پس از حدود 20سال دوباره بحث انتقال پایتخت مطرح شده است این بحث در قالب طرحی که از سوی مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ماه امسال به تصویب رسید موضوع امکان سنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکز زدایی از تهران را دنبال می کند.
کد خبر: ۷۲۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳ 05 August 2015
به همین مناسبت نیز شورایی مرکب از 15نفر از مسئولان بلند پایه کشوری به همراه استادان دانشگاه تشکیل شده است تا طبق قانون به صورت مرتب جلسات بررسی ابعاد انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکز زدایی ازتهران را بررسی کنند. 

این در حالی است که مسئله انتقال پایتخت بارها از سوی کارشناسان و مدیران شهری به دلایل مختلف رد شده است. محسن سرخو، رئیس کمیته حمل ونقل شورای شهر تهران در این باره به همشهری گفت: بهتر است به جای انتقال پایتخت به فکر برقی کردن تاکسی ها، اتوبوس ها و موتورسیکلت ها و توسعه خطوط مترو باشیم چرا که در این صورت به جد تأکید می کنم 95درصد مشکلات تهران حل می شود. 

وی با اشاره به اینکه موضوع انتقال پایتخت چیز جدیدی نیست، گفت: سال ها پیش نیز این بحث مطرح شده و جانمایی هایی نیز صورت گرفت تا پایتخت سیاسی را از تهران جدا کنند اما به دلیل هزینه بسیار بالا بابت تأمین زیرساخت ها این طرح رد شد. 

به نظر سرخو اگر به جای صرف این هزینه های هنگفت بیاییم مشکلات شهر تهران را در حوزه آلودگی هوا، بافت های فرسوده توسعه مترو و اتوبوس رفع کنیم شهر تهران می تواند همچنان پایتخت باقی بماند.

رئیس کمیته حمل ونقل شورای شهر گفت: پیش بینی ما در برنامه 5ساله دوم شهرداری، توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی پاک به جای وسایل نقلیه آلاینده است مثلا وضعیت قابل قبول در بخش مترو برای تهران حدود 740کیلومتر است که در برنامه 5ساله و تاسال 1397شهرداری می تواند تنها تعهد ساخت 300کیلومتر مترو را برعهده بگیرد اما اگر دولت طبق قانون به تعهدات خود عمل کند دراین صورت می توانیم 150کیلومتر دیگر نیز بسازیم و توسعه مترو را تا سال 1397به جای 300به 450کیلومتر برسانیم.

وی ادامه داد: در بخش اتوبوسرانی نیز تا سال 97شهرداری تهران تنها امکان تأمین 9هزار دستگاه اتوبوس را دارد درحالی که تهران به 11هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد بنابراین اگر دولت به تعهداتش دراین زمینه نیز عمل کند باید تا پایان برنامه، سالی 400دستگاه اتوبوس تأمین کند که دراین صورت ما می توانیم به 11هزار دستگاه اتوبوس مورد نیاز برای تهران برسیم.

اما ویژگی اتوبوس قابل قبول، از نظر این عضو شورای شهر، اتوبوس برقی یا اتوبوسی است که مجهز به فیلتر جذب دوده باشد. 

از طرفی اگر موتورسیلکت های موجود که روزانه حدود 900هزار جابه جایی انجام می دهند و هرکدام به اندازه 3 دستگاه خودرو آلایندگی به شهر تحمیل می کنند طبق برنامه 5ساله همگی به برقی تبدیل شوند تا حد بسیار زیادی از حجم آلایندگی شهر تهران کاسته می شود. 
سرخو تأکید کرد: بهتراست به جای انتقال پایتخت به فکر این باشیم که 78هزار تاکسی تهران را طبق برنامه 5ساله دوم به کمک دولت تبدیل به برقی کنیم با این اقدامات 95درصد مشکلات تهران حل و برای زندگی مناسب می شود. 

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در برنامه 5ساله دوم مصوب کردیم که شهرداری به جای تملک زمین و ساخت وساز در بافت فرسوده به تکالیف خود در طرح جامع و تفصیلی عمل کرده و معابر را باز کند زیرا در این صورت خودبه خود مردم جذب سرمایه گذاری دراین محدوده ها می شوند ضمن اینکه دولت به جای سرمایه گذاری دربیابان برای مسکن مهر باید در بافت های فرسوده تهران که همه زیرساخت هایش هم آماده است کار نوسازی را انجام دهد. 

تأکید سرخو این بود که اگر امکانات آموزشی، درمانی، سرمایه گذاری و اشتغال را به صورت متوازن در همه نقاط کشور توزیع کنیم جلوی مهاجرت از شهرهای دیگر به تهران گرفته می شود بنابراین به جای انتقال پایتخت سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشور به صورت متوازن را باید دنبال کرد.

اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر در مصاحبه با همشهری انتقال پایتخت را مورد اعتراض اعضای شورای شهر اعلام کرد و گفت: چرا درباره مسائل مهمی مثل انتقال پایتخت نظر شورای شهر را نمی پرسند و شورای شهر دخالت رسمی دراین موضوع ندارد؟ 

شاکری گفت: البته شاید وزارت راه دعوتنامه ای هم به شورای شهر داده باشد اما این درشان شورای شهر به عنوان مدیر و متولی پایتخت و سیاستگذار آن نیست ما باید به صورت رسمی دخالت داشته باشیم نه مدعو. 

رئیس کمیته عمران شورای شهر تأکید کرد: در مجلس شورای اسلامی نیز این مصوبه اسمش انتقال پایتخت است اما موضوع این مصوبه اصلا انتقال پایتخت نیست بلکه 3 یا 4 راهکار برای بهبود وضعیت پایتخت ارائه کرده که قرار است با محوریت وزارت راه و شهرسازی و کارگروه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. 

وی گفت: پایتخت یک مفهوم است که در تهران تبلور یافته است بنابراین امکان پذیر نیست که هویت پایتخت بودن را ازتهران بگیریم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار