عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نسبت به وضعیت محله عودلاجان در منطقه 12 شورای شهر هشدار داد و گفت: موج جمعیت گریزی از این منطقه شدت یافته و 28 هزار نفر از این محله مهاجرت کرده اند.
کد خبر: ۷۱۹۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴ 26 February 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ زهرا نژادبهرام روز سه شنبه در یکصد و بیست و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه محله عودلاجان در منطقه 12 دارای سابقه تاریخی چهارصد ساله است و درختی در آن وجود دارد که هزار سال قدمت دارد، افزود: محدوده امامزاده یحیی امروزی علی رغم شکوه و هویت تاریخی از شرایط و روزگار خوبی برخوردار نیست و ساکنان آن تمایلی برای زندگی در آن ندارند.
وی با اشاره به بازدید از محدوده امامزاده یحیی اظهارداشت: آمارها نشان می دهد که چهار دهه پیش حدود 42 هزار نفر جمعیت در آن محله سکونت داشتند این در حالی است که در سال 1395 جمعیت محله عولاجان معادل 13 هزار و 300 نفر برآورد شده است.
عضو شورای شهر تهران بیان کرد: این موضوع نشان می دهد بیش از 28هزار نفر از جمعیت از آن محله در طول چهل سال گذشته مهاجرت کردند.
وی با اشاره به مشکلات این محدوده بیان کرد: به دلیل همجواری با بازار و مراکز اقتصادی، 20 درصد از بناهای مسکونی محله به انبار و بناهای متروکه تبدیل شده است. 
نژاد بهرام ادامه داد: معماری قدیمی و فاخر محله در گذر زمان و در سایه غفلت سازمان میراث فرهنگی دچار مرگ تدریجی است. 
وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی از سال 1385 در راستای حفظ آثار تاریخی و ارزشمند محله عودلاجان به درستی مجوز نوسازی برای پارسل های( یک واحد ساختمانی شامل چند آپارتمان) واقع در آن محدوده را محدود به دو طبقه کرد، گفت: تسهیلات و بسته های تشویقی غیرکالبدی ویژه به منظور تقویت انگیزه ساکنین برای نوسازی و مقاوم سازی وضعیت نابسامان بافت های فرسوده واقع در این محله پیش بینی نشده است.
وی تأکید کرد: این موضوع بر شدت فرسودگی، سکونت ارزان، مهاجرت و افزایش خانه های کارگری افزوده است.
وی خروج جمعیت پایدار و بومی به دلیل افت کیفیت سکونت، افزایش نقاط جرم خیز و بی دفاع شهری به دلیل عدم روشنایی معابر، افزایش خانه های متروکه و گذرهای پیچ در پیچ، حضور گروههای قومیتی متعدد، فقدان سنخیت فرهنگی و کاهش هویت اجتماعی و حس تعلق به تبع آن، امدادرسانی دشوار در مواقع حساس به ساکنین بخشهای میانی و مرکزی بافت و نبود فضاهای چند منظوره و مقاوم در مواجهه با سوانح طبیعی، کمبود پارکینگ و تبدیل املاک متعلق به سازمان اوقاف به نشیمین گاه معتادین را از مشکلات محله عولاجان عنوان کرد.
وی از شهردار تهران خواست، با توجه به دغدغه مندی مدیریت جدید شهری نسبت به حفظ هویت تاریخی تهران، برگزاری جلسه مشترک با سازمان میراث فرهنگی،سازمان اوقاف، مدیریت منطقه، ساکنین محله عولاجان، دفتر توسعه محله عودلاجان و سازمان آتش نشانی در اولویت برنامه های شهردار باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار