نشریه آمریکایی:
روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به عملکرد ضعیف نیروی هوایی هند در حمله هوایی به مقر تروریست‌ها در پاکستان،نوشت عملکرد نیروی نظامی هند به عنوان متحد آمریکا در منطقه جنوب آسیا ناامید کننده است.
کد خبر: ۷۲۲۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳ 06 March 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ به نقل از این روزنامه آمریکایی، دو جنگنده نیروی هوایی هند در حمله به پاکستان در حالی توسط ارتش پاکستان سرنگون شد که توان نظامی ارتش پاکستان نصف ارتش هندو بودجه نظامی اسلام آباد یک چهارم بودجه دفاعی دهلی نو است.
«ماریا ابی حبیب» نویسنده این مقاله اضافه کرد،برای ارتشی که امریکا روی کمک آن به امید مهار نفوذ چین در آسیا حساب کرده است این اتفاق بسیار ناامیدکننده است.
درادامه این مطلب اضافه شده است،ضعف توان نظامی هند تنها در سقوط دو جنگنده نیروی هوایی این کشور خلاصه نمی‌شود بلکه یک خلبان هندی نیز برای چندین ساعت به اسارت ارتش پاکستان درآمد.
به نوشته نیویورک تایمز،تنش نظامی میان دو کشور قدرتمند هسته‌ای در جنوب آسیا در حقیقت یک آزمایش واقعی برای ارتش هند بود.
به گفته کارشناسان نظامی، اگر جنگ دیگری میان هند با یک کشور خارجی رخ دهد ، ارتش این کشور تنها قادر به تأمین تسلیحات برای 10 روز است. 68 درصد تجهیزات ارتش هند کهنه است.
«گاروف گوگوی» قانون‌گذار و عضو کمیته دفاعی پارلمان هند می‌گوید: «نیروهای ما با این‌که از کمبود تجهیزات مدرن رنج می‌برند، ولی انتظار می‌رود که عملیات نظامی با معیارهای قرن 21 انجام دهند».
به گفته مقامات آمریکایی، بروکراسی بزرگ هند کار خرید تسلیحات و عملیات مشترک نظامی را دشوار کرده است، ارتش هند از کمبود بودجه رنج می‌برد و نیروهای دریایی، زمینی و هوایی این کشور به‌جای همکاری مشترک در رقابت با یکدیگر قرار دارند.
امریکا به دنبال افزایش نفوذ روزافزون چین در صدد است دهلی نو را در سالهای آینده به عنوان یکی از متحدان خود در رقابت با چین درمنطقه تبدیل کند.
جیمز متیس وزیر سابق دفاع در سال گذشته اعلام کرد که پنتاگون «فرماندهی اقیانوسیه» خود را به «هند و اقیانوسیه» تغییر نام می‌دهد که درواقع روی اهمیت هند در تغییرات نظام جهانی تأکید دارد.
ارتش امریکا از یک‌سو به اتحاد خود با هند اولویت داده است و از سوی دیگر روابط نزدیکش با پاکستان در دو دههٔ گذشته حالت نزولی به خود گرفته است.
مقامات آمریکایی معتقدند که پاکستان به‌اندازه کافی با تروریسم مبارزه نمی‌کند؛ اتهامی که دولت اسلام آباد آن را رد کرده است.
در طول یک دههٔ گذشته، فروش تسلیحات امریکایی به هند از قریب صفر به 15 میلیارد دلار افزایش‌یافته است. پاکستان نیز متکی بر تسلیحات قدرتمند آمریکایی است.
مقامات هندی می‌گویند که پاکستان برای ساقط کردن میگ 21 آن کشور در هفته گذشته از جنگنده‌های اف 16 استفاده کرده است. اسلام‌آباد این ادعا را رد کرد، ولی سفارت امریکا در اسلام‌آباد روز یکشنبه اعلام کرد که آمریکا ادعای هند را ارزیابی می کند .
استفادهٔ از جنگنده اف 16 علیه هند به احتمال زیاد نقض توافقنامه فروش این جنگنده ها به پاکستان است.
هند با این‌که توان نظامی‌اش دچار مشکل است، اما به خاطر وسعت و موقعیت جغرافیایی از جذابیت استراتژیک ویژه‌ای برای آمریکا برخوردار است. هند به‌زودی در سال 2024 میلادی، تبدیل به یک کشور پرجمعیت جهان شده و چین را پشت سر خواهد گذاشت.
این کشور از جنوب و غرب با چین مرز مشترک دارد و کنترل قلمروهای آبی مهمی در اختیار دارد که چین برای تجارت دریایی به آن نیاز دارد. 
این عوامل به امریکا کمک می‌کند که رقیبش را در تنگنا قرار دهد.
«جف اسمیت»، محقق امور جنوب آسیا در بنیاد «هرتیج» در واشنگتن و نویسنده کتاب «صلح سرد: رقابت چین و هند در قرن 21»، می‌گوید: جمعیت، ظرفیت بالقوه نظامی و وسعت جغرافیایی هند ارزش آن را دارد که منتظر قدرتمند شدن آن باشیم .چین در حال ظهور است و آمریکا برای حفظ سلطه خود مبارزه می‌کند. در این شرایط، نیاز به یک دولت متغیر است که کفه ترازوی قدرت در قرن 21 را به نفع یکی تغییر دهد. این دولت متغیر هند است. امریکا این را می‌داند و حاضر است که منتظر این کشور بماند.
در وضعیت فعلی، تأمین مالی توان نظامی برای هند یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها است. هند در سال 2018 میلادی بودجهٔ نظامی خود را 45 میلیارد دلار اعلام کرد، این در حالی است که بودجهٔ نظامی چین در همان سال 175 میلیارد دلار بود.
ماه گذشته، دهلی‌نو بازهم بودجهٔ نظامی خود را در سالجاری میلادی 45 میلیارد اعلام داشت.

http://www.tabnaktehran.ir

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار