کد خبر: ۷۳۱۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶ 06 April 2019
مراسم تشییع مرحوم جمشید مشایخی (بازیگر سینما و تئاتر ایران) صبح امروز از مقابل تالار وحدت با حضور خانواده این هنرمند، دوستان، همکاران، هنرمندان و برخی مسئولان هنری برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی (سرپرست سازمان سینمایی)، علی نصیریان، بهمن فرمان‌آرا، همایون اسعدیان، علیرضا تابش (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، قطب‌الدین صادقی، اصغر همت، علی دهکردی، نادر طریقت، فرشته طائرپور، ایرج راد و سیما تیرانداز ازجمله حاضران در این مراسم بودند.

اجرای مراسم را نیز عباس سجادی و مدیریت مراسم را معاونت هنری وزارت ارشاد برعهده داشت.

شهرام گیل آبادی (مدیرعامل خانه تاتر) در سخنانی ابتدا درگذشت جمشید مشایخی را تسلیت گفت. او افزود: پهلوانان نمی‌میرند. مشایخی معتقد بود در این زمانه سخت باید هنرمندان یار و یاور مردم باشند.

گیل آبادی گفت: آغاز بهار با یک سیل دهشتناک و کوچ جمشید مشایخی همزمان بود. هنرمندان همواره در کنار مردم بوده‌اند و ما نیز به مرحوم مشایخی قول می‌دهیم که زبان حق مردم باشیم و بر خود لازم می‌دانیم که به نصایح این استاد گرانمایه توجه کنیم.

(تصاویر) چهره‌های هنری و سیاسی در تشییع جمشید مشایخی

ایرج راد‌ (رئیس هیات مدیره خانه تئاتر) نیز گفت: جمشید مشایخی سالها به هنر این کشور عاشقانه خدمت کرد. این هنرمند عاشق مردم و عاشق کار فرهنگی و هنری بود. مشایخی همواره عاشق بود و هرگاه به روی صحنه می‌رفت، صحنه را می‌بوسید و با عشق کار می‌کرد. او خودش را عاشق ایران و‌ خاک زیر پای مردم ایران می‌دانست.

راد افزود: باید یک مکان را به نام او نامگذاری کرد و باید مکان‌ها و‌ محلات را به نام هنرمندان نامگذاری کرد.

(تصاویر) چهره‌های هنری و سیاسی در تشییع جمشید مشایخی

علی نصیریان هم در وصف همکار خود گفت: در ابتدا می‌خواهم از شما مردم تشکر کنم که قدرشناس هستید و همچنبن از مسئولان فرهنگ و هنر که برای وداع آمدند.

وی در حالی که می‌گربست، افزود: آقای مشایخی؛ من انتظار داشتم در اینجا باهم به روی صحنه برویم. این روزها حال خوبی ندارم زیرا همسرم، رشیدی، انتظامی و حال مشایخی را از دست داده‌ام. در سال ۱۳۳۶ اداره‌ای برای کار تئاتر به نام هنرهای زیبا تشکیل شد. بخش تئاتر با کارهای ما در یک اتاق کوچک راه افتاد. در سال ۳۶ با مشایخی آشنا شدم که کارمند بود. در یک نمایش کار می‌کردم و وقتی تیپ او را دیدم، از او خواستم با ما همراه شود و او هم پذیرفت.

وی ادامه داد: مشایخی در چند دوره با من، کشاورز، رشیدی و … کار کرد. این همکاری حسن‌هایی داشت اینکه این چهره‌ها به جامعه معرفی شدند و ما نیز با هم آشنا شدیم و جمشید مشایخی بسیار خوب درخشید. دوران بعدی تاتر سنگلچ و دوره بعد سینما و تلویزبون بود که مشابخی در هر دوره حرفه‌ای‌تر کار کرد و در سینما درخشید. در فیلم گاو نباید از نقش مشایخی غافل شد و همان نقش کوتاه و محدود را زیبا و ظریف تصویر کرد.

نصیریان یادآور شد: مشایخی؛ کمال‌الملک را تصویر و خلق کرد. مشایخی یکی از ستون‌های پنج تن بود که برای هنرهای نمایشی ایران فعالیت بسبار کرد و با رفتن آنها بناها سست می‌شود. گرچه من معتقدم نسل‌ جوان بااستعدادی داریم که در این زمبنه خواهند درخشید اما هبچ فردی جای مشایخی را نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: او خلاقیت منحصر به فرد خودش را داشت. مشایخی علمِ عشق را از دفتر نیاموخت بلکه خودجوش بود. او بسبار بامرام بود و مرامش پیرو سنت‌های اصبل ایرانی بود.او را تکریم می‌کنم به خاطر اخلاقش که پیرو بزرگان بود.

سام مشایخی (پسر جمشید مشایخی) هم در ادامه این مراسم گفت: از همه مردم و دوستان هنرمند سپاسگزارم. این مردم مهربان قدر هنرمند را خوب می‌دانند.

وی ادامه داد: مردم در این سالها همیشه به پدرم محبت داشتند و امروز پدرم خیلی خوشحال است که شکوه ایران و‌ ملت ایران را می‌بیند. او خود را خاک پای مردم ایران می‌دانست.

 

ارسال پست مهمان

وی ادامه داد من اینجا از خانه سینما، صداوسیما، سازمان سینمایی، دکتر خال (رئیس بهشت زهرا) و احمد مسجدجامعی تشکر می‌کنم.

فرزند مشایخی گفت: جمشید مشایخی، همیشه جمشید مشایخی سینمای ایران بود و ادا در‌نمی‌آورد. او فردی صادق و راستین بود که اگر زنده بود، می‌گفت “من‌ که ملول گشتمی از نفس فرشتگان / قال و‌ مقال عالمی می‌کشم از برای تو‌”

(تصاویر) چهره‌های هنری و سیاسی در تشییع جمشید مشایخی

سپس؛ نماز میت بر پیکر جمشید مشایخی توسط حجت‌الاسلام دعایی قرائت شد و در ادامه پیکر این هنرمند به قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) منتقل شد.

 
عکاس: شریعتمداری – چراغی/باشگاه خبرنگاران، عطائی – فلاحی/میزان، ایلنا/ کیانوش محبیان
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار