این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان بازار سکه تهران در آخرین شنبه سال، شروع سبز بورس در هفته پایانی سال، بازار اوراق مسکن؛ تخریب قدرت خرید «تسه» ها، افزایش ۱۰ درصدی قیمت CNG از ابتدای خردادماه ۹۸، قیمت گذاری قطعات خودرو سلیقه‌ای است، یک خودروساز بزرگ‌ترین بازنده برگزیت سخت، اکنون زمان مناسبی برای خرید خودرو نیست و وام ۷۰ میلیون دلار بانک جهانی به سریلانکا را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۶۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶ 17 March 2019

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان بازار سکه تهران در آخرین شنبه سال، شروع سبز بورس در هفته پایانی سال، بازار اوراق مسکن؛ تخریب قدرت خرید «تسه» ها، افزایش ۱۰ درصدی قیمت CNG از ابتدای خردادماه ۹۸، قیمت گذاری قطعات خودرو سلیقه‌ای است، یک خودروساز بزرگ‌ترین بازنده برگزیت سخت، اکنون زمان مناسبی برای خرید خودرو نیست و وام ۷۰ میلیون دلار بانک جهانی به سریلانکا را در بر دارد.

 

اخذ مالیات از کارمندانی که حقوق به دلار می‌گیرند

سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای به اداره مالیاتی شهر و استان تهران و ادارات کل امور مالیاتی اعلام کرد که «مالیات کارمندانی که حقوق ارزی می‌گیرند، بر اساس نرخ آزاد محاسبه می‌شود.»در این بخشنامه آمده است: با توجه به ابهامات موجود در خصوص نحوه تسعیر ارز و از آنجا که به موجب مصوبات اخیر هیأت وزیران و بخشنامه‌های بانک مرکزی تغییراتی در نحوه تأمین ارز در سال ۹۷ اعمال گردیده است، به منظور رفع ابهامات مالیاتی ایجاد شده در این خصوص مقرر می‌دارد:

۱. انواع نرخ ارز مورد اشاره در دستورالعمل شماره ۲۰۰/‏۹۳/‏۵۲۴‬ مورخ ۲۲/‏۰۶/‏۹۳‬ (مرجع، مبادله‌ای و توافقی) به نرخ رسمی، بازار ثانویه (سامانه نیما) و نرخ آزاد (سنا) تغییر یافته است.

۲. چنانچه تخصیص یا پرداخت حقوق و مزایای حقوق‌بگیران به صورت ارزی تخصیص یا پرداخت گردد، نرخ تسعیر ارز برای محاسبه مالیات حقوق (اعم از مالیات حقوق اتباع ایرانی یا خارجی) فارغ از منشأ تأمین ارز بر اساس نرخ آزاد ارز (اعلامی در سامانه سنا) در تاریخ تخصیص یا پرداخت حسب مورد خواهد بود.

۳. درآمد حقوق اتباع خارجی که در ایران اشتغال دارند، اعم از اینکه کارفرما (پرداخت کننده حقوق) ایرانی یا خارجی یا اینکه مقیم خارج و فاقد شعبه و نمایندگی در ایران باشد، از مصادیق درآمدهای موضوع بند ۵ ماده ۱ قانون مالیات‌های مستقیم و با رعایت مقررات مشمول مالیات حقوق خواهد بود.

۴. مفاد بند ۳-۴ بخشنامه شماره ۳۰/‏۴/‏۹۱۲۴/‏۴۲۱۷۶‬ مورخ ۲۳/‏۰۸/‏۷۸‬ در خصوص پرداخت حقوق به وجه رایج کشور متبوع توسط کارفرمایان خارجی، مورد تاکید است.

نوسان بازار سکه تهران در آخرین شنبه سال

محمد کشتی آرای عضو هیأت مدیره طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی، در خصوص بازار روز شنبه اظهار داشت: ابتدای فعالیت بازار (صبح) هر قطعه سکه تمام بهار آزادی (سکه امامی) با افزایش قیمت به نرخ ۴,۶۱۰,۰۰۰ تومان رسیده بود، ولی در بعدازظهر، بهای این سکه، ۴,۵۸۰,۰۰۰ تومان بود. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به نرخ ۴,۴۲۰,۰۰۰ تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز در معاملات دیروز، در حالی که نرخ ۲,۵۴۰,۰۰۰ تومان را هم تجربه کرده بود در نهایت به رقم ۲,۵۲۰,۰۰۰ تومان رسید. هر ربع سکه بهار آزادی نیز ۱,۶۲۰,۰۰۰ تومان بودد که نسبت به ابتدای روز، ۱۰ هزار تومان کاهش داشت. همچنین هر سکه یک گرمی بدون تغییر در سطح ۸۶۵ هزار تومان قرار دارد و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۴۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت گذاری شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، در بازار تهران ۱,۸۱۲,۰۰۰ تومان بود.

دلار در بازار آزاد ۱۳۱۲۰ و در سنا ۱۲۹۹۰ تومان قیمت خورد

به نقل از سامانه سنا بانک مرکزی، دیروز هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۲۸۹۰ تومان در صرافی‌های مجاز و بانکی خریداری  و به نرخ ۱۲۹۹۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. این نرخ نسبت به روز پنج شنبه گذشته، ۱۱۰ تومان ارزان‌تر بود. هرچند در بازار آزاد این نرخ تا مرز ۱۳۱۲۰ تومان هم پیش رفته بود. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۱۴۸۵۰ تومان خریداری و به قیمت ۱۴۹۰۰ تومان به متقاضی دریافت ارز فروخته شد که این نرخ نسبت به پایان هفته گذشته، ۵۰ تومان کاهش داشته است.

شروع سبز بورس در هفته پایانی سال

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه، با افزایش ۲۰۰۹ واحدی معادل ۱.۱۹ درصد به رقم ۱۷۱ هزار و ۱۲۵ واحد رسید. این در حالی است که در هفته گذشته در مجموع شاهد رشد بیش از ۶ هزار و ۲۸۸ واحدی نماگر کل بازار سرمایه بودیم. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۵۸۱ واحدی به رقم ۴۹ هزار و ۵۰۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۲۹۷ واحدی، عدد ۳۱ هزار و ۸۸۶ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۲۰۷ واحد به رقم ۲۲ هزار و ۲۸۸ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۲۱۲۷ واحد افزایش را رقم زد و به سطح ۱۹۲ هزار و ۳۹۴ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با  ۱۵۰۳ واحد افزایش به رقم ۱۲۸ هزار و ۷۲۶ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۸۹۳ واحد افزایش همراه بود و عدد ۳۲۸ هزار و ۲۴۷ واحد را به نمایش گذاشت.

اخذ مالیات از کارمندانی که حقوق به دلار می‌گیرند/ ثبت بدترین عملکرد هفتگی دلار در سال جاری/ توضیحات وزیر نفت در مورد پرونده اختلاس پتروشیمی/ عامل اصلی التهاب بازار شکر

ثبت بدترین عملکرد هفتگی دلار در سال ۲۰۱۹

در آخرین روز از معاملات هفتگی، دلار با انتشار آمار ضعیف‌تر از حد انتظار عملکرد اقتصادی آمریکا بار دیگر ریزش کرد تا ضعیف‌ترین عملکرد این ارز در طی سه ماهه نخست امسال رقم بخورد. در ماه فوریه حجم تولیدات صنعتی کارخانه‌های آمریکا برای دومین ماه متوالی نزولی بوده است و این مساله می‌تواند دلیلی بر کاهش رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ باشد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای مهم جهانی را اندازه می‌گیرد با ۰.۲۱ درصد کاهش به ۹۶.۵۸۰ واحد رسید و یورو با بهره‌گیری از این شرایط و با ۰.۱۴ درصد افزایش، خود را به ۱.۱۳۱۸ دلار رساند تا موضع خود را در کانال ۱.۱۳ دلاری تقویت کند. جو مانیمبو، تحلیل‌گر بازار در مؤسسه " بیزینس سالوشنز" گفت: با توجه به آمارهای منتشر شده، بانک مرکزی آمریکا احتمالاً در نشست هفته بعد خود نیز رویکرد صبر و حوصله را در پیش خواهد گرفت و موضع حفظ نرخ بهره را ادامه خواهد داد. به نقل از ایسنا، پوند انگلیس نیز در معاملات روز شنبه صعودی بود و پس از رأی مجلس انگلیس به تمدید تاریخ خروج این کشور از اتحادیه اروپا، به ۱.۳۲۸۶ دلار رسید تا بالاترین سطح ۹ ماه اخیر خود را تجربه کند. اوگو لانسیونی، کارشناس ارزی در مؤسسه "نویبرگر برمان" گفت: بازار به نوعی مطمئن است که شانس وقوع خروج بدون توافق بسیار پایین است و این دلیلی برای بازگشت رویکرد مثبت نگر به بازار ارز است. رأی مجلس، احتمال وقوع بدترین سناریو ممکن را بسیار کمرنگ کرد.

بازار اوراق مسکن؛ تخریب قدرت خرید «تسه»ها

دیروز بهای سررسید اوراق تسهیلات مسکن برای دی 96 (تسه9610) با تداوم روند نزولی خود، به سطح 43 هزار و 990 تومان کاهش یافت. قیمت اوراق وام مسکن طی ۵ ماه اخیر غالبا پیرامون مرز ۵۵ هزار تومان به نوسان پرداخته‌اند. این در حالی است که «تسه»ها طی اسفند سال گذشته با وجود تجربه روند نزولی، در قیمت‌های بالای ۶۵ هزار تومان معامله می‌شدند. جهش بی‌سابقهقیمت مسکن در سال جاری و تخریب قدرت خرید اوراق وام از رونق این بازار کاست و در نتیجه منجر به افت ۱۷ درصدی بهای اوراق وام مسکن در مقایسه با اسفند سال گذشته شد. در سال ۹۵، قدرت پوششی اوراق وام ۱۸درصد و در سال ۹۶ این رقم برای اوراق ۱۷ درصد ارتقا یافت؛ اما طی سال جاری با وجود جهش بیش از ۹۰ درصدی قیمت مسکن، ضمن تثبیت سقف وام، قدرت خرید تسهیلات عملا نصف شد.

افزایش ۱۰ درصدی قیمت CNG از ابتدای خردادماه ۹۸

براساس مصوبه هیأت دولت، برای تأمین منابع مالی اجرای الزامات ایمنی و هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه CNG و کمک به تعویض مخازن وسایل نقلیه با این سوخت، نرخ آن از تاریخ ۱ خرداد ۹۸ از ۴۱۴۰ ریال به ۴۵۳۲ ریال برای هر مترمکعب افزایش می‌یابد.

قیمت گذاری‌ قطعات خودرو سلیقه‌ای است

عبدالله رضیان عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره افزایش 300 درصدی قیمت قطعات یدکی خودرو، گفت: اگرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه کنترل بازار قطعه، نظارت بر توزیع این محصول و قیمت‌گذاری را بر عهده دارد اما به وظایف خود به درستی عمل نکرده و بازار به حال خود رها شده است. وی با بیان اینکه قیمت‌های موجود در بازار نگران‌کننده است، اظهار کرد: در حال حاضر مردم برای اداره زندگی با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند و در این شرایط است که مجلس باید به عنوان نهاد نظارتی به موضوع قیمت لوازم یدکی خودرو ورود کرده و وضعیت را تا حدودی سامان دهد. این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید به موضوع گرانی سرسام آور لوازم یدکی خودرو اشاره کرده و مشکلات این حوزه را به مسئولان اجرایی گوشزد کنند از سوی دیگر نمایندگان مجلس باید در تذکرات و نطق‌های خود این نکته را یادآور کنند تا از این طریق به سایر دستگاه‌های نظارتی و اجرایی برای کاهش قیمت قطعات مورد نیاز تعمیر خودرو هشدار داده شود. رضیان با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت تنظیم بازار را به حال خود رها کرده است، ادامه داد: اگرچه قیمت دلار افزایش 3 برابری داشت اما شیب افزایش قیمت کالاها بسیار تندتر بود در واقع افزایش چند درصدی قیمت‌ها، سوء‌استفاده از شرایط کنونی است. وی با بیان اینکه سازمان تعزیرات حکومتی باید به عنوان دستگاه قضایی به موضوع افزایش قیمت قطعات خودرو ورود کند، ادامه داد: قیمت گذاری‌ها سلیقه‌ای است چراکه وزارتخانه‌های مسئول وظایف تعیین قیمت را به درستی انجام نمی دهند. /خانه ملت

یک خودروساز بزرگ‌ترین بازنده برگزیت سخت

دنیای اقتصاد: شرکت خودروسازی فورد هشدار داد که تعرفه‌هایی که پس از برگزیت سخت وارد فاز اجرایی می‌شوند تاثیر مخرب دوبرابری برای این خودروساز آمریکایی درپی خواهد داشت. فورد که اکنون در بریتانیا به تولید پیشرانه‌ برخی از مدل‌های خود مشغول است ابتدا باید با مالیات اعمال‌شده بر صادرات آنها به کارخانه‌های مونتاژ اروپایی مواجه شود و پس از آن نیز باید تعرفه‌های دیگری را برای واردات خودروی مونتاژ شده به بریتانیا بپردازد. رقبای دیگر فورد که پیشرانه‌ها را در خارج از خاک بریتانیا می‌سازند و سپس آنها را برای مونتاژ به این کشور ارسال می‌کنند به‌دلیل رژیم بدون تعرفه دولت ترزا می ‌برای واردات قطعات خودرو، تعرفه‌ای پرداخت نخواهند کرد. این شرکت‌ها همچنین می‌توانند نیاز‌های داخلی بریتانیا را با کارخانه‌های خود در این کشور پاسخگو باشند که این امر نیز تحت‌تاثیر تعرفه‌ها نخواهد بود. فورد تاکید کرده است که این تعرفه‌ها برای بخش عمده صنعت خودرو زیان‌بار خواهد بود و می‌تواند به توان رقابتی تولید پیشرانه‌های فورد در بریتانیا لطمه وارد کند.
 
توضیحات وزیر نفت در مورد پرونده اختلاس پتروشیمی
 
وزیر نفت با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهور دولت نهم و دهم در مورد فروش نفت در زمان تحریم، اظهار کرد: آنهایی که پول نفت را خوردند، خوردند رفت. کسی نیست دنبال کند. شرکت‌های خارجی ورشکست شده‌اند. بیژن زنگنه در نشست خبری با تاکید بر اینکه صحبت‌های احمدی نژاد دروغ است، گفت: احمدی نژاد گفت قیمت نفت را صد دلار می‌کند اما میزان صادرات نفت ایران را به صفر می‌رساند. شش هولوکاست درست می‌کند. پارس جنوبی را تعطیل می‌کند تا قیمت نفت را به صد دلار می‌رساند که به نفع بقیه است. وی در ادامه در مورد پرونده اختلاس پتروشیمی گفت: در طول پنج و نیم سال گذشته فشار زیادی را از جانب شرکت بازرگانی پتروشیمی تحمل کردم. عده‌ای ما را بیچاره کردند و می‌گفتند چرا از این شرکت استفاده نمی‌کنید. وزیر نفت ادامه داد: شرکتی بود به نام شرکت بازرگانی پتروشیمی که صددرصد دولتی و متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود. شرکت ملی صنایع پتروشیمی کالاهای تولیدی خود را به این شرکت می‌داد و به دلیل گردش مالی بزرگ اعتباری برای این شرکت ایجاد شد. این شرکت در اقدامی عجیب در سال ١٣٨٨ خصوصی شد اما روال گذشته ادامه پیدا کرد. نزدیک به چهار میلیارد یورو در سال‌های ٩١ و ٩٢ بازنگشته است. ارزی هم که بازگشته طبق ارز رسمی بوده در حالی که در آن سال‌ها ارز رسمی، مرجع و آزاد وجود داشته است. وی افزود: من گفتم مال بی‌زبان را دست آدم زبان‌دار نمی‌دهم. نمی‌دانید چه بلایی سر من آوردند و گفتند می‌خواهید این شرکت را تضعیف کنید. /ایسنا
 
اکنون زمان مناسبی برای خرید خودرو نیست
 
رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: با توجه به حباب 20 تا 30 درصدی قیمت خودرو، بهتر است متقاضیان، خرید خود را به تعویق بیاندازند. «محمدرضا نجفی منش» روز شنبه در گفت وگو با ایرنا، همچنین توصیه کرد اگر افرادی برای کسب سود قصد خرید خودرو دارند، از خرید منصرف شوند، زیرا پیش بینی می شود قیمت ها نزولی شود. وی بیان داشت: این روزها و با تزریق چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی به قطعه سازان، تعداد تولید خودروها افزایش یافته و 2 خودروساز بزرگ و سایر خودروسازان در مجموع روزانه بیش از چهار هزار و 200 دستگاه تولید دارند. این مقام صنفی اظهار داشت: تا روز پنجشنبه هفته گذشته (23 اسفندماه) حدود 90 درصد این مبلغ به حساب قطعه سازان واریز شد.
 
بانک جهانی ۷۰ میلیون دلار به سریلانکا وام می‌دهد
 
هیئت مدیره بانک جهانی با تصویب اعتبار ۷۰ میلیون دلاری برای بهبود ارتقاء زندگی در ۴ استان سریلانکا که دارای جمعیت تقریبا یک میلیون نفری است موافقت کرد. این پروژه توسعه محلی جدید باعث ایجاد خدمات ضروری از قبیل جاده، بهداشت و سلامت با همکاری مقامات دولت محلی در این ۴ استان سریلانکا می شود. کشور سریلانکا در کاهش فقر طی سال های گذشته عملکرد خوبی را داشته است. مطالعات اخیر بانک جهانی در حوزه شرایط اجتماعی-اقتصادی در شمال و شرق سریلانکا حاکی از چالش‌های مختلف در این مناطق است که از جمله آنها آسیب پذیری زنان،نشانه‌های حاکی از ضربات روحی و رفتار پرخطر جوانان است. این پروژه بصورت آزمایشی ایجاد خدمات زیرساخت که به ارتقاء فعالیت های اقتصادی محلی، معیشت، بازارها، آب آشامیدنی، اتصال آی تی و برق رسانی به مناطق روستایی می شود را هدف قرار می دهد. بر پایه این گزارش، مجموع اجرای این پروژها در ۴ استان سریلانکا ۱۰۰ میلیون دلار هزینه دارد که ۷۰ میلیون دلار آن از سوی انجمن توسعه بین المللی وابسته به بانک جهانی تامین می‌شود و ۲۳.۶۵ میلیون دلار آن از سوی اتحادیه اروپا و ۷ میلیون دلار هم دولت سریلانکا کمک می‌کند. /ایبنا
 
عامل اصلی التهاب بازار شکر
 
مجری طرح چغندرقند و نیشکر کشور با بیان این که در تولید شکر مورد نیاز کشور کمبودی نداریم، گفت: واسطه گران و دلالان عامل اصلی گرانی شکر هستند. علیرضا یزدانی افزود: بارندگی های امسال موجب اندکی تاخیر در برداشت چغندر بهاره شد، با این وجود، علاوه بر ذخایر استراتژیک، انبارها هم شکر داشتند. وی اظهارداشت: کمبودی در تولید و ذخایر شکر نداریم و این ذخایر برای سال آینده نیز کافیست. مجری طرح چغندر قند و نیشکر کشور با تاکید بر اینکه نیازی به واردات نداریم، اضافه کرد: حتی اگر کمبودی در این زمینه احساس شود دولت برای تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت ها اقدام به واردات می کند. به نقل از ایرنا؛ وی تصریح کرد: البته به دلیل خشکسالی ها و کمبود منابع آبی اندکی امسال سطح زیرکشت چغندرقند و نیشکر کاهش یافته، اما افزایش عملکرد در واحد سطح را داریم؛ بنابراین خلل در عرضه محصول به بازار هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار