مدیر شبکه بهداشت و درمان نکا خواستار وارد شدن ورزش‌های همگانی به زندگی همه مردم شد و گفت: پیشنهاد جاده سلامت در سطح شهرستان به منظور فراهم آوردن مکان مناسبی برای نرمش و ورزش همگانی برای عموم مردم داده شده است.
کد خبر: ۷۲۵۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷ 16 March 2019

مدیر شبکه بهداشت و درمان نکا خواستار وارد شدن ورزش‌های همگانی به زندگی همه مردم شد و گفت: پیشنهاد جاده سلامت در سطح شهرستان به منظور فراهم آوردن مکان مناسبی برای نرمش و ورزش همگانی برای عموم مردم داده شده است.
 دکتر علیرضا خانجانی در گفت‌وگو با ما با اشاره به ضرورت توجه به پیشگیری و کاهش ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در سطح جامعه، اظهار کرد: 70 درصد مرگ و میر کشور ما به دلیل بیماری‌های غیر واگیر است و پیش‌بینی می‌شود این عدد در 10 سال آینده به 80 درصد برسد.

وی افزود: پدیده‌های شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع که با تغییرات وسیع سبک زندگی همراه بوده در کنار بهبود شاخص‌های بهداشتی اما بار بیماری‌های غیر واگیر مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان ها، دیابت، فشار خون و بیماریی های تنفسی را افزایش داده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان نکا خاطرنشان کرد: این پدیده تنها به کشور ما اختصاص نداشته و کل دنیا درگیر آن است و بیش از 76 درصد بیماری‌ها در ایران به غیر واگیر اختصاص دارد که درخت بیماری‌های غیرواگیر نیز ریشه‌های آن کم‌تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات هستند.

این مسئول اضافه کرد: استان مازندران و شهرستان نکا نیز مستثنی نبوده که متأسفانه آمار برخی از این بیماری‌ها در شهرستان و استان از میانگین کشوری نیز بالاتر برآورد شده است.

وی گفت: آخرین آمارها برای جمعیت بالای 25 سال از جمعیت کشور در بیماری‌های مختلف رقم بالایی را نشان می‌دهد که به عنوان نمونه تنها در شهرستان نکا حدود هشت هزار نفر مبتلا به دیابت شناسایی شدند که البته باتوجه به شناسایی نشده‌ها و افرادی که در آستانه دیابت قرار دارند این عدد می‌تواند بالاتر نیز باشد.

 

* بی‌علامتی شایع‌ترین علامت دچار به بیماری‌های غیر واگیر

خانجانی تصریح کرد: اکنون براساس همین آمار و ارقام اولویت اول کشور بیماری‌های غیرواگیر شده است که باید توجه شود این بیماری‌ها و همینطور عوامل خطر آن‌ها اثرات با ضریب بالاتر درصورت ابتلا همزمان چند مورد در فرد را نیز دارا می‌باشد.

وی افزود: به عنوان مثال یکی از مشکلات در دیابت مختل شدن خون‌رسانی در بدن می‌شود که سکته‌های قلبی و مغزی و دیگر بیماری‌ها را نیز منجر شده و یا تشدید می‌کند.

دبیر کارگروه سلامت شهرستان نکا در ادامه به بیان تعرفی از بیماری‌های غیرواگیر نیز پرداخت و بیان کرد: عامل بیماری‌های غیرواگیر یک عفونت حاد نیست و اثرات مرتبط با سلامت آن‌ها دراز مدت است تا جایی که شاید تمام عمر فرد را در بر می‌گیرد و نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند.

این مسئول اضافه کرد: یک زمانی جامعه ما دچار بیماری‌های واگیر مانند سرخک، سرخیجه، هاری و ایدز بوده که به برکت اقدامات نظام جمهوری اسلامی تقریباً کنترل شده‌اند.

وی گفت: این بیماری‌ها در مرحله پیش ابتلا یعنی زمانی درحال دچار شدن به بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت یا فشار خون هستند دچار هیچ علائمی نمی‌شوند و در حالت عادی قابل تشخیص نیست مگر اینکه افراد با مراجعه به پزشک خود را چک کنند بنابراین بی‌علامتی شایع‌ترین علامت دچار به این بیماری‌ها است.

* افزایش تحرک در شهرستان با جاده سلامت

خانجانی تأکید کرد: اگر بهداشت و درمان خوب کار کند که قطعاً خیلی جاها مشکل و کمبود امکانات و تجهیزات داریم 25 درصد سلامت دست ما است اما 75 درصد دست ما نیست چراکه مواردی مانند کم‌تحرکی و تغذیه که یکی از عوامل این بیماری‌ها است ادارات مختلفی در سطح جامعه برنامه دارند و آن‌ها نیز دخیل می‌شوند.

وی افزود: از نظر آسیب‌ها عموم مردم تغییر سبک زندگی، کم‌تحرکی و چاقی را به‌نوعی در همه افراد جامعه داریم به شکلی که روزی چاقی را برای سنین بالا تصور می‌کردیم اما امروزه حتی در دبستان‌ها نیز در برخی کودکان ابتلا به چاقی را مشاهده می‌کنیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان نکا خواستار وارد شدن ورزش‌های همگانی به زندگی همه مردم شد و اذعان کرد: پیشنهاد جاده سلامت در سطح شهرستان به منظور فراهم آوردن مکان مناسبی برای نرمش و ورزش همگانی برای عموم مردم داده شده است.

این مسئول اضافه کرد: در این جاده مردم نیم ساعت تا یک ساعت پیاده‌روی را باید داشته باشند و با تشکیل کانون سلامت محلات مردم دخیل در کار و تصمیم‌گیری‌ها شدند تا با مشارکت خود بتوانند به رفع مشکلات کمک کنند.

وی گفت: علاوه بر کم‌تحرکی، تغییر سبک زندگی و الگوی مصرف را داریم که استفاده از فست‌فودها و غذاهای صنعتی بسیار فراوان شده به گونه‌ای که درمورد محصولات ارگانیک اصلاً نمی‌شود صحبت کرد اما کشورهای پیشرفته 50 سال است که به این موضوع رسیده‌اند.

* پیشتازی اسلام در توجه به حوزه سلامت

خانجانی اظهار کرد: آگاهی دادن به افراد برای استفاده کمتر از غذاهای صنعتی یکی دیگر از راهکارها است که در کنار آن روش صحیح درست کردن غذا و آداب غذا خوردن را باید بی‌آموزیم مثلا ظروف مسی و رویی از خانواده‌های ما حذف شد و جای آن را ظروف تفلون که سرطان‌زا بودن آن‌ها اثبات شده گرفته است.

وی افزود: خانم‌ها زمانی برای غذا درست کردن وقت می‌گذاشتند اما امروز ماکروفر و فر برای غذا درست کردن رونق گرفته‌اند که بافت غذا را از بین می‌برند و غذایی که درست می‌شود روح ندارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان نکا خاطرنشان کرد: الآن رستوران‌ها و آشپزخانه‌های مرکزی طی چند سال اخیر چند برابر شده‌اند و این از مشکلات در این زمینه حکایت دارد حال آنکه خیلی‌ها از بهداشت می‌خواهند که جلوی کار را بگیرد اما بهداشت مگر تا چه حد می‌تواند در این موضوع ورود کند.

این مسئول اضافه کرد: مطالبه عمومی با سهیم شدن همه افراد در خود مراقبتی می‌تواند جلوی بسیاری از بیماری‌ها را بگیرد و این را به عنوان یک کارشناس می‌گویم که با احادیث و رایاتی که وجود دارد هیچ ایدئولوژی و دینی مانند اسلام نداریم که با این ظرافت حداقل در حوزه سلامت وارد شده باشد اما متأسفانه گوش نکرده و رعایت نمی‌کنیم.

* نیاز جدی به افزایش سطح سواد سلامت جامعه

خانجانی استفاده از رایانه و موبایل را کیی دیگر از مشکلات جامعه برشمرد و تصریح کرد: افراد زیر 6 سال طبق نظر متخصصان اصلاً نباید از رایانه و موبایل استفاده کنند و افراد 6 تا 17 سال نیز باید کنترل شده باشد اما متاسفانه اصلا رها شده هستند و این سلامت فردی و اجتماعی ما را نیز تهدید می‌کند.

وی افزود: دانشجویان و متخصصان پیشران جامعه ما هستند اما در این بخش نیز مشکل داریم مثلا زمانی سیگار کشیدن مخصوصاً برای خانم‌ها یک قبح بود اما امروز به راحتی جامعه نخبگانی و خانم‌های ما سیگار و قلیان می‌کشند و افتخار نیز می‌کنند.

دبیر کارگروه سلامت شهرستان نکا بیان کرد: چاقی و کم‌تحریکی در میان کارکنان ادارات نیز وجود دارد که ادارات مکلف شدند فضای ورزشی را در اختیار کارکنان قرار دهند تا در نهایت بتوان با بخشی از مشکلات این قشر نیز مقابله کرد.

این مسئول پایین بودن سطح سواد سلامت جامعه را یکی دیگر از عوامل مشکلات حوزه سلامت برشمرد و اضافه کرد: در سبک زندگی ایرانی اسلامی یکی از نکاتی که باید احیا شود تحرک، غذای سالم، ساده‌زیستی، نداشتن چشم و هم‌چشمی و فاصله گرفتن از تجمل‌گرایی است که باید احیا شود.

 

* توجه به اصول سته

خانجانی به لزوم رعایت 6 اصل ضروری زندگی توسط افراد جامعه اشاره و تأکید کرد: 400 تا 500 سال قبل حکمای ما این اصول را رعایت می‌کنند اما امروز وابسته به تجهیزات و داروهای مختلف شده‌ایم درحالی که توجه به 6 اصل آب و هوا، حرکت و سکون، خواب و بیداری، اطعمه و اشربه، احتباس و استفراغ به همراه اعراض نفسانی بسیار ضروری است یعنی 400 سال قبل به اضطراب، استرس، خشم و غضب به عنوان یک فاکتور ایجاد بیداری نگاه داشتند.

وی افزود: بهترین زمان خواب 10 شب تا چهار صبح است اما فرد تا نصف شب بیدار است وقتی هم می‌پرسیم چرا بیدار هستید بیمار می‌گوید که در آن زمان اینترنت رایگان است و از آن استفاده می‌کنیم.

بلاغ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار