری ارتباط تنگاتنگ با برخی کشورهای همسایه از جمله عربستان و پاکستان؛

ب: کند بودن روند توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در استان؛ج: بروز شکاف‌های اجتماعی در بین طوایف از زمان رضاخان با پرداختن پول.

گروهک تروریستی جیش الظلم

جیش الظلم یک گروه شبه نظامی تروریستی تندروی وهابی مذهب است که بعد از نابودی جندالشیطان، شروع به فعالیت و اعلام موجودیت کرد. رهبری این گروه را عبدالرحیم ملازاده (صلاح الدین فاروقی) به عهده دارد. این گروه تروریستی تاکنون مسئولیت چند قتل و ترور در نواحی شرقی استان سیستان و بلوچستان را بر عهده گرفته است. گروهک جیش‌الظلم، با آموزه های سلفی و باورهای وهابی از جمله حامیان تکفیری های معارض در جنگ سوریه بود و یکی از دلایل اقدامات تروریستی خود علیه جمهوری اسلامی را حمایت از تکفیری های سوری و تروریست های معارض دولت سوریه اعلام کرده بود.

جیش‌الظلم سه شاخه نظامی دارد که برای سه منطقه در جنوب شرق ایران توسط این گروه پیش بینی شده است. تمامی این گروه‌ها در اطراف خط مرزی ایران و پاکستان فعالیت می‌کنند تا بلافاصله پس از عملیات به خاک پاکستان بگریزند. گروه نظامی با نام عبدالملک ملازاده در محدوده شهرستان سرباز و راسک و گروه نظامی شیخ ضیایی در محدوده سراوان و گروه مولوی نعمت الله توحیدی در محدوده میرجاوه و زاهدان فعالیت می کنند. گروه نعمت الله در اولین عملیات های خود، یکی از اصلی‌ترین اعضایش را به نامِ زبیر اسماعیل زهی از دست داد و تاکنون موفقیت امنیتی خاصی کسب نکرده است. بار اصلی عملیات‌های جیش الظلم بر عهده گروه های عبدالملک و شیخ ضیایی در مناطق سراوان و سرباز است که راه های گریز و صعب العبور مرزی دارد. این دو گروه به صورت چریکی عمل می‌کنند و از روش های کمین و بمب های ریموت دار، کنترلی و مین های جاده‌ای استفاده می‌کنند. این گروه یک شاخه اطلاعاتی با نام «زبیر اسماعیل زهی» نیز راه اندازی کرده است که عمده ماموریت آن شناسایی چهره های اهل سنت همراهِ نظام و ترور آنها  و در طرف مقابل حمایت از علمای وهابی و وابسته به سرویس های اطلاعاتی است.

اقدام های تروریستی جیش الظلم

در ادامه، عمده اقدامات تروریستی جیش‌الظلم از ابتدای تاسیس آن تا 24بهمن1397 ارائه می‌شود. شایان ذکر است که این اقدامات طبقِ اعتراف صریح گروه تروریستی جیش‌الظلم بوده که در اطلاعیه‌های رسمی خود، مسئولیت آنها را برعهده گرفته است.