شهردار مشهد تصریح کرد؛
شهردار مشهد گفت: در مبارزه با فساد جدی هستیم و به خواست شهروندان و همکاران شریف مان در شهرداری مشهد این اقدام را انجام می‌دهیم.
کد خبر: ۷۲۴۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۲ 10 March 2019

به گزارش تابناک رضوی، محمدرضا کلایی با بیان این مطلب اظهار کرد: شورای عالی شهرسازی و معماری که بالاترین مرجع تصمیم گیری بعد از هیات دولت است، بعد از تصویب طرح جامع 3 تکلیف را مشخص می‌کند. 2 تکلیف مختص اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی است که باید سند بلندمرتبه سازی را ظرف 3 ماه آماده کنند و از طرف دیگر اداره کل راه وشهرسازی ظرف 3 ماه باید نسبت به تهیه سند پهنه بندی حریم مشهد اقدام کند.

وی در ادامه افزود: گرچه این اتفاق ازسال 95 تاکنون نیافتاده است. امروز 3 ماه از حضور من به عنوان شهردار در شهرداری مشهد می گذرد و از همان روزهای ابتدایی فعالیتم این مورد را پیگیری کردم. در این رابطه جلسه ای با حضور رزم حسینی استاندار خراسان رضوی نیز اخیرا برگزار شد و موضوع پیگیری گردید.

شهردار مشهد بیان کرد: قرار شد سند بلندمرتبه سازی را اداره کل راه و شهرسازی تهیه نماید و سند پهنه بندی حریم نیز که از وظایف این اداره است، شهرداری طی تفاهمی تهیه کرده و به تایید کمیسیون ماده 5 برساند.

کلایی با اشاره به اینکه سند عمومی بلندمرتبه سازی کلانشهرها تهیه شده، اظهار کرد: این سند همان کارکرد را دارد و این موضوع اعلام شد که سند آماده ابلاغ است.

وی به تاکید استاندار بر روی این موضوع اشاره کرد و ادامه داد: در این راستا همکاری 3 دستگاه ضروری است. کاری که 2 سال و نیم است بر زمین مانده طی 2 ماه گذشته به جای خوبی رسیده است.

تهاتر اوراق با بودجه کل کشور برای پیشبرد پروژه باغ موزه دفاع مقدس

شهردار مشهد در خصوص باغ موزه‌های دفاع مقدس نیز توضیح داد: باغ موزه های دفاع مقدس در شهرهای مختلف کشور بسته به عوامل مختلف طراحی شده و منابع مالی برای تحقق آن تقریبا نبوده است.

کلایی عنوان کرد: این بلاتکلیفی مساله ساز شده و گفتگوهایی صورت گرفته و در مدل هایی در بودجه 97 سعی شده از اعتبارات ملی دریافت شود. ما نیز تلاش می کنیم ریالی بیشتر برای پیشبرد این پروژه در مشهد دریافت کنیم و پیگیر موضوع هستیم. پس به دنبال تهاتر در موضوع اوراق با بودجه کل کشورهستیم.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه کسانی که از افغانستان در مشهد حضور دارند بخش مهمی از گردش مالی شهر مشهد را تشکیل می‌دهند، افزود: عمدتا برادران افغانستانی علاقه مند به تجارت هستند، به جای اینکه به فعالیت های سرمایه گذاری بپردازند و دشوار است این افراد را وارد سرمایه گذاری های شهری کرد.

کلایی با بیان اینکه 15 هزار میلیارد تومان مبلغ سرمایه گذاری برادران افغانستانی در مشهد است، گفت: البته این سرمایه گذاری با مقیاس کوچک رخ داده است و هنوز این عزم را ندیده ایم. گرچه بارها اعلام کردیم که علاقه مند به مشارکت سرمایه گذارانی از کشورهای همسایه هستیم.

وی با اشاره به تغییر ادبیات به سمت ادبیات ایجاد اعتماد، اظهار کرد: به این موضوع خوشبین هستم و باید دستبوس برادران افغانی باشیم. ما که شناسنامه ایرانی نمی دهیم و نهایتا اقامت 3 ساله به آن ها می دهیم. آن هم در شرایطی که برادران افغانستانی ما به جای اقامت در سایر کشورهای اروپایی و امریکایی، به سبب علقه فرهنگی ایران اسلامی را برای سکنی انتخاب می کنند.

حمایت شهرداری از 20 رشته ورزشی

شهردار مشهد با تاکید بر اینکه مردم باید به ما نشان دهند چه چیز می خواهند، گفت: اولویت بندی صرف اعتبارات فرهنگی و اینکه در چه مواردی باید بودجه هزینه شود، توسط مردم باید تعیین شود.

کلایی افزود: معتقدیم نشاط باید در شهر گسترش یابد و هویت شهر برای مردم بیش از آنچه امروز هست، پررنگ باشد. در واقع یک موضوع مشترک پرهیجان مانند ورزش می تواند در این زمینه نقش داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه پیگیری خواسته های مردم و ایجاد نشاط چیزی است که به دنبال آن هستیم، بیان کرد: چندی پیش برای برگزاری مسابقات بین تیم های پدیده و پرسپولیس تنها 500 تماشاگر به استادیوم میرفتند. اما امروز تیم فوتبال مشهدی ها 25 هزار نفر تماشاگر دارد.

کلایی خاطر نشان کرد: این موضوع نشان می دهد مردم نسبت به شهر احساس مسئولیت کرده اند. اما اگر شهرداری مشهد ورود نمی کرد و جرائم تیم فوتبال را پرداخت نمی کرد، نمی توانستند بازی کنند.

وی عنوان کرد: این مهم آثار روانی بسیاری بر روی مردم دارد. گرچه در 20 زمینه ورزشی شهرداری نقش حامی را داشته است. البته باید این موضوع هنوز چکش کاری شود.

متوقف نشدن فعالیت قطارشهری با وجود تحریم های سنگین

شهردار مشهد با اشاره به اینکه شاخص کیفیت حمل و نقل عمومی نشان دهنده آن است که مشهد وضعیت بدی ندارد، گفت: نوسازی ها در بخش حمل ونقل عمومی ادامه دارد. گرچه در این دوره که قیمت اتوبوس 3برابر شده، تلاش بر نوسازی استمراردارد. البته توجه به توسعه حمل و نقل عمومی در این دوره و دوره های گذشته نیز ادامه داشته است.

کلایی افزود: گرچه فشارها در وضعیت تحریم ادامه دارد، اما حتی یک روز فعالیت قطار شهری متوقف نشده است.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این، در خط 3 متروی مشهد برای احداث هر کیلومتر خط قطار شهری 240 میلیارد تومان هزینه صرف می شد. اما امروز احداث هر کیلومتر این خط 740 میلیارد تومان هزینه در بردارد و این هزینه ها بیش از 3 برابر شده است.

کلایی با اشاره به اینکه 80 میلیون دلار تجهیزات برای افزایش ایمنی خط 3 قطار شهری طی 3 ماه گذشته هزینه شده است، گفت: با وجود هزینه ها و اعتبارات سنگین در زمینه حمل و نقل، میانگین استفاده از اتوبوس در شهر کاهش یافته و این زنگ خطری جدی است.

وی افزود: مردم ترجیح می دهند با اتومبیل شخصی بروند و با وسایل حمل و نقل عمومی تردد نمی کنند. این در حالی است که بیشترین سهم بودجه را حمل و نقل به خود اختصاص می دهد و ضرورت دارد کار فرهنگی بیشتری برای ترغیب مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی صورت گیرد.

تامین 8500 جای پارک خودرو در اطراف حرم مطهر رضوی

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: ترجیح آن است که زیرساخت‌های لازم را برای ورزش همگانی فراهم کنیم. در واقع مدیریت شهری تلاش می‌کند ورزش همگانی را حمایت کرده و پشت کار باشیم. اما اگر از نظر سرمایه‌گذاری تیم‌ها دچار مشکل می‌شوند، به دلیل علاقه‌مندی مردم ورود کرده و کار را پیگیری می‌کنیم.

کلایی با بیان اینکه برای نوروز 98 تعداد 8500 جای پارک خودرو در اطراف حرم مطهر در اختیار زائران قرار خواهد گرفت، گفت: البته این اقدامات کوتاه مدت و مسکن است و اقدامات بلندمدت را نیز در شورای همتا و با کار کارشناسی دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این زمینه به دنبال احداث پارکینگ در محدوده‌هایی چون بوستان وحدت، میدان شهدا، میدان بسیج و میدان شهید گمنام هستیم و هم‌‌اکنون نیز احداث برخی از این پروژه‌ها به مناقصه رفته است. اما معتقدم مجموعه طرح پیرامونی حرم مطهر باید مدهای حمل و نقل جدید را وارد کار کند. 

شهردار مشهد ضمن تبریک انتصاب حجت الاسلام رییسی به ریاست قوه قضائیه گفت: این تبریک سیاسی نیست و به عنوان متولی شهر مشهد از اینکه یکی از شهروندان مشهدی به این سمت رسیده، خوشحالم و این امر باعث افتخار و خرسندی است. 

مدیریت یکپارچه مطلوب است، اما ممکن نه!

کلایی در خصوص موضوع محقق شدن مدیریت یکپارچه شهری، گفت: از روز اول گفته‌ام الگوی مدیریت یکپارچه مطلوب است اما ممکن نیست. چون به لحاظ قانون اساسی دارای ایراداتی است. تامین نظر مجلس و دولت را نیز به صورت متقابل در این خصوص نداریم. 

وی ادامه داد: ناچاریم به شبکه یکپارچه جوامع محلی تکیه کنیم. همکاری، هماهنگی و یکپارچگی باید رخ دهد و این باید الگوی ما باشد.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه همکاری را انجام دادیم و نتیجه آن را دیدیم، اظهار کرد: هیچ‌کس در این مدل، زیان نمی‌کند. نمونه این همکاری نیز بولوار نماز بود. قفلی که می‌توانست سال‌های سال بسته باقی بماند و با همکاری کار انجام شد. 

کلایی بیان کرد: در این زمینه مجموعه دغدغه‌های دادستان دغدغه‌های محیط زیستی بود و ما نیز به رفع این دغدغه‌ها معتقد هستیم. 

وی با اشاره به اینکه این موارد نیاز به همکاری دارد، گفت: فارغ از اینکه آقای رییسی موضوعات مشهد را با توجه به شناختی که از مشهد دارد، پیگیری خواهد کرد، بر روی کمک ایشان در پیشبرد موضوعات مرتبط با مشهد به صورت جدی حساب می‌کنم.

شهردار مشهد با تاکید بر تلاش در همکاری و هماهنگی بین مدیریت شهری و NGOها، توضیح داد: الگوی همکاری شهرداری با NGOها زمانبر است، اما بالاخره این اتفاق می‌افتد. معتقدیم باید حرف‌ها زده شود و گفتگو صورت گیرد. 

کلایی افزود: تاکنون این بوده که مدیریت شهری در موضع خود است و این فضای گفتگو نیست. اما به این فرآیندی که هم‌اکنون در جریان است، خوش‌بین هستیم.

وی با اشاره به اینکه مطالعات پروژه بی.آرتی در حال بازنگری است، گفت: مراحل آخر مطالعات طی می‌شود و 8 راه در حال ارزیابی است.

شهردار مشهد در خصوص پارکینگ آزادی، بیان کرد: مهندسی ارزش صورت گرفته و یکسری تغییراتی در نقشه‌ها اتفاق افتاده است. گر چه مدتی کار کندتر شده است اما امید است روند کار ادامه یابد.

کلایی با اشاره به کارمند خاطی شهرداری و دستگیری وی، توضیح داد: 3 دسته اقدامات را در برخورد با فساد شروع کردیم که شامل الکترونیکی کردن فعالیت‌ها، شناسایی و در نهایت برخورد لازم است و بازرسی را فعال‌تر از گذشته کردیم.

وی ادامه داد: در این زمینه 2 حالت وجود دارد. یک وضعیت زمانی است که بر روی موج سوار می‌شویم. وضعیت دیگر زمانی است که عزم جدی در این زمینه برای برخورد وجود دارد.

عزم برخورد با تخلفات و کارکنان خاطی 

شهردار مشهد تاکید کرد: اینجا عزم شده با تحلفات برخورد شود، گرچه این تخلف نیز یک مورد نبوده. بلکه 15 مورد در یک ماه و نیم گذشته شناسایی شده ولی مردم صدایی نشنیده‌اند. 

کلایی بیان کرد: اطمینان می‌دهم در مبارزه با فساد جدی هستیم و ذره‌ای از خواست مردم در مبارزه با فساد تنازل نمی‌کنیم و به خواست شهروندان و همکاران شریف خودمان در شهرداری مشهد این اقدام را انجام می‌دهیم.

وی گفت: هدف‌گذاری صورت گرفته برای کاهش تخلفات در این زمینه، محقق خواهد شد.

شهردار مشهد در خصوص ساماندهی معتادان متجاهر، گفت: شهرداری مشهد، سپاه، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و بهزیستی کار را دنبال می‌کنند. گرچه معتقدیم فضای کاری برای کسانی که اعتیاد را ترک می‌کنند باید به وجود آید. 

کلایی بیان کرد: برای این منظور امسال در کاشت گل‌ها صد نفر از معتادان متجاهری که پاک شدند را، بکارگیری کردیم.

وی افزود: برای رسیدگی به وضعیت معتادان یک نگاه ایجاد کمپ موقت است که 3 ماه آنان را نگهداری کنیم. 

شهردار مشهد عنوان کرد: نگاه دوم آن است که یک سال باید آنان را نگهداری کرد و سپس حرفه‌آموزی نمود و اردوگاه بازه نگهداری یکساله دارد. 

کلایی خاطرنشان کرد: این افراد در اردوگاه هزار دست لباس کارگران فضای سبز را تامین کردند که این مدل‌ها خرید تضمینی و برگشت به زندگی عادی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار