رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: سخنان بی‌پرده پزشکیان؛ مردم از بی‌عدالتی ناراحت هستند/اشتباه شیراز در خیابان‌کشی روی مسیل‌ها در تهران هم تکرار شده؟/قانونی که هلال احمر بتواند طبق آن به افراد مجوز بدهد وجود ندارد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۲۹۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶ 30 March 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
مردم چه احساسی نسبت به سال ۹۸ دارند؟

نتایج نظرسنجی ملی مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران نشان می‌دهد ۴۴.۶ درصد مردم ایران نسبت به سال ۱۳۹۸ احساس خوب و خیلی خوبی دارند. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در اسفندماه سال گذشته اقدام به برگزاری نظرسنجی ملی درباره احساس مردم نسبت به سال ۱۳۹۸ کرده است. بنا بر نتایج این نظرسنجی ۸.۹ درصد مردم احساس خیلی خوبی نسبت به سال ۱۳۹۸ دارند. هم چنین ۳۵.۷ درصد مردم احساس خوبی به این سال دارند. علاوه بر آن، ۱۸.۹ درصد شرکت کنندگان احساس بدی به سال ۱۳۹۸ و ۱۱.۱ درصد آن‌ها احساس خیلی بدی به این سال دارند.۲۵.۱ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی ملی گفته‌اند که احساس خاصی به سال ۱۳۹۸ ندارند و ۰.۳ درصد مردم هم به این سوال پاسخ ندادند.
 
سخنان بی‌پرده پزشکیان؛ مردم از بی‌عدالتی ناراحت هستند

نایب رپیس مجلس با بیان اینکه در ایران دعوا بر سر این است که چه کسی بر کرسی ریاست نشسته و رئیس شود، گفت: این موضوع و دعوا‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که آمریکا ایران را تحریم کرده، کارخانه‌ها تعطیل شده و کارگران بی‌کار می‌شوند که اگر تمام این مسائل جمع شوند سیلی خواهد شد که نمی‌توان آن را کنترل کرد. ایران در یک سال گذشته فراز و نشیب‌های فراوانی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی طی و حوادث متعددی را تجربه کرده که مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران که -بنابر فرموده امام خمینی (ره) در راس امور است- از این اتفاقات دور نمانده است، به بهانه نوروز و با حضور نایب رییس مجلس شورای اسلامی برخی از این حوادث را که بی ارتباط با حوزه مجلس نبوده و حتی پزشکیان مسئول پیگیری برخی از این رویداد‌ها بوده را مرور کرده ایم. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، از سوی رییس مجلس برای حضور در هیئت سه نفره حل مشکلات موسسات مالی و اعتباری انتخاب شده است و در این باره می‌گوید:سال گذشته سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری هر روز در تمامی شهر‌ها و در خیابان‌ها مشغول اعتراض بودند، اما با تدابیری که از سوی سه قوه اتخاذ شد مشکل ۹۵ درصد سپرده گذاران این موسسات رفع شد. نایب رییس مجلس همچنین عضو ستاد مقابله با تحریم است و از اینکه در شرایط کنونی در کشور جنگ اقتصادی اعلام نشده گلایه می‌کند و معتقد است که باید ستاد جنگ استانی، شهرستانی و محله‌ای در کشور تشکیل شود، چراکه شرایط جنگ کنونی از جنگ ایران و عراق بدتر است. پزشکیان همیشه در سخنانش بر موضوع وحدت و دوری از اختلافات داخلی تاکید می‌کند و در این باره می‌گوید که اگر حاکمیت قائل به پذیرش FATF نبود چرا آن را برای بررسی و تصویب وارد مجلس کرد، چراکه این موضوع سبب شده عده‌ای یکدیگر را متهم کنند.
 
تحسین ویژه رهبر انقلاب از شهدای فاطمیون

رهبر انقلاب عصر روز گذشته هشتم فروردین ماه ۱۳۹۸ در حرم مطهر رضوی با جمعی از خانواده‌های شهدای فاطمیون دیدار کردند. در این دیدار صمیمی رهبر معظم انقلاب خطاب به خانواده شهدای افغانستانی فاطمیون اظهار داشتند: شهدای مجموعه برادران افغانستانی بر دیگران امتیاز دارند و آن این است که در غربت مضاعف به شهادت رسیدند. رهبر انقلاب سپس خطاب به خانواده شهدای فاطمیون فرمودند: من اجر خانواده شهدا را کمتر از خود شهید نمی‌دانم. شهید محور فداکاری است، اما صبر خانواده‌ها، بستگان، پدران و مادران خود دارای اجر است. امروز آمریکا در غرب آسیا شکست خورد. در لبنان، در سوریه، در عراق و عامل شکست همین فرزندان شما هستند. ایشان در ادامه فرمودند: آن‌ها (شهدای فاطمیون) غالبا جوان، فداکار و پرانگیزه بودند. بنده با برادران افغانستانی از قبل انقلاب ارتباطات نزدیکی داشتم و با روحیات و انگیزه‌های ایشان آشنا هستم، خیلی گرم، ثابت قدم و پرانگیزه هستند. رهبر انقلاب در ادامه با اشاره به حضور رزمندگان افغانستانی در دفاع از حریم اهل بیت اظهار داشتند: افغانستانی‌ها (فاطمیون) در میدان‌های جهاد و دفاع آنطور که به من اطلاع دادند از دیگران استقامت بیشتری داشتند و پایدارتر بودند. هر چه استقامت در راه خدا بیشتر باشد اجر و ثواب بیشتری دارد. خدا درجات شهدای ایشان را عالی کند. در ادامه این دیدار حضرت آیت الله خامنه‌ای ساعاتی را برای شنیدن سخنان خانواده شهدای فاطمیون اختصاص داده و در جریان مسائل آن‌ها قرار گرفتند. در پایان این دیدار نماز جماعت به امامت مقام معظم رهبری و در جوار بارگاه منور رضوی برگزار گردید.
 
ادعای اکبر خوشکوشک درمورد خاوری

خبر قتل خاوری در دی‌ماه ۹۷ برای چندمین بار در رسانه‌های داخلی مطرح و در میان مردم دست به‌دست شد و در نهایت تایید و تکذیبی پس از آن درمورد این خبر رسانه‌ای نشد. اکبر خوشکوشک از نیرو‌های امنیتی سابق معتقد است که خاوری زنده است. او همچنین می‌گوید که «از نظر من آقای خاوری کاری نکرده؛ آقای خاوری برای کاری به لندن رفته بود و آمدنی در فرودگاه به او گفته‌اند برگرد و برو.» محمودرضا خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی که بواسطه‌ی محکومیت‌اش در پرونده‌ی «اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی» و فرارش خبرساز شد همچنان گاه و بی‌گاه به‌خاطر انتشار تصویری یا خبر کشته شدن یا مرگش در رسانه‌های داخلی مطرح می‌شود. «اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی» نام مشهور پرونده‌ای است که در شهریورماه سال ۹۰ خبری شد و نام برخی از مسوولان بلندپایه‌ی بانک‌های ملی و صادرات را به میان آورد. در آن مقطع گفته شد که اختلاسی ۳۰۰۰ میلیاردی توسط یک شرکت با همکاری چندین بانک دولتی انجام شده است.
 
ابطحی: اصلاح طلبان در انتخابات ۹۸ چشم انداز روشنی ندارند
 
محمد علی ابطحی به «آزادی» گفت: «برای اظهار نظر در این باره باید به انتخابات نزدیک‌تر شد اما تصور من این است که اصلاح طلبان گزینه‌های مختلفی ندارند. روشن است که عدم مشارکت در انتخابات مطابق مشی اصلاح طلبی نیست. نحوه ورود این جریان به انتخابات 98 اما بستگی به نظر و عملکرد شورای نگهبان دارد. انگیزه مردم برای مشارکت در انتخابات نیز حتما تاثیر بسیاری خواهد داشت».وی با اشاره به اینکه «چشم انداز مثبتی برای اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نمی‌بینم» گفت: «بهتر است کمی صبر کرده و با نزدیک شدن به زمان انتخابات و فضای سیاسی کشور در همان روزها اظهارنظر و تصمیم گیری کرد».ابطحی در پاسخ به اینکه اصلاح طلبان باز هم ائتلاف می کنند یا خیر، گفت:‌« در علم پیش بینی تبحر ندارد. اجازه دهید صبر کنیم و ببینم چه می‌شود».این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه آیا بعد مصوبه اخیر مجلس در مورد ممنوعیت نمایندگی نمایندگان بعد از سه دوره و حذف لاریجانی، اصلاح طلبان می توانند به مجلس یازدهم بیشتر امیدوار باشند؟ گفت: « من گمان نمی کنم که شورای نگهبان این مصوبه را تایید کند زیرا به هر حال محروم کردن افراد از حق نمایندگی است. با فرض اینکه این موضوع قانون شود نیز نمی‌توان گفت که حذف یک فرد چه تاثیری دارد. خیلی از معادلات مثل نتیجه کلی انتخابات و ترکیب مجلس باید معلوم شده باشد. از حالا نمی توان در این خصوص اظهار نظرکرد».
 
اتهام‌زنی وزیر خارجه عربستان به ایران

وزیر خارجه عربستان در سخنرانی خود در تونس علیه ایران صحبت کرد. به گزارش اسپوتنیک، «ابراهیم العساف» وزیر خارجه عربستان در جریان نشست مقدماتی وزرای خارجه کشور‌های عربی در تونس علیه ایران سخنرانی کرد. وی مدعی شد که موشک‌های بالستیک ایران تهدیدی برای امنیت منطقه و جهان به شمار می‌رود و مسئولیت تمام آنچه در یمن می‌گذرد برعهده ایران است! این در حالیست که ائتلاف متجاوز سعودی با حمله به یمن تاکنون صد‌ها هزار تن از مردم بیگناه این کشور را به خاک و خون کشیده و آواره کرده است. العساف در خصوص سوریه گفت: عربستان از تمامیت ارضی سوریه و راه کار سیاسی مبنی بر گفتگو میان مخالفان و دولت این کشور حمایت می‌کند. این در حالیست که عربستان بار‌ها طی سال‌های گذشته برای تجزیه سوریه تلاش کرده است. وی در خصوص بلندی‌های جولان سوریه گفت: بلندی‌های جولان بخشی از خاک سوریه است و اقدام آمریکا علیه این منطقه از نظر ریاض مردود است.
 
شاکری: مشکلات ارزی به وجود آمده تقصیر دولت است

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت: بخش خصوصی ۲۰ درصد و بخش دولتی ۸۰ درصد سهم در ارزی که وارد می‌شود دارند و مردم این آسیب را از بی تدبیری دولت می‌خوردند. مجتبی شاکری عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در خصوص بیانیه گام دوم رهبری و چگونگی رسیدن به جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی گفت: مبانی نظری ما در سال‌های دور شکل گرفته است، اما اداره حکومت برای ما تجربه جدیدی بود، ایجاد حکومت مباحث و پرسش‌هایی را از جمله نظام بانکی، اداری، امنیتی و... وارد فقه کرد که از قبل وجود نداشته و باید به آن‌ها بپردازد. وی ادامه داد: هنگامی که این مباحث وارد حکومت شد، فقه باید به باب‌های جدیدی می‌پرداخت و جواب دینی به پرسش‌های نو می‌داد، برای مثال ما شاهد بودیم حضرت امام خمینی (ره) در مورد مسائل قضائی گفتند که قاضی باید مجتهد باشد، اما هنگامی که مجتهد به تعداد کافی نداریم باید با فتوای دیگری کار را انجام داد، لذا پاسخ گفتن به پرسش‌های جدید به وجود آمده است. عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در مورد عملکرد اقتصادی دولت در سال ۹۷ اظهار کرد: به نظر من نگاه دولت به جای دیگریست و هنوز نگاه خود را به واقعیتی که پیش رویش قرار گرفته معطوف نکرده است و هنوز چشم به برجام و غرب دارد، امید دارد تحریم‌ها برداشته شود، همچنان از سابقه و بد عهدی‌های آمریکا در این چهار دهه گذشته دل‌نکنده، فهرست بد عهدی‌های آن‌ها کاملا روشن است. وی با اشاره به برجام گفت: تصویر ذهنی دولت و کسانی که سیاست خارجه را دنبال می‌کنند، تصویر اعتماد گونه بوده و در ذهنشان این موضوع وجود دارد که نوعی معامله برد برد را تجربه کرده اند، در صورتی که همه چیز را باخته اند، هم تحریم‌های قبل از برجام بازگشت و هم کاملا شفاف اعلام می‎‌کنند که مردم ایران تروریست هستن، د. لذا دولت با این دید کاری نمی‌تواند بکند.
 
شوخی سرمربی زنیت با سردار آزمون

سرگئی سماک در نشست خبری پیش از بازی تیم زنیت سن‌پترزبورگ برابر اورنبورگ در هفته بیست‌ویکم لیگ برتر روسیه به پرسشی درباره سردار آزمون پاسخ داد و به شوخی گفت: سردار آزمون برای گل زدن باید تمرین کند! /تسنیم 

عیدی پرحاشیه؛ سرنوشت مبهم ۸۰۰ میلیون تومان ناقابل!

در حالی خانه سینما عیدی یک میلیاردی وزارت فرهنگ را در میان انجمن‌ها و صنوف سینمایی توزیع کرده است که هنوز مشخص نیست این توزیع بر چه اساسی و با چه فهرستی صورت گرفته است. سهم انجمن‌ها و صنوفی که درباره عیدی دریافتی‌شان از خانه سینما شفاف‌سازی کردند، در مجموع ۲۰۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌شود، که در واقع حدود یک پنجم کل عیدی یک میلیارد تومانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ و نکته این است که مابقی این مبلغ که حدود ۸۰۰ میلیون تومان است از چه طریقی توزیع شده و به چه افرادی تعلق پیدا کرده است

تولید تنباکو با خاک اره!

مدیرکل تعزیرات حکومتی البرز گفت: در بازرسی از یک کارگاه تولید تنباکو با استفاده از خاک اره در فردیس، مقادیری طعم دهنده صنعتی به همراه حجم زیادی از خاک اره ام دی اف مشاهده و مشخص شد این مواد برای تولید تنباکو معطر استفاده می‌شده است. در رابطه با این پرونده دو نفر دستگیر شده‌اند که متهم اصلی پیش از این به علت قاچاق توتون و تنباکو دو میلیارد تومان جریمه شده بود. /ایسنا

دیدار خصوصی تئاتری‌ها با رهبر انقلاب

چندی پیش حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برای نخستین بار با جمعی از هنرمندان و مدیران تئاتر کشور دیداری خصوصی داشتند و در رابطه با وضعیت تئاتر کشور بحث و گفتگو کردند. خبرنامه سینما انقلاب، خبر داده است به مناسبت ۷ فروردین روز هنر‌های نمایشی این گفتگو شکل گرفته که به زودی منتشر می‌شود. این اولین دیدار خصوصی مقام معظم رهبری با هنرمندان تئاتر بوده است که در آذر۱۳۹۷ برگزار شده است. /تسنیم 

اشتباه شیراز در خیابان‌کشی روی مسیل‌ها در تهران هم تکرار شده؟

مهدی چمران با اشاره به نامه مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران به شهردار تهران در ارتباط با احداث برخی از بزرگراه‌ها و بوستان‌ها اظهار کرد: در این نامه آمده است که برای ساخت برخی بزرگراه‌ها همچون نیایش و امام علی (ع) و برخی بوستان‌ها همچون نهج البلاغه و جوانمردان عیناٌ همان اشتباه ساخت جاده و بوستان بر روی "مسیل دروازه قرآن شیراز" تکرار شده است، که این اظهارات بسیار عجیب و غیر منطقی است. در بزرگراه امام علی (ع) بر خلاف نظر دوستان مسیر لازم برای هدایت آب در نظر گرفته شده و می‌توان به رودخانه ای که در این بزرگراه است، اشاره کرد علاوه بر اینکه در سایر پروژه‌های عمرانی نیز به این موضوع به صورت ویژه توجه شده است. حتی در بوستان نهج البلاغه که مدنظر دوستان است نیز با کاشت درخت از بروز سیل و آب گرفتگی جلوگیری می‌شود و در واقع رعایت چنین مواردی نه به دوره مدیریت قالیباف حتی به شهرداران گذشته نیز بر می‌گردد. / تسنیم

هدیه علی ضیا به مهمانان ۱۰ تا ۸۰ میلیون

در حالی که صداوسیما همچنان از پیوستن به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات فراری است، ریخت و پاش بی حساب و کتاب در برنامه‌های «مجری محور» ادامه دارد. حالا هم مشخص شده «علی ضیا» بزرگترین ریخت و پاش صداوسیما در یک دهه اخیر را انجام داده تا «فرمول یک» ش. سکه شود و رقیبان را پشت سر بگذارد؛ سلبریتی‌ها برای حضور در برنامه‌های شب عید بر اساس گفته‌های نزدیکان به این برنامه‌سازان، بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان دریافت کرده‌اند؛ به عبارتی حقوق دو سال یک کارمند برای ۲۰ دقیقه ایستادن در یک قاب کم مخاطب و گاه حتی بی مخاطب! فوتبالیست‌ها نیز بین ۶ تا ۱۰ میلیون تومان عیدی گرفته‌اند. /خبرانلاین 

قانونی که هلال احمر بتواند طبق آن به افراد مجوز بدهد وجود ندارد

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان گلستان با اشاره به مسدود شدن حساب‌های نرگس کلباسی که اقدام به جمع آوری کمک برای مردم سیل زده کرده است، گفت: با وجود این که نماینده دادستان دریافت کمک توسط افراد را مشروط به دریافت مجوز این افراد از سازمان هلال احمر کرده است، جمعیت هلال احمر طبق کنوانسیون‌ها و قوانین مصوب، امکانی برای صدور مجوز برای افراد ندارد. قانونی وجود ندارد که هلال احمر طبق آن بخواهد به افراد مجوزی برای جذب کمک‌های مردمی بدهد. آن چیزی که قانون مشخص کرده این است که هلال احمر می‌تواند در غالب حساب هایش اقدام به دریافت کمک مالی کند، اما مشخصا هلال احمر در حال حاضر نیاز به دریافت کمک کالایی ندارد. /ایسنا
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار