علم‌الهدی در حاشیه کنفرانس مدیریت پژوهش در نوآوری و فناوری
دبیر دومین کنفرانس مدیریت در پژوهش نوآوری و فناوری با اشاره به لزوم توجه به فرهنگ در نوآوری‌ها گفت: باید کسب و کار فداکارانه به جای توجه به سود شخصی در جامعه نهادینه شود.
کد خبر: ۷۲۴۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱ 12 March 2019
لزوم توجه به فرهنگ در نوآوری و فناوری/کسب و کار فداکارانه نهادینه شود

به گزارش «تابناک تهران»؛ جمیله علم‌الهدی دبیر دومین کنفرانس مدیریت در پژوهش نوآوری و فناوری در حاشیه دومین کنفرانس مدیریت پژوهش در نوآوری و فناوری در دانشگاه شهید بهشتی در جمع خبرنگاران گفت: برگزاری این کنفرانس تصمیمی بود که در ارتباط با پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری صورت گرفت، این پژوهشکده یک تفاوت جدی با دیگر پژوهشکده‌ها دارد و آن این است که می‌خواهد بین رشته‌های علمی و فناوری و علوم انسانی ارتباط برقرار کند. یعنی رشته‌هایی مانند فلسفه علم و جامعه‌شناسی علمی را به رشته‌هایی مانند مدیریت فناوری متصل کند.

وی گفت: پژوهشکده در واقع می‌خواهد جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی علمی را بررسی کند و هدف ما در پژوهش، گسترش تحقیقاتی است که رویکرد فرهنگی دارد و آثار فرهنگی علمی را دنبال می‌کند که در راستای این هدف این کنفرانس را هم برگزار کردیم.

دبیر دومین کنفرانس مدیریت در پژوهش نوآوری و فناوری ادامه داد: البته این کنفرانس با کمک چندین نهاد رسمی کشور مانند معاونت علمی، وزارت علوم،‌دانشگاه‌ها و چند کشور مانند آلمان و کانادا برگزار می‌شود که 117 مقاله در این کنفرانس داوری کردیم و برگزاری کنفرانس بیشتر جلسه هم اندیشی است.

علم‌الهدی گفت: آنچه چندان مورد توجه قرار نگرفته جنبه‌های فرهنگی تحقیقات علم و فناوری است، نوآوری و فناوری خود به خود یک بار ارزشی دارد، مثلا ارزش رفاه انسانی را دنبال می‌کند اما زمانی که می‌خواهد بازتولید شود ممکن است از این ارزش‌ها فاصله بگیرد. برای مثال آنچه در حال حاضر برای م مهم است مسائلی مانند صلح و نوع‌دوستی که باید در فناوری‌ها و نوآوری‌ها مدنظر باشد. مثلا باید بدانیم که ما با چه فناوری‌هایی می‌توانیم صلح، نوعدوستی و برابری را دنبال کنیم.

وی اضافه کرد: مسئله جدی این است که عموم تحقیقات دانش‌بنیاد قرار است ما را از اقتصاد خام فروشی به اقتصاد دانش‌بنیان برساند، این هدفی است که از سوی مقام معظم رهبری و نهادها دنبال می‌شود.

دبیر دومین کنفرانس مدیریت در پژوهش نوآوری و فناوری افزود: البته تحقق این امر یک فرهنگ می‌خواهد و مشکل ما این است که با وجود تمام سیاست‌های کلان هنوز کسب و کار فداکارانه نداریم و سود شخصی در کسب و کارمان اولویت دارد، بنابراین ما نیاز به تحقیقاتی داریم که بتواند نوآوری در فرهنگ را دنبال کند.

علم‌الهدی گفت: برای اقتصاد مقاومتی ابتدا باید به منافع کشور و مردم فکر کنیم و منافع شخصی در اقتصاد مقاومتی جایی ندارند که در این زمینه هنوز تحقیقاتی نداریم و این مسئله به شدت نگران کننده است.

وی گفت: ما به مدل زنانه کسب و کار نیاز داریم یعنی در کسب و کار مانند زنان، فداکاری صورت گیرد. مدلی که در آن به جای داوری شخصی  خدمت باشد. این کنفرانس گام اول این کار است

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار