برخی از پزشکان تعدادی از اقلام دارویی را در برگه سوم نسخه بیمار یادداشت می‌کنند و با این کار دارو به‌صورت آزاد در داروخانه‌ها برای بیمار محاسبه می‌شود.
کد خبر: ۷۲۴۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹ 12 March 2019
تخلف پزشکان به خاطر عدم آگاهی بیماران/ بیمه‌شده‌هایی که مهمان جیب خودشان هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، چندی پیش برخی از مخاطبان ما که از گرانی اقلام دارویی و خارج شدن برخی از داروها از لیست تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر ابراز ناراحتی کرده بودند موضوعی را مطرح کردند که جای بسی تامل داشت، موضوع از آنجایی شروع می‌شود که برخی از پزشکان برخی از اقلام دارویی را در برگه سوم نسخه بیمار یادداشت می‌کنند و با این کار دارو به‌صورت آزاد در داروخانه‌ها برای بیمار محاسبه می‌شود.

افراد زیادی در جامعه حضور دارند که ماهانه بیمه‌شان چه به‌صورت فردی و یا به‌صورت کارگاهی به حساب سازمان‌های بیمه‌گر واریز می‌شود و کمترین حق این افراد بهره‌مندی کامل از مزایای بیمه درمانی است.

اینکه به دلایلی نظیر کاهش تجویز اقلام دارویی در نسخ و یا مواردی از این قبیل بخواهیم فشار مالی بیش‌ازحدی را برای بیماران متصور باشیم خالی از انصاف است چراکه این افراد صادقانه بیمه خود را در موعدهای مقرر پرداخت می‌کنند و کمترین حق آنان این است که تمام اقلامی دارویی تجویزی که در تعهد سازمان‌های بیمه‌گر است را به صورت بیمه‌ای البته با در نظر گرفتن تعداد مصرفی بیمار از داروخانه‌ها دریافت کنند.

حال سؤال اینجاست چه کسی یا مجموعه‌ای برای پزشکان محدودیت در تجویز اقلام دارویی موردنیاز بیماران را پیشنهاد، بخوانید الزام کرده است از طرفی ممکن است که همین پزشکان بر اساس یک رفتار سلیقه‌ای این کار را انجام دهند، اما هرچه که باشد دودش در چشم مردم می‌رود، برای همین سراغ مسؤولان ذی‌ربط در این خصوص رفتیم تا علت امر را مطلع شویم.

کیانوش جهانپور در گفتگو با خبرنگار فارس در لنجان، با بیان اینکه پزشکانی که اقلام دارویی را در صفحه سوم نسخه بیمار می‌نویسند، تخلف می‌کنند، اظهار کرد: شکی نیست که در چنین مواردی سازمان نظام پزشکی ورود پیدا خواهد کرد و اگر مواردی به ما ارجاع داده شود از طریق مدیریت نظارت درمان دانشگاه علوم پزشکی هم پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه اقلام دارویی به‌ویژه نوع تزریقی داروها نباید بدون نسخه پزشک تحویل بیماران شود، متذکر شد: داروخانه‌ای که هم اقلام دارویی قیدشده در صفحه سوم نسخه را به بیمار تحویل می‌دهند بدانند، ازآنجایی‌که این صفحه نسخه محسوب نمی‌شود، آن‌ها هم به خاطر تحویل اقلام دارویی موجود در برگه سوم مرتکب تخلف می‌شوند.

پزشکانی که نمی‌خواهند مسؤولیت تجویز داروی خود را عهده‌دار شوند

مدیرکل روابط عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو با تأکید براینکه محدودیتی در تعداد اقلام دارویی تزریقی برای بیمار وجود ندارد، خاطرنشان کرد: پزشکانی که اقلام تزریقی را پشت نسخه بیمار و یا در برگه سوم نسخه یادداشت می‌کنند، نمی‌خواهند مسؤولیت تجویز آن داروها را به عهده بگیرند.

وی تشریح کرد: اگر هم تعداد اقلام دارویی و محدودیت پزشکان در تجویز این اقلام مطرح است، پزشکان می‌توانند بااطلاع بیمار این اقلام را در سر نسخه آزاد خود درج کنند و لزومی ندارد این کار در صفحه سوم نسخه انجام بگیرد.

تعهد 140 میلیون ریالی دفترچه‌های بیمه

علی اعتصام پور نیز در گفت‌وگو خبرنگار فارس در پاسخ به این سؤال که آیا برخی از پزشکان به خاطر فشار سازمان‌های بیمه‌گر درصدد هستند تا اقلام دارویی را در برگه‌ای غیر از نسخ بیماران درج کنند، اظهار کرد: تعهد تأمین اجتماعی برای یک دسته برگه بیمه بیش از 140 میلیون ریال است و پزشکان حتی اجازه دارند بر اساس مستنداتی تا سقف‌های بیشتری نسخه بنویسند و به‌طور یقین با چنین سیستمی پزشکان و سازمان بیمه‌گر معطل یک آمپول و یا یک شربت و غیره نخواهد ماند.

وی با بیان اینکه سازمان بیمه‌گر فراتر از تعهدات خودشان پرداختی دارند، تصریح کرد: پرداختی‌های سازمان بیمه‌گر منوط به نسخ مدون و ممهور به مهر پزشکان در نسخ بیماران است و تا آینده‌ای نه‌چندان تمامی این مکانیزم الکترونیک و یکپارچه خواهد شد و چنین موضوعاتی هیچ جایگاهی در سازمان نداشته و نخواهد داشت.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان با تأکید براینکه پزشکانی که خارج از این پروسه رفتار کنند، بدون شک تخلف مرتکب می‌شوند، خاطرنشان کرد: ممکن است تعداد بسیار معدودی از پزشکان به خاطر عدم پذیرش مسؤولیت تجویز یک دارو و عوارض آن نظیر کورتون ها بخواهد این اقلام دارویی را در برگه‌ای به غیر از نسخه بیمار ثبت کند که این مشکل به خود پزشک برمی‌گردد.

وی با اشاره به وجود کمیته بررسی نسخ در سازمان‌های بیمه‌گر تشریح کرد: نسخ پزشکان در این کمیته اول از نظر علمی، دوم از نظر تعداد اقلام و سوم از نظر اینترکشن بین این دو مورد ارزیابی دقیق قرار می‌گیرد.

اعتصام پور با بیان اینکه بیماران باید از حق خود آگاهی داشته باشند، متذکر شد: کسی حق ندارد در صورت وجود نسخه بیمار، اقلام دارویی را در برگه سومی یا برگه مجزایی ثبت کند و خدای‌ناکرده نخواهد مسؤولیت تجویز آن دارو را پذیرا باشد.

لزوم آگاهی بیماران از قوانین

با تمام این تفاسیر مشخص شد که اقدام برخی از پزشکان یعنی تجویز دارو در برگه‌ی سوم دفترچه‌ها که مربوط به خود بیمار است نه داروخانه‌ها و مهر نزدن این برگه‌ها که باعث می‌شود دارو با تعرفه آزاد برای بیماران محاسبه گردد، تخلف بوده و خود بیماران باید با آگاهی از این قانون اجازه این اقدام را ندهند، البته شکی نیست که نهادهای دیگری هم پیگیر چنین موضوعاتی هستند.

انتهای پیام/63081/م30/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار