اگرچه برخی مسئولان از باز شدن سایت ثبت گوشی مسافری خبر می‌دهند اما به دلیل اختلالات سامانه همتا، این سایت کماکان مسدود است.
کد خبر: ۷۲۲۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹ 06 March 2019

ا

به گزارش «تابناک تهران»؛ اختلالات سامانه ثبت گوشی مسافری یا همان کالای همراه مسافری چند روزی است که با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است به نحوی که گاهی خبر از قطع آن و گاهی خبر از اتصال مجدد آن در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

طبق شواهد عینی این سامانه تا تاریخ ۱۱ اسفند ۹۷ به دلیل اختلالات سیستمی بسته شده بود که بر اساس اعلام رئیس اتحادیه گوشی تلفن همراه، این سامانه از روز ۱۱ اسفند پس از طی مشکلات زیادی قرار بود، باز شود.

ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری و تلفن همراه در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سایت ثبت گوشی مسافری باز است و طبق مصوبه از  ۶ روز  پیش به کار خود ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: مسافران می‌توانند، طبق قانون گوشی وارد کرده و رجیستری کنند و البته سایت برای سایر گوشی‌هایی که به اسم مسافری وارد کشور شده‌اند، بسته شده است.

 

درستی افزود: جلسه‌هایی با وزارت صمت، دادستانی و مسئولان ذیربط برگزار شده است و برای سال آینده تصمیم‌های بهتری گرفته می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری و تلفن همراه تصریح کرد: اهالی بازار قاچاق فروش نیستند، ولی کالا‌هایی در مغازه‌ها مانده‌اند که بعد از جلسات تصمیم برای آنها اعلام می‌شود.

این موضوع توسط رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و لوازم جانبی هم مورد تأیید قرار گرفت.

مهدی محبی رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و لوازم جانبی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضع سایت ثبت گوشی مسافری گفت: سامانه گمرک  از ۱۱ اسفند با اصلاحات انجام شده در زمینه ثبت سفارش گوشی همراه مسافری به حالت قبلی باز می‌گردد.

وی ادامه داد: سایت ثبت گوشی همراه مسافری پس از رفع اختلالات به‌وجود آمده ۱۱ اسفند باز شده است.

 رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و لوازم جانبی با اشاره به جلسه‌ برگزار شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در این جلسه مقرر شد تا  گمرک این سامانه را به حالت اول برگرداند تا هم مسافران و هم غیرمسافران بتوانند گوشی خود را در این سامانه ثبت کنند.

محبی در پاسخ به احتمال بروز مشکل برای مسافران نوروزی در زمینه ثبت گوشی در سامانه ثبت گوشی مسافری گمرک  افزود: مدیریت این امر بستگی به خود وزارت صمت و تنظیم بازار دارد که به هنگام افزایش مسافران و تقاضای آنها برای ثبت گوشی همراه چه تصمیمی اتخاذ کنند.

به گفته رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و لوازم جانبی، هر مسافر می‌تواند در سال با یک کدملی یک گوشی را در سامانه گمرک به ثبت برساند.

 اما از روز گذشته اعتراضات زیادی مبنی بر اینکه این سامانه بسته است و هیچ گوشی را به ثبت نمی‌رساند مطرح شده است.

یک فروشندگان تلفن همراه در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تصریح کرد: متأسفانه از روزهای گذشته با انتشار اخباری مبنی بر باز شدن ثبت سفارش گوشی همراه مسافر، بسیار تلاش کردیم تا گوشی‌هایی که به صورت تکی وارد کشور شده و به ما محول شده است را در این سامانه ثبت و به فروش برسانیم، اما سیستم با هشدارهای فراوان خبر از بسته بودن این سایت می‌دهد. همین موضوع موجب راکد شدن کسب برخی از مغازه‌داران شده است.

ثبت سفارش تلفن همراه تنها برای مسافران است نه تجار

یک منبع آگاه در گمرک جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال این  فروشنده در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تصریح کرد: سامانه ثبت سفارش گوشی تلفن همراه که به سامانه گمرکی متصل است کاملا فعال و در حال حاضر مشغول به ثبت اطلاعات است، البته این سامانه صرفا جهت ثبت اطلاعات بعلاوه اخذ حقوق و عوارض گمرک تعریف شده است.

وی افزود:  این مقررات در چارچوب قانون انجام می‌شود و از همان موقع که راه‌اندازی شد، اعلام کردیم هر فردی که به  خارج از کشور رفته  و بازگشته است، تنها با داشتن گذرنامه و شماره ملی درج شده در آن می‌تواند در سال یک تلفن همراه را وارد کشور کند.

این مقام مسئول ادامه داد: قطعا این سامانه برای جلوگیری از سوءاستفاده‌هایی است که در قالب واردات گوشی به همراه مسافر است انجام شده است. تجار تلفن همراه باید با گرفتن مجوزهای لازم از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  و همچنین ثبت سفارش در سامانه وزارت صمت اقدام به خرید تلفن همراه به میزان کلان کنند که بحث آن به گمرک مرتبط نیست،گمرک سیاست‌گذار خروج و یا ورود کالاها نیست، بلکه تنها مجری قوانین مصوب در مجلس و بخشنامه‌های دولتی است.

وی ادامه داد: «سامانه همتا» برای واردات گوشی باید از طریق گذرنامه اطلاعات فرد را راستی آزمایی کند که متأسفانه به دلیل اختلالات این راستی آزمایی به صورت کُند انجام می‌شد؛ در ادوار گذشته سامانه گمرک و همتا لینک نبوده و توانایی تبادل اطلاعات را نداشتند ولی در حال حاضر این دوسامانه لینک شده‌اند ولی هنوز اختلالات از طرف سامانه همتا پابرجاست.

این مقام مسئول گفت: سامانه گمرک مشکلی ندارد و می‌تواند اطلاعات را ثبت و عوارض و مالیات را اخذ کند، منتهی بحث قطع بودن سرویس ثبت گوشی مربوط به فعال سازی سامانه همتا است و باید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ورود کند.

پیش از این‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه یکی از نمایشگاه‌ها به نبود هماهنگی سامانه گمرک با سامانه جامع تجارت اعتراض کرده بود که در این‌باره رئیس سازمان گمرک واکنش نشان داد.

سامانه همتا دلیل اختلال سامانه ثبت اطلاعات گمرکی است

مهدی میر اشرفی،  مدیرکل گمرک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که آیا گمرک برای اتصال به سامانه جامع تجارت تعلل می‌کند، گفت: گمرک هیچ مقاومتی برای اتصال به سامانه جامع نداشته و همیشه در این مسیر رتبه اول را هم کسب کرده است، منتهی انتقاد وزیر ارتباطات برمبنای قرار گرفتن تمام سامانه‌ها در سایه یک سامانه بالادستی است که گمرک آمادگی خود را اعلام کرده است و برخی دیگر از دستگاه‌ها مقاومت‌ و تأخیرهایی در این زمینه داشته‌اند.

یکی از مواردی که منجر به سردرگمی و یا اعتراض برخی سوءاستفاده گران در زمینه واردات گوشی شده است، این است که این واردات تنها برای فردی است که از کشور خارج شده و حالا قصد واردات یک گوشی همراه را دارد که اطلاع رسانی در این‌باره از طریق سازمان‌های ذی‌ربط صورت نگرفته است و موضوع دیگر عدم همکاری و اتصال سامانه همتا به ثبت گوشی‌های مسافری و تأیید و اخذ گواهی فعالیت گوشی‌ها در کشور است.

حال سوال اینجاست که کدام نهاد باید به این موضوع پاسخگو باشد در حالی که رئیس اتحادیه‌های تلفن همراه و لوازم صوتی  باز شدن آن را تأیید می‌کنند در حالی که مسافران زیادی در ثبت تلفن همراه خود برای واردات با مشکل روبه‌رو هستند.

گزارش از نرگس معززی

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
بوی توطئه از اقدامات گمرک به مشام می‌رسد. در حالی که من و خیلی های دیگر به صورت قانونی گوشی خود را از طریق پستی خریداری کرده ایم و عوارض گمرک را هنگام ترخیص داده ایم. اما هنوز گوشی ما رجیستر نشده است. اما مغازه دار‌هایی که گوشی را به شماره ملی فردی که مسافرت نرفته رجیستر می‌کنند خیلی سریعتر گوشی شان از طرف سامانه همتا فعال می شود. با چه حقی تبعیض معکوس در کشور راه انداخته اید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار