تحلیل گر مسائل اقتصادی گفت: نسبت به بهمن ماه، در 15 روز اول اسفند 43 درصد معاملات مسکن افزایش یافته است که نشان دهنده نوسان مثبت وگرم شدن بازار در این بخش است.
کد خبر: ۷۲۴۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶ 11 March 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ استاد دانشگاه های کرج و کارشناس ارشد مسائل اقتصادی درباره تغییر و تحولات بازار مسکن،گفت:از سال 96 و همزمان با آغاز تحریم ها، نوسانات اقتصادی روی اقلام مختلف دارایی تاثیرگذاشت و به علت کاهش ارزش پولی ریال، مردم برای تبدیل پول خود به دیگر دارایی ها، مسکن را به عنوان آخرین گزینه در نظر گرفتند، به ویژه کسانی که در زمینه سفته بازی و درآمد زایی بازار مسکن کار می کنند.  

وی اظهار داشت: اگر تاثیر نوسانات اقتصادی از دارایی ها برداشته شود بدون شک مسکن آخرین گزینه خواهد بود زیرا همزمان با تعدیل نوسانات ارز با توجه به اینکه پایه قیمت طلا محسوب می شود نرخ دلار و طلا به سرعت تثبیت پیدا کرد و خودرو هم با یک وقفه این روند را دنبال کرد اما مسکن تاثیرپذیری کمتری داشت و با پائین آمدن قیمت دلار، بهای آن بالاتر رفت.  
اکبری درباره چشم انداز بازار مسکن، تصریح کرد: در بهمن ماه 97 و پس از چند ماهی که تاثیر روند اصلاحات نوسانات به گونه ای بود که قیمت ها شیب نزولی داشت و افزایش قیمت مسکن، افزایشی کاهنده را در پیش می گرفت، معادلات بر اساس نوساناتی که در بازار سکه ، ارز و ... پیش آمد کاملا عوض شد.  
وی با اشاره به اینکه در بهمن 97  نرخ رشد مسکن و حجم معاملات در واقع تاثیری کاملا معکوس داشت، ورق برگشت و نرخ قیمت مسکن افزاش یافت، گفت: در 15 روز اول اسفند افزایش حجم معاملات را شاهد هستیم و در 15 روز اخیر نسبت به بهمن ماه 43 درصد معاملات مسکن افزایش یافته است که نشان دهنده نوسان مثبت وگرم شدن بازار مسکن است و قیمت مسکن در اسفند ماه جهش پیدا خواهد کرد.  
اکبری افزود: هر ساله بساز و بفروش ها به فکر فراهم کردن خانه های کلنگی هستند تا بتوانند سال جدید آن را بسازند اما در حال حاضر نوع آگهی ها و درخواست به گونه ای است که سازنده ها به دنبال آپاتمان های نوساز خواهند بود زیرا با توجه به نبود ثبات در بخش قیمتی مصالح و فراورده های ساختمان سازی این نگرانی در سازنده ها وجود دارد که اگر یک پروژه جدید را شروع کنند نتوانند به سرانجام برسانند.  
وی با اشاره به اینکه سازنده ها نمی دانند سرمایه خود را به ریال نگاه دارند یا به دیگر دارایی ها تبدیل کنند، اظهار داشت: ریال گزینه مناسبی قائدتا نیست اما اگر بین طلا، ارز، سکه، مسکن و خودرو درصدد انتخاب باشیم گزینه های قابل تعدیل یا نوسان زیاد هستند در نتیجه سازنده ها ترجیح می دهند پول خود را به صورت دارایی مسکن دربیاوند تا کمترین آسیب را ببینند و با نرخ روز پیش بروند.
  
قیمت مسکن در سال 98 کاهش نمی یابد
 
اکبری تصریح کرد: طرح مسئله کاهش قیمت مسکن در سال آینده، کارشناسی شده نیست زیرا قیمت خودرو، طلا، ارز و ...کاهش داده نشده اند و حتی اگر تعدیلی در این بازارها صورت گیرد، تعدیل قیمت مسکن با وقفه صورت می گیرد.   
 وی گفت: شخصی که درصدد تبدیل یک ملک مسکونی به ریال است، با توجه به اینکه در شرایط فعلی قیمت بازارهای موازی بالاست و  با قیمت کمتری به فروش می رسد اما اگر آپارتمان را به سکه تبدیل کند، سکه کمتری نصیب شخص می شود و عاقلانه نیست، در نتیجه شخص دارایی را در صورت به عدم فروش حفظ می کند.  
اکبری با اشاره به اینکه تورم کالاهای لوکس و بازارهای موازی ارزش ریال را کمتر می کند، افزود: اگر سال آینده قیمت ارز، طلا، سکه و خودرو کاهش یابد انتظار داریم بازار مسکن به تناسب آن ثبات یا کاهش پیدا کند اما ثبات بیشتر به نظر می رسد.  
وی اظهار داشت: مسکنی که با سیمان، میلگرد و دلار 15000 تومان ساخته شده است عاقلانه نیست با دلار 10 هزار تومان به فروش برسانیم، در نتیجه ثبات در بازار مسکن به نسبت حرکت به سمت کاهش قیمت، دستاورد بزرگی خواهد بود. 
اکبری با اشاره به اینکه در افزایش عرضه مسکن باید به افزایش قدرت مردم توجه شود تا اینکه با شعار بگوییم چون خریدار نیست کاهش قیمت می یابد، تصریح کرد: امروز بازار خودرو هم خریدار زیادی ندارد اما با افزایش قیمت مواجه است. 
کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در خاتمه با اشاره به اینکه مسئله اصلی ما کاهش ارزش پول ملی است و تا زمانی که برای این مهم تدابیری اندیشیده نشود می توانیم انتظار داشته باشیم قیمت در بازارهای موازی کاهش یابد زیرا تابعی از قیمت دلار، سکه، ارز، خوردو و ... است.  
برچسب ها: بازار مسکن ، قیمت ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار