کد خبر: ۷۲۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹ 07 March 2019
ناعادلانه بودن تعرفه‌های آب و برق/ در نظام تعرفه گذاری فعلی تفاوتی میان مشترکان نیست

وزیر نیرو در آخرین مصاحبه خود از اصلاح تعرفه‌ها در بین مشترکان پر مصرف خبرداد، این در حالی است که نسبت به این موضوع اختلاف نظرهای بسیاری مطرح است.

اقتصادآنلاین - عبدالله محمدی؛ موضوع اصلاح تعرفه آب و برق مشترکان پر مصرف، چند ماه قبل در دستور کار برنامه‌های هیئت دولت قرار گرفت و وزارت نیرو در صدد شناسایی این مشترکان برآمد.

تعدادی از کارشناسان بر این باورند که حدود 20 تا 30 درصد از مشترکین بخش خانگی برق، به دلیل مصرف بیش از حد میانگین، دو برابربیشترنسبت به  سایر مردم از یارانه پنهان برق بهره مند می‌شوند؛

یکی از عواملی  که منجر به  این مسئله شده ارزان بودن نرخ برق برای آن‌ها وهمچنین اعطای برق یارانه‌ای به پله های بالای مصرف و مصارف بی رویه است‌، بنابراین اتخاذ یک راه کار مناسب در قیمت‌گذاری و اصلاح تعرفه برق اقدامی بود که بر سر زبان‌ها افتاد و البته تجربیات جهانی این موضوع هم می تواند در کاهش مصرف مشترکین اثر مثبتی داشته باشد.

در ادامه با توجه به اینکه به روزهای اوج مصرف برق در سال نزدیک می‌شویم باید ببنیم برنامه‌های وزارت نیرو برای جلوگیری از خاموشی‌ها در فصل گرم سال چه خواهد بود؟

این در حالی است که وزیر نیرو طی مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌ها از برنامه‌های این وزارت خانه نسبت به بحث تعرفه قبوض آب و برق خبر داد.

او همچنین اشاره کرد که، وزارت نیرو در موضوع تعرفه‌های آب و برق یک نرخ ثابت را که کمتر از نرخ تورم است، سالانه به تعرفه‌ها اضافه می‌کند.

اردکانیان با اشاره به اینکه صنعت آب و برق متکی به منابع داخلی و پرداخت‌هایی است که مردم در بحث قبوض دارند گفت: سالانه این مبلغ به تعرفه‌های آب و برق افزوده می‌شود. او این تعرفه را، راه کاری برای مشترکان پر مصرف توصیف کرد و گفت : فرآیند نهایی شدن آن به زودی اعلام می‌شود.

در این رابطه طهماسبی کارشناس انرژی، طی گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین اظهار داشت: مسئله تعرفه‌ها دچار مشکلات بسیار و اظهار نظرها در این‌باره زیاد شده است.به طور مثال در یکی از جلسه‌های دولت در این‌باره صحبت و سه شهر به عنوان منطقه گرمسیری شناخته شد که در نهایت تعرفه‌ آن‌ها کسر خورد.

او ادامه داد: این مسئله متاسفانه سیاسی فرض شده و پس از گذشت حدود 20 سال از توسعه صنعت برق ایران هنوز به درستی تعیین تکلیف نشده است. در نتیجه ما اختلاف فاحشی را در تعرفه‌های برق شاهد هستیم، به طوری که تعرفه فروش با مصرف هر کیلو وات ساعت اختلاف دارد.

این کارشناس انرژی همچنین اشاره کرد: اگر مسئولان صنعت برق تا الان توانسته بودند کارکرد اصلی تعرفه را به درستی انجام دهند، ما در حال حاضر مشکلاتی دراین زمینه نداشتیم.

 او نسبت به اینکه اجرای این طرح می‌تواند تاثیر مثبتی در کاهش مصرف مشترکان  داشته باشد یا خیر گفت: نظام تعرفه گذاری ما دچار اشتباهات مختلفی است و که می‌توان اصلی‌ترین مشکل آن را نداشتن سازو کار علمی برشمرد. به علاوه آن‌که حدود دوسال است تلاش‌هایی در این زمینه برای پیشرفت نظام تعرفه گذای انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

این کارشناس اقتصادی ضمن ناعادلانه خطاب کردن تعرفه‌های فعلی گفت: هیچ تفاوتی در این نظام تعرفه گذاری بین مشترک پرمصرف و بد مصرف و کم مصرف نیست. قطعا ما باید بین این‌ها تفاوت قائل شویم.http://www.tabnaktehran.ir

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار