کد خبر: ۷۲۱۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰ 04 March 2019
به گزارش «تابناک تهران»؛ شرایط نشان میدهد به همین سادگی ممکن است اقتصاد ایران به دهه ۶۰ و عصر کوپن برگردد. علیرغم تبلیغات دولت در انتخابات که ما به عقب برنخواهیم گشت، اما شواهد نشان میدهد اقتصاد کشور بدلیل سیاست‌های غلط و فشار‌های تحریمی آمریکا درحال بازگشت به دهه ۶۰ است.

مسأله ساده است؛ دولت می‌خواهد به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که در تنگنای اقتصادی پیش رو، کشور دچار کمبود ارز و دیگر منابع مورد نیاز نشود. به همین دلیل این تفکر در میان سیاستمداران ما ریشه دوانده که سهمیه‌بندی و دونرخی کردن کالا‌ها ساده‌ترین چاره کار است. این بزرگ‌ترین خطای سیاستگذار در مقطع فعلی است که منجر به اتفاقات نگران‌کننده در کشور می‌شود و عواقب زیانباری به دنبال خواهد داشت.
مشکلات ابتدا از کسری بودجه شروع شده است. یعنی اگر هیچ تحریمی هم در کار نبود، قطعا کار دولت دوازدهم باز هم پیچیده می‌شد. کسری بودجه و فشار بالای نقدینگی باعث افزایش تورم شده است. دولت به جای این‌که فکری به حال کسری بودجه کند و مکانیزمی برای حل مشکل نقدینگی بیابد، سرکوب بازار را در دستور کار قرار داده و سیاست کنترل قیمت‌ها را کلیدزده است. بعد از مدتی ناچار می‌شود کالا‌ها را دونرخی و سهمیه‌بندی کند. به محض اجرای این سیاست، بازار‌های غیررسمی زیادی در اقتصاد شکل می‌گیرد که نمونه‌اش را در بازار ارز دیدیم و نتایج زیان بارش را با تمام وجود در زندگی شخصی احساس کردیم.

از این به بعد شما یک اقتصاد کنترل‌شده چندنرخی دارید که امکان مبادله آزاد در آن فراهم نیست. در این فضا بخش خصوصی تضعیف میشود و امکان رشد ندارد. نتیجه این‌که، انحصار گسترده‌ای شکل می‌گیرد. انحصار که شکل گرفت، انواع فساد و رانت به وجود می‌آید و بخش عمده توان و امکانات دولت باید صرف مقابله با انبار کردن و احتکار کالا شود. نتیجه اینکه دولت تصمیم می‌گیرد همچون دهه ۶۰ کوپن را احیا کند. احیای کوپن دوباره پایه‌های تولید و توزیع دولتی را قوی می‌کند و این روند همین‌طور ادامه پیدا می‌کند. شواهد اکنون نشان میدهد ما به سرعت در حال بازگشت به دهه ۶۰ هستیم. متاسفانه ذهنیت سیاستگذار دولت ما این است که دهه ۶۰ از نظر سیاستگذاری اقتصادی دهه موفقی بوده و در شرایط اضطرار و تحریم بهترین و راحت‌ترین کار همین تکرار سیاست‌های اقتصادی دهه شصت است. اما حقیقت این است که اداره اقتصاد کشور در دهه ۶۰ نتایج زیان‌باری داشته که اقتصاد ایران هنوز هم با آن درگیر است و جامعه نیز پذیرای عقب گرد اقتصادی نیست.
محسن جلال‌پور
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
دهه شصت از نظر اقتصادی خیلی خیلی خوب بود مخصوصا برای قشر مستضعف.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار