معرفی شهدای هرمزگان(58)
بندرعباس- ایرنا- سردار شهید «محمد دهقانی» از شهدای شاخص دوران دفاع مقدس هرمزگان در بخشی از وصیت نامه اش آورده است: متکی به خدا باشید هرچه می خواهید از خدا بخواهید نه از بنده خدا، از ناحق، دورغ و غیبت فرار کنید.
کد خبر: ۷۲۳۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰ 08 March 2019

به گزارش ایرنا، شهید محمد دهقانی متولد یکم فروردین سال 1331 روستای ' دودو ' از توابع شهرستان میناب و یادگار حسین و سکینه است.
سردار شهید «محمد دهقانی» از شهدای دوران دفاع مقدس استان هرمزگان با شروع جنگ تحمیلی عازم جبهه شد. 
مسجد آزادی بندرعباس که در نزدیکی منزل شهید قرار دارد را خود شهید بنا کرده بود و ایشان از جمله شهدایی بودند که به بحث جوانان و نماز بسیار اهمیت می ‌دادند.
شهید دهقانی با شهیدان غلامشاه زاکری وعلی دودوی که از دوران کودکی باهم بودند در دوران پیش از انقلاب نیز با یکدیگر فعالیت‌ های انقلابی داشتند.
شهید حسین الله پرست نیز یکی از شهدای بسیار صمیمی با شهید محمد دهقانی است و از شهید الله پرست بارها و بارها می ‌خواهد وی را شفاعت کند.
وی که تنها فرزند پسر خانواده بود و مادرش زیاد به رفتنش راضی نبود بعد از دو سال دوباره از سال 63 عازم جبهه شد و در سال ‌های 64 تا 65 کامل در جبهه بوده‌ است. 
وی جزو نیروهای زبده اطلاعاتی بود و مسافرت ‌های زیادی به کشورهای حوزه خلیج فارس داشته است و به نقل از مرضیه دهقانی دختراین سردار شهید به هفت زبان دنیا مسلط بوده است. 
دختر این شهید در خاطراتی از زبان همرزمان پدرش شنیده که شهید دهقانی همیشه ادویه‌ جات به همراه داشته و با تور ماهیگیری از اروندکنار ماهی صید کرده و برای برای رزمنده ها آشپزی می ‌کرده است.
شهید دهقانی در غواصی بسیار ماهر بوده و چون با دریا زیاد ارتباط داشته در جبهه‌ ها هم علاوه بر دیگر فعالیت‌ ها، غواص هم بوده است.
یکی از کارهای زیبایی که شهید دهقانی از خود به یادگار گذاشته است استفاده از زبان شعر در نحوه شهادت همرزمان شهیدشان بوده مانند این شعر که؛ لیلا به گفتا، خدا ای شهریارم / از بحر اکبر، خدا من بی ‌قرارم.
این شعر اول دفترشعر شهید آمده است و بعد از این نوحه از خاطرات و نحوه شهادت دوستان شهیدشان با زبان شعر گفته‌ است.
سردار شهید محمد دهقانی 14 اسفندماه سال 65 در عملیات کربلای 5 در منطقه شلمچه به شهادت رسید و پیکر سوخته‌ اش در گلزار شهدای بندرعباس به خاک سپرده شد.
وی که در سالهای جنگ وصیت نامه های متعددی نوشته تاکنون 3 وصیت نامه در کتاب وصیت نامه کامل شهدا به چاپ رسیده است.

بیشتر بخوانید:


شهید محمد دهقانی در یکی از وصیت نامه هایش آورده است: بنده خود را لایق نمیدانم که سرباز اسلام وقرآن و امام زمان(عج) باشم ولی وظیفه ام ایجاب می کند که به جبهه بروم و به وظیفه خود عمل کنم چون که مرجع تقلید و رهبرم فرمان داده که تکلیف شرعی است پس باید به تکلیف عمل کرد، هرکس عمل نکند معصیت کرده است.
این شهید والامقام در بخش دیگری از این وصیت نامه اضافه کرده است: مادرم شما باید مثل ام لیلا باشید صبور و شجاع و خواهرانم زینب وار اما همسرانم بدانند آنها که رفتند کار حسینی کردند آنها که ماندند باید زینبی باشند و الا یزیدی هستند. 
وی در وصیت نامه دیگر خود عنوان کرده است: میعاد(قیامت) حق است، حساب حق است، قرآن حق است، دین حق است، صواب حق وعذاب حق.باهم متحد باشید پشت هم را خالی نکنید، از ناحق، دروغ و غیبت فرار کنید. 
شهید دهقانی ادامه داده است: اینجانب بنا به فرمان ولی امر مرجع بزرگ تقلید جهان اسلام که نیز اینجانب از آن امام بزرگوار و رهبر عالی قدر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی-(ره) - تقلید می کنم به دفاع از اسلام عزیز و احکام عالیه قرآن برخاسته و به جبهه نبرد حق علیه باطل آمدم. 
وی اضافه کرده است: از همسرانم می خواهم که احکام اسلام را رعایت کنند باید پیام آور خون شهدا باشند از خواهرانم می خواهم که مثل حضرت زینب عمل کنند از فرزندانم مهدی، مرتضی، میثم و موسی می خواهم که سلاح بنده را داشته و ادامه دهنده راهم باشند. از دخترانم مرضیه، مهدیه، مریم و معصومه می خواهم که ماننند حضرت سکینه(س) و رقیه(س) باشند و به وظیفه ای که برگردن دارند عمل کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، 14 اسفندماه سالگرد سردار شهید محمد دهقانی است که در این روز خانواده این شهید هرساله در کنار مزار وی و منزلش مراسم های ساده ای در قالب برگزاری زیارت عاشورا و دعاخوانی برگزار می کنند شب گذشته نیز به یاد رشادت های این شهید در منزل وی مراسمی به یاد شهید برگزار شد.
همچنین به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطرات شهید محمد دهقانی از شهیدای دوران دفاع مقدس هرمزگان ویژه برنامه ای عصر امروز پنجشنبه 16 اسفند از ساعت 16 در آستانه مقدس امامزاده صالح در تجریش تهران برگزار می شود. http://www.tabnaktehran.ir

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار