کد خبر: ۷۲۲۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 09 March 2019
به گزارش تابناک تبریز، بیگی نماینده تبریز؛ اذرشهر و اسکو در یک روز زمستانی میزبان خبرنگارتابناک تبریز بود. وی در این گفتگوی تفصیلی از تجربه و فراز و فرود‌های سه سال نمایندگی خود گفت: وبیان کردکه میخواهد این تجربه خدمت گذاری به مردم را ادامه دهد.

مشروح گفتگوی تابناک تبریز بااحمد علیرضابیگی را در زیر میخوانید:

تابناک تبریز:به نظرتان کار قانون گذاری سخت است یا اجرا؟

بیگی:قانون گذاری، امری کیفی است و اساسا نیازمند دقت و مطالعات تطبیقی است که نسبت به کار اجرایی تفاوت ماهوی دارد. در کار اجرایی، سیاست‌های کلی معلوم است، در قالب یک سری شیوه هادر چارچوب قوانین تعیین شده میتوان ایفای نقش کرد که این به نوع مدیریت بستگی دارد تا با منابعی که در اختیار است از اولویت‌ها استفاده بهینه کرده واز ان نتیجه متفاوت گرفت.

در نتیجه فاصله متفاوت خواهیم داشت:و قطعا کار کیفی ارزش بیشتری نسبت به کار کمی دارد.

 مادربزرگ هرخانه ای ،بیشتر ازدولت ، متوجه اقتصاد اند /اینستکس هم مانند برجام است /وزیر خارجه ایران باید جواب مناسبی به نخست وزیر ارمنستان بدهد/میتوان یارانه ها را 6 برابر کرد/دولت برای انجام کارهای بزرگ افراد تازه نفس و چابک ندارد/ پدرخوانده ها برای استان تصمیم میگیرند/قصد کاندیداتوری مجلس را دارم
 
 
تابناک تبربز:در این مدت نمایندگی تهدید شدید یا پیشنهاد تطمیع به شما داده شده است که باعث شود دست از پیگیری هایتان بردارید؟

بیگی:نه چنین چیزی تا به حال، پیش نیامده است. سابقه نیز این را نشان داده است که درموضوعاتی پیش آمده در سطح‌های بالا وارد درگیری‌هایی شده ایم و بعضا هم کار هارا پیش برده ایم.

مثلا خصوصی سازی خود مقوله و چالش بزرگی در سطح ملی است و در واقع علامت سوال جدی صلاحیت بوده که در رابطه با توانایی دولت در ذهن مردم ایجاد شده است.

زمانی که به این بحث ورود پیدا کردیم، تخمین این که این مورد، مورد حمایت دیوان محاسبات قرار خواهد گرفت میسر نبود.

چه بسا افکار عمومی نیز تصور میکردند که این نوعی ادعای سیاسی از طرف یک نماینده مجلس است و معلوم نیست اتفاق بیفتد یا نیفتد.

 عمده افراد نیز تصورشان این بود که، چون نماینده‌ها با دولت معضلی دارند از این طریق راه نفوذی پیدا کرده اند و میخواهند از ان منفذ وارد شده و اهرم‌های سیاسی خود را پیش ببرند.

چون دیوان محاسبات فرایند طولانی داشته و خود دادگاهی است، هنگامی که به این موضوع ورود پیدا میکندو درگزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ ان ذکر میشود که این واگذاری‌ها خلاف قانون اتفاق افتاده است، طبیعتا به واسطه رای و نظری که دیوان محاسبات میدهد منفعت بیشتر افراد به خطرمی افتدومنفعت خود را از دست میدهند، ودر رابطه با صلاحیت اکثریت افراد نیز مشکلی پیش می‌اید مثل وزیری که ممنوع الخروج و ممنوع المعامله شده است.
در واقع همه این مواردچالش‌های بزرگی هستند و حتما افرادی وجود دارندکه احساس کننددر مقابل خواسته نمایندگان مجلس بعضی از کار هارا باید انجام دهند.

 

تابناک تبریز:برنامه خاصی در ذهنتان بوده که فرصتی برای پیگیری ان را نداشتید؟


بیگی:بله موضوعات مختلفی وجود دارند که اساسا بایدبستر پذیرش برای آن در مجلس شورای اسلامی وجود داشته باشد.
کار مجلس، کاری جمعی است و باید بتوان اکثریت قالب نمایندگان را با خود همراه کرد.
موضوعاتی هستند که ما احساس کرده ایم این کار باید انجام بپذیرد، ولی چون دراقناء مجلس موفق نبودیم شکست خورده است، بعضی از موضوعات هستند که در رابطه ان با احتیاط پیش میرویم تا دچار سرنوشت طرح‌های قبلی نشود.

تابناک تبریز:آیا میشود در مورد آن برنامه‌ها مثالی بزنید؟

بیگی:از جمله طرح‌هایی که شکست خورد و باعث شد ما به دنبال استفاده از شیوه‌های دیگر باشیم؛ میتوان به موضوع شفافیت آرای نمایندگان اشاره کرد.


فکر میکردیم که این مورد با اقبال اکثریت نمایندگان مواجه خواهد شد، چون بیشتر نمایندگان ان را را امضا و تایید کردند، ولی به هنگام رای دادن در صحن مجلس، به ان رای ندادند و موضوع شفافیت با شکست مواجه شد.

مورد دیگری که میتوان به ان اشاره کرد بحث طرح عادی اموال نامشروع مسئولان است که آن را ما ارائه دادیم و بیشتر نمایندگان در ظاهر ان را پذیرفته و امضا کردند، ولی در روزی که طرح به رای گذاشته شد فوریت طرح با شکست مواجه شده و تبدیل به یک طرح عادی شد، این نشان میدهد که اکثریت مجلس شورای اسلامی اراده لازم برای فوریت آن رانداشتند.
 مادر این مقطع با علامت‌های سوال جدی که در رابطه با مسئولان ایجاد شده مواجهیم و میبینیم که اعتماد مردم نسبت به مسئولین در سطح قابل توجهی تنزل پیدا کرده است.

 اگر بخواهیم این اعتماد را مرمت و احیا کنیم لزوما باید چارچوب‌هایی تعیین کرده و بگوییم افرادی که در این چارچوب قرار پیدا کرده اند پاک و منزه هستند که اکثریت مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران اینگونه اند لکن افرادی که غیر از این هستند باید تکلیفشان را به واسطه طرح عادی اموال نامشروع مسئولان مشخص کنیم که متاسفانه فوریتش رای نیاورد، و ما ناچار شدیم از کانال دیگری به این مورد ورود پیدا کنیم.

در واقع تامین اصل ۴۹ قانون اساسی که بر اساس قانونی بود که سال ۶۱ به تصویب رسیده بودو آن قانون، نظارت بر اموال سردمداران رژیم ستم شاهی، و ابستگان رژیم شاهنشاهی را شامل میشد.
ما ناچار شدیم ظاهر و روبنای طرح عادی اموال نامشروع مسئولان را تغییر داده و در قالب اصلاح ان قانون، طرح را به مجلس ببریم که مورد تصویب واقع شد.

موضوعی که امروز مورد تعقیب ماست و من فکر میکنم این مورد میتواند منجرب به انقلاب بزرگ اقتصادی شود، موضوع واقعی شدن اقتصاد است.


امروزه غیر واقعی بودن قیمت‌ها در کشور ما بر هر چیزی از جمله زندگی مردم و قاچاق کالا تاثیر عمده‌ای داشته است.
رئیس جمهور خبط نوشتی داده و میگوید اگر جنسی در ایران قاچاق شده است به دلیل ارزانی ان است، این باعث ایجاد شائبه‌ای در ذهن مردم میشود که چرا رئیس جمهور متوجه نیست، قاچاق کالا به علت ارزانی کالا نیست بلکه به سبب کاهش ارزش پول ملی است.

این موضوع زمانی میتواند اتفاق بیفتد که ما بتوانیم قیمت هارا واقعی کنیم و این مستلزم به کار گیری سازوکاری‌هایی است.

مثلا میتوان گفت: امروزه ۱۴ میلیارد دلار در لایحه بودجه برای خرید کالای اساسی منظور کرده اند که این رقم شامل خرید ۲۵ قلم کالای اساسی و دارو از جمله گوشت و روغن و برنج و شکر و ... میشود.

دولت میخواهد این اقلام را را با ارز یارانه‌ای یا ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومان وارد کرده در اختیار مردم قرار بدهد تا مواد ارزان به دست مردم برسد، ولی در عمل این اتفاق نمی‌افتد.


دولت با ارز ۴۲۰۰ تومانی گوشت وارد میکند، ولی وقتی این گوشت به دست مردم میرسد آن را بر مبنای دلار ۱۴۰۰۰ تومانی برای مردم محاسبه کرده و میفروشند که در این میان شکافی وجود دارد.


خب اگر این ۱۴ میلیارد دلار را به دولت بدهیم تا با استفاده از ان کالا‌های اساسی را بخرد و مردم هم به صف ایستاده و حق خود را از سوپر مارکت‌ها و نانوا‌ها و کارخانه‌ها دریافت کنند، عملا در حق ملت ظلم میشود و ان قیمت اصلی که در نظر دولت بوده است به دست مردم نمیرسد.

برداشت ما این است که ۱۴ میلیارد دلار را به خود مردم بدهیم تا ملت خود دارایی و ثروتش را مدیریت کنند، و در این مورد اختلاف داریم که دولت ادعا میکند مردم توانایی مدیریت این پول را ندارند.

در حالی که حتی مادربزرگ هرخانه‌ای، بیشتر ازدولت، متوجه اقتصاد است.

علت این است که دولت حاضر نیست مسئولیت این انقلاب اقتصادی را گردن بگیرد، زیرا کار بسیار دشواری است.

اگر بخواهیم ۱۴ میلیارد دلار را به مردم بدهیم، این رقم در بازار امروز مساوی است با ۱۷۰۰۰۰ میلیارد تومان.

بودجه‌ای که برای یارانه اختصاص داده شده است ۳۲۰۰۰ میلیارد تومان است که از این مقدار ۴۵۵۰۰ تومان به هر نفر یارانه داده میشود.

اگر این ۳۲۰۰۰ میلیارد تومن را به ۱۷۰۰۰۰ میلیارد تومان اضافه کنیم ۲۰۰۰۰۰ میلیارد تومان به دست می‌اید که میتوانیم با این رقم ۶ برابر پرداختی فعلی به مردم پول بدهیم و اداره این پول را نیز بر عهده خود مردم بگذاریم.

پس میتوان ۳۰۰۰۰۰ تومان به هر نفر پول بدهیم و اقتصاد را واقعی کنیم.

دولت ابراز میکند که ۹۰۰۰۰ میلیارد تومان یارانه پنهان میدهد که عمده ان حامل‌های انرژی است.
مثلا ۱ لیتر بنزین ۱۰۰۰ تومان به مردم فروخته میشود
مصرف روزانه بنزین ۱۰۰ میلیون لیتر است، اگر دولت قیمت بنزین را به فرض ۵۰۰۰ تومان بکند ۴۰۰۰ تومان را به مردم بازگرداند به محض افزایش قیمت بنزین، مصرف ان، نصف خواهد شد، چون ریخت و پاش زیاد است و عملا قیمت بنزین از اب پایین بوده و ارزانتر است.

 

مادربزرگ هرخانه ای ،بیشتر ازدولت ، متوجه اقتصاد اند /اینستکس هم مانند برجام است /وزیر خارجه ایران باید جواب مناسبی به نخست وزیر ارمنستان بدهد/میتوان یارانه ها را 6 برابر کرد/دولت برای انجام کارهای بزرگ افراد تازه نفس و چابک ندارد/ پدرخوانده ها برای استان تصمیم میگیرند/قصد کاندیداتوری مجلس را دارم
 
 
با اندکی محاسبات تخمینی به فرض ۵۰۰۰ میلیارد تومان پول به دست می‌اید که با توجه به بودجه سال جاری که ۴۴۷۰۰۰ میلیارد تومان بوده است میتوان به این نتیجه رسید که اگر این مقدار پول به مردم داده شود فقری باقی نمیماند به خصوص که اقتصاد نیز واقعی باشد و منتی بر مردم نگذاریم که برق و بنزین ارزان در اختیارشان گذاشته ایم.


این رقم را به مردم بدهیم تا خودشان این ثروت را مدیریت کنند و دولت از اقتصادکناره گیری کند.


انجام این کار بر عهده دولت است که اراده و جسارت انجام این کار را ندارد، مجلس نیز اعتمادی به توانایی انجام کار توسط دولت ندارد، به این دلیل امروز جوانان با بیکاری مواجه اند امکانات مناسب برای زندگی و ازدواج وجود ندارد و مسکن مهری نمیتوانیم بسازیم.


همه این موارد به این موضوع بر میگردد که ما به عنوان نمایندگانی که این طرح و ایده را داریم، حرفمان در مجلس مورد قبل واقع نمیشود.

علاوه بر این میتوان گفت: موضوع را سیاسی میکنند و میگویند این توسط اقای احمدی نژاد نیز مطرح شده بود که میگفت: به مردم یک میلیون تومان پول بدهیم و اقتصاد را واقعی میکنیم.

در هر صورت در دولت احمدی نژاد کارکنانی چابک و کارکن، وجود داشتند، ولی این دولت برای انجام چنین کاری افراد تازه نفس و چابک ندارد و ناچار ملت نیز باید بسوزد و بسازد.

تابناک تبریز:آیا پدرخوانده‌ها برای استان تصمیم میگیرند؟

بیگی:بله پدرخوانده‌های سیاسی وجود دارند. امروز حزب مسلط برای خود پدر خوانده‌هایی دارد، پدرخوانده‌ها افرادی هستند که در مسئولیت‌های رسمی نیستند، اما حرفشان پر نفوذبوده و به صورت غیر رسمی نفوذ دارند.

کما آنکه همان افرادی که برای رای دادن به اقای روحانی و یا ورود افرادی به شورای شهر توصیه‌ها کردند همان پدرخوانده‌ها بودند.

علت وجود پدرخوانده‌ها نبود حزب است که در غیاب حزب، پدرخوانده‌ها صاحب اختیارند.

اگر حزبی وجود داشت هر حرفی که گفته میشد یا هر عملی که انجام میشد را میتوانستیم زیر سوال برده و به چالش بکشانیم.

وقتی شما به عنوان عضوی از حزب سخنی را گفتید پس باید مسئولیت آن را نیز به گردن بگیرید وشما به عنوان عضو حزب به مردم نوید و بشارت داده اید و اگر ان اتفاق نیفتاد به اعتبار شما لطمه وارد میشود پس سزای شما این است که برای دفعات بعد در معرض رای اعتماد مردم قرار نگیرید و دیگر حرف شماعتباری ندارد.

ولی چون پدرخوانده‌ها افرادی غیر رسمی هستند، مردم چگونه میتوانند بگویند که حرف شما اعتباری ندارد و ما توسط حرف شما به دام افتاده و گول خوردیم و معلوم شد مطلبی که شما میگفتید سراب بود پس ایا میتوان گفت: به پدرخوانده‌ها رای نمیدهیم؟ اصلا پدرخوانده‌ها مگر در معرض رای مردم هستند؟ ولی اگر حزبی باشد ان حزب در معرض رای مردم است.

مادربزرگ هرخانه ای ،بیشتر ازدولت ، متوجه اقتصاد اند /اینستکس هم مانند برجام است /وزیر خارجه ایران باید جواب مناسبی به نخست وزیر ارمنستان بدهد/میتوان یارانه ها را 6 برابر کرد/دولت برای انجام کارهای بزرگ افراد تازه نفس و چابک ندارد/ پدرخوانده ها برای استان تصمیم میگیرند/قصد کاندیداتوری مجلس را دارم
 
 
تابناک تبریز:اخرین وضعیت کارخانه ماشین سازی بعد دستگیری مالک کارخانه به کجا رسید؟

بیگی:نه تنها کارخانه ماشین سازی بلکه فرایند خصوصی سازی در  ایران با چالشی اساسی مواجه شده است و علامت سوال‌های جدی در رابطه با خصوصی سازی در ذهن‌ها نقش بسته است که خلاصه آن گزارش تفریق بودجه دیوان محاسبات در سال ۹۶ بود وحکایت از این داشت: ارزیابی قیمت‌ها و اهلیت تمامی واگذاری‌هایی که انجام گرفته بر مبنای قانون احراز نشده است پس معاملات باطل است.

 ما به عنوان نمایندگان مردم پیگیری کرده و به دستگاه قضایی شکایت کرده ایم و این موضوع را در کمیسیون اصل نود مطرح کرده ایم و تحقیق و تفحص دررابطه با واگذاری‌های واحد‌هایی مختلف انجام پیدا کرده است.

نهایتا میتوان گفت: در شرایط موجود واگذار کننده اهلیتی ندارد.
از جمله شرایط معامله اهلیت خریدار است که به یک کودک نمیشود چیزی را فروخت و الان نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که فروشنده نیز اهلیت نداشته و فاقد صلاحیت شرعی و قانونی لازم است که بتواند اموال ملت ایران را بفروشد.

علت نیز رای دیوان محاسبات است و امروز افکار عمومی اینگونه در ذهن تصور میکنند که این امانت را ما به او واگذار کرده و اختیار داده بودیم، موارد عدیدی پیش امده که این افراد خلاف رسم و قاعده امانت رفتار کرده اند پس صلاحیت ندارند و ما از اینان سلب اعتماد میکنیم.

تابناک تبریز:چرا در هنگام حضور در ورزشگاه به جایگاه ویژه نمیروید؟
حتی در دوره مسئولیت خود نیز که استاندار اذربایجان شرقی بودم به تشریفات علاقه‌ای نداشتم. در فرودگاه از پاویون استفاده نمیکردم در ورزشگاه میان مردم بودم و احساس میکنم با اینکار خود پیامی را به بسیاری ازافراد می‌توان مخابره کرد که  استاندار اذربایجان شرقی به راحتی در میان مردم حاضر میشود وضرر و زیانی به مردم نمیرساند مردم نیز به او ضرری نمیرسانند. مفهوم و خروجی این کار احساس امنیت است، که این کاری مثبت بوده و مزیت ان این است که ما یک خبر بزرگ از جمهوری اسلامی ایران به دیگران میرسانیم که؛ در کشور ما، هیچ تهدیدی در این جهت موجود نیست.

تابناک تبریز:در مورد تصویب طرحی در مجلس مبنی بر ممنوعیت حضور افرادی که برای بار چهارم کاندیدای نمایندگی مجلس میشوند چه نظری دارید؟ چگونه این طرح که افراد زیادی را که هم اکنون در مجلس هستند و اتفاقا دارای لابی قوی هستند به تصویب میرسد؟

بیگی:ما با افراد کاری نداریم، قانون تصویب میکنیم، قانون را به اقتضای افراد تصویب نمیکنیم. بر خلاف عدم به کارگیری بازنشستگان که بعضی از افراد مصر بودندبرای شهردار تهران قانون بخصوصی تصویب شود تا از شمول این قانون مستثنی شود، ولی این قانونی است از طرف مجلس، نمیشود به قانونگذار بگوییم که قانونی را تصویب کرده ایم، ولی برای منافع فرد بخصوص قانون دیگری نیز تصویب شود.


چون ما به خاطر افراد قانون تصویب نمیکنیم. بنا بر این است قاعده‌ای وضع کنیم تا این قاعده برای نسل‌های بعد از ما محترم و جامع بماند.

در این رابطه من جزو مخالفین این طرح بودم هر چند موافق نوگرایی در مجلس هستم، ولی این، به این معنی نیست که دامنه انتخاب مردم را محدود کنیم.

در واقع ما از طرف مردم تصمیم میگیریم که هر چند این افراد میان مردم مقبول هستند، ولی حق انتخاب این افراد را ندارید؛ که این خلاف قانون اساسی است مگر اینکه قانون، قبلا در این رابطه از مردم نظری خواسته باشد.


مثلا در قانون، عدم انتخاب رئیس جمهور بعد دو دوره چهار ساله ذکر شده است و مردم ان را قبول کرده و این اختیار را از خود سلب کرده اند که برای بار سوم رئیس جمهور انتخاب کنند، ولی در مورد مجلس شورای اسلامی مردم اینگونه اختیار را به قوه مقننه نداده اند وبرداشت من این است که این کار خلاف قانون اساسی بوده و شورای نگهبان ان را رد خواهد کرد.

تابناک تبریز:ایا قصد کاندیداتوری نمایندگی مجلس در این دوره را دارید؟

بیگی:بله

تابناک تبریز:در باره طرح پارلمانی شدن انتخاب رئیس جمهور چه نظری دارید؟

این طرح مستلزم تغییر در قانون اساسی است که مدل انتخاباتی ما از ریاستی به پارلمانی تغییر پیدا کند.
در ترکیه عکس این عمل اتفاق افتادکه مدل انتخاباتی از پارلمانی به ریاستی تغییر داده شد.

در تغییر قانون اساسی که سال ۶۶ انجام شد، نخست وزیری را حذف و ریاستی را تقویت کردیم، که این طرح دارای محاسن و مضراتی نیز دارد.


ولی اساسا در کشور ما تربیت و باور مردم این است که انان میخواهند به طور مستقیم فردی را از بین خود به عنوان قهرمان انتخاب کنند تا مشکلاتشان را برطرف کند.

سیستم پارلمانی داری نواقصی از جمله لابی گری و محاسبات و موضوعات دیگر است. مردم نیز احساس میکنند از عملکرد پارلمانی منافعشان حاصل نمیشود.


وجدان مردم قسمتی از موارد را به اسانی متوجه میشود با اینکه امکان دارد در دست خود دلیل محکمه پسندی نداشته باشد، ولی باور‌ها به این سمت رقم میخورد که اساسا این وجدان به دنبال برایند خود یعنی رئیس جمهور است که برامده از اراده مستقیم مردم است.


برای مثال شهردار تبریز منتخب شورای شهر تبریز است واجیر شوراست، ولی اگر شهردار را مردم انتخاب کرده بودند، خودش هویتی مستقل داشت و قدرتمند رفتار میکرد و تمامی فعالیت‌های خود را در راستای راضی نگه داشتن اعضای شورا انجام نمیداد که مبادا اگر روزی مخالف انان عمل کند، اورا کنار بگذارند؛ و مانند رئیس جمهور که میتواند بگوید کسی مرا نمیتواند عزل کند، زیرا منتخب مردم هستم؛ و عزل او نیز موکول به طی مراحل قانونی است نه بر اساس اراده چندین نفر بخصوص.

 

در مورد انتخاب شهرداران نیز به این نقطه رسیده ایم که حداقل شهرداران کلانشهر هارا باید بر اساس ارای مستقیم مردم انتخاب کنیم تا شهردار بتواند قدرتمندانه حرکت بکتد.


اگر چنین تحربه‌ای داریم چرا در پی ساقط کردن رئیس جمهور و پارلمانی شدن انتخاباتیم.


 مادربزرگ هرخانه ای ،بیشتر ازدولت ، متوجه اقتصاد اند /اینستکس هم مانند برجام است /وزیر خارجه ایران باید جواب مناسبی به نخست وزیر ارمنستان بدهد/میتوان یارانه ها را 6 برابر کرد/دولت برای انجام کارهای بزرگ افراد تازه نفس و چابک ندارد/ پدرخوانده ها برای استان تصمیم میگیرند/قصد کاندیداتوری مجلس را دارم
 
تابناک تبریز:آیا لاریجانی رئیس مجلس به دنبال ریاست جمهوری اینده است؟

بیگی:اراده خود را در این زمینه نشان داده است، ولی ناکام است کامروا نیست.

آیا میشود در زمینه اینکه هر وزیری کاری را خلاف واقع انجام داده و یا توانایی انجام ان کار را ندارد به راحتی استعفا داده و خود را از هر اتهامی مبرا میداند کاری انجام داد؟ تمامی مواردی پیش امده امروز از جمله استعفای اقای اخوندی و قاضی زاده هاشمی و وزیر امور خارجه وحتی تمامی شرایط پیش امده در مورد دیپلماسی خارجی نیزاز قبل پیش بینی شده بود.

وقتی وزیری خود را ناکام دانسته وقادر به پاسخگویی وپذیرش مسئولیت در برابر حرف‌هایی که بیان کرده است، نیست با توجه به تذکراتی که به او شده است که اگر این کار را انجام دهد چنین پیامد‌هایی را دارد، ترجیح میدهد که به هر بهانه‌ای از موضع سیاست و پاسخگویی خارج شود.

متاسفانه این ایرادی بزرگ است که البته جواب این موارد را باید تفکری پس دهد که هم اکنون دولت در اختیار ان تفکر است و انان باید مسئولیت کارکرد دولت و دولت را قبول کنند.

تابناک تبریز:آیا استعفای اقای ظریف ربطی به سفر بشار اسد به ایران داشت؟

بیگی:اگر به سخنان مقام اگاه وزارت خارجه توجه کنیم متوجه میشویم که گفت: این چندمین استعفای اقای ظریف بوده است و این استعفا به سفر اقای بشار اسد ربطی نداشته بلکه بهانه‌ای قرار داده شد تا به وسیله ان از میدان پاسخگویی پا به فرار بگذارد. امروز چه کسی پاسخگوی ناکامی دیپلماسی خارجی است؟

این همه امکانات را در معامله‌ی برجام از دست داده ایم چرا ضمانت‌های اجرایی برای چنین معامله بزرگی در نظر گرفته نشده ومعامله مرحله به مرحله انجام نشده است.

همه امکانات را در دسترس طرف معامله قرار داده ایم و امروز منتظر عمل کردن تعهدات طرف مقابل در برابر کشورمان هستیم که حاضر به عمل تعهدات نیست؛ و به جای مخاطب قرار دادن طرف مقابل علت شکست برجام را افراد داخل کشور میدانیم که عبارت مرگ بر اسرائیل بر روی موشک‌ها نوشته اند. در حالی که اژانس انرژی اتمی، پایبندی کشورمان به تعهدات برجام را ۱۴ باراعلام کرده است.

چرا وزیر امور خارجه به جای مورد خطاب قرار دادن انان، علت شکست برجام را افراد داخل کشور میداند.

برخی نمایندگان به تازگی خواستار خروج ازمعاهده برجام هستند در این مورد چه میگویید؟ امروز دیگر خروج از برجام یا باقی ماندن در برجام معنایی ندارد. حداقل با باقی ماندن در برجام میتوانیم ادعای این را داشته باشیم که طرف مقابل در قبال تعهداتی که به کشورمان داده عمل نکرده است.
اینستکس همانند برجام است.
خواستار رهبر معظم این است که این موارد را رها کنیم واز مزیت‌های اصلی خود غافل نشویم دران مورد نیز طلبکار بوده و در دادگاه شکایت کرده و حق خود را بخواهید، ولی کشور را به خاطر برجام معطل نکنید.
مشکل این است که امروز همه به این ایمان و یقین رسیده اند که از برجام کاری ساخته نیست، ولی تعدادی از افراد ترجیح میدهند چشم و گوش خود را بسته و تمامی کار خود را تعطیل کرده و همچنان در پی تعریف و تمجید از برجام باشند.
در حالی که رهبری میفرمایند:این موضوعات را رها کنید.
موضوعات داخلی و حل مشکلات فردی را نباید به فرایند‌های خارجی گره بزنیم ما با این همه ظرفیت باید برای رابطه زندگی مردم خود، خودمان چاره اندیشی کنیم.

در موضوع حادثه قطار تبریز که ۵۰ نفر از همشهریانمان جان خود را از دست داده بودند گفته میشود که والدین ۵ نفر از قربانیان این حادثه خواستار پیدا شدن حتی قسمتی از جسد فرزندانشان هستند که متاسفانه به علت اتشسوزی و سوختگی قربانیان چنین چیزی امکان ندارد.

جمهوری اسلامی ایران با این طول و عرض و عظمت، ظرفیت و قابلیت‌های فراوان، سزاوار نیست که سرنوشت خود و سعادت و تعالی ملت خود را به عاملی خارجی گره بزند و منتظر لطف و کرم از سمت انان باشد تا مارا تامین کنند و در نتیجه  از این عمل خود خوشنود باشند.

تابناک تبریز:ایادرمورد اینستکس و پالرمو نیز اینگونه است؟

بیگی:بله در برجام، کشورمان صاحب تجربه‌ای شد.
چون دولت به طور خاص رئیس جمهور و وزیر امور خارجه اعلام کردند که رونق اقتصادی سعادت و اشتغال وتامین اب و گاز در گرو برجام است؛ و اگر برجام نباشد اینگونه خواهد بود، در واقع سعادت ملت را گرو گرفتند که اگر برجام را قبول کنند رونق اقتصادی اتفاق خواهد افتاد
مردم نیز این را قبول کردند و نتیجه ان همینی است که مشاهده میکنیم، چیزی از برجام به دست نیامده است.
امروز دولت همان رویه را درمورد fatf دنبال میکند و میگوید اگر این نباشد زندگی و رونق اقتصادی مردم با مشکل مواجه خواهد شد.
اگر از برجام نتیجه‌ای می‌گرفتیم از fatf نیز نتیجه‌ای حاصل می‌شد.

در مورد قیمت خودرو و نوسانات خودرو چه میگویید؟ گرانی اخیر خودرو‌ها، محصول غیر واقعی بودن ا. قتصاد است، وقتی رقابتی وجود ندارد و قیمت‌ها با نهاده‌های داخلی متفاوت است. وقتی به بخش خصوصی اجازه ورود به این حیطه را نمیدهیم تا در این مورد دخالت کرده و با یکدیگر رقابت کنند، انتظار چنین چیز‌هایی را نیز داشته باشیم.

دولت خودش خودرو ساز است و به این دلیل میتوان دولت را به بازیکنی تشبیه کنیم که به نفع تیم خود تصمیم میگیرد و داوری نمیکند.
انتظار ما از دولت در اقتصاد این است که همانند داوری باشد.
ولی همانند بازیکنی است به جای مصلحت مردم، مصلحت تیم خودش را نظر میگیرد.

تابناک تبریز:در مورد حضور نیکول پاشینیان (نخست وزیر ارمنستان) در باشگاه ارارات و نصب بنر (قره باغ خاک ارمنستان است تمام) چه میگویید؟

بیگی:این خلاف عرف دیپلماتیک است، وقتی یک مقام خارجی در جمع ایرانیان قرار میگیرد حق ندارد احزاب سیاسی خود را تبلیغ کند، از جمله انکه تمامی افرادی که در ان ورزشگاه حضور داشتند اتباع ایرانی ارمنی بوده و اتباع ارمنستان نبوده اند.
وزیر خارجه ایران باید جواب مناسبی به نخست وزیر ارمنستان بدهد که دیگر حرکت‌های مشابه این مورد تکرار نشود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :