متهم پرونده افساد در تعاونی البرز ایرانیان در دفاعیات شفاهی خود گفت: اساسا تخلفی نکردم نه اخلال و نه خیانت هیچ مالی را برای خودم برنداشتم و تمام تلاشم را برای حفظ اموال مردم کرده‌ام.
کد خبر: ۷۳۴۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲ 15 April 2019
سرپرست موسسه مالی البرز ایرانیان: هیچ اشتباهی نکردم/بانک مرکزی به ما مجوز داده بود

به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری تسنیم، سومین جلسه محاکمه متهمان مفاسد مالی در موسسات مالی و اعتباری البرز ایرانیان، ولی‌عصر، آرمان و فردوسی صبح امروز ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی در شعبه چهارم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی برگزار شد.

در ابتدای قاضی از نماینده حقوقی سازمان تعاون روستایی ایران دعوت کرد تا شکایت خود را طرح کند.

نماینده حقوقی سازمان تعاون روستایی ایران نیز با قرائت متنی گفت: اداره امور شرکت ولی‌عصر طبق اساسنامه به عهده هیئت مدیره است که پس از تصویب در مجمع عمومی نافذ می‌شود. شرکت ولی‌عصر مغایر با اساسنامه شرکتهای تعاونی اقدام به خارج کردن اموال شرکت و خرید املاک کرده‌اند؛ مدیران این شرکت زیر چتر تعاونی که مردم به آن اعتماد دارند سوءاستفاده کرده و به جای سرمایه‌گذاری در کشاورزی اموال مردم را در زمینه‌هایی که سودآوری بیشتری دارد در جهت سود افرادی خاص سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

در ادامه قاضی صلواتی امیرحسین آزاد سرپرست تعاونی اعتبار البرز ایرانیان جوانی 32 ساله و متولد سال 1366 است را به جایگاه فراخواند و اتهام افساد فی‌الارض از طریق اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با علم به مؤثر بودن اقدامات مشدد از طریق جعل امضا و مهر موسسات فردوسی و آرمان و خیانت در امانت را به وی تفهیم کرد.

متهم در دفاعیات شفاهی خود با رد تمام اتهامات گفت: من اساسا تخلفی نکردم نه اخلال و نه خیانت هیچ مالی را برای خودم برنداشتم و تمام تلاشم را برای حفظ اموال مردم کرده‌ام. کیفرخواست من بیشتر یک تسویه حساب سیاسی با دیگران است.

وی در ادامه با بیان اینکه نماینده دادستان ارقام کیفرخواست را اشتباه قرائت کرده است، گفت: ایشان 1300 میلیارد را 13 هزار میلیارد قرائت کردند.

آزاد سپس به موضوع علنی بودن دادگاه پرداخت و با اشاره به اینکه علنی بودن یعنی پخش دادگاه افزود: علنی بودن به این معنی نیست که گزارشهای خلاف واقعی در رسانه‌ها پخش شود و برخی از خبرگزاری‌ها ویلایی دو طبقه از من نشان دهند که واقعیت ندارد. من سمتی در تعاونی ولی‌عصر ندارم.

این متهم سپس به موضوع تعاملات خود با بانک مرکزی پرداخت و مدعی شد که صدها مکاتبه برای اخذ مجوز از بانک مرکزی انجام داده است.

آزاد بانک مرکزی را خطاب قرار داد و گفت: می‌گویند نامه زده‌اند و من جواب نداده‌ام. سال 92 نامه دادند که ادامه ندهیم، به چه کسی داده‌اید؟ نامه به این مهمی را، کی تحویل دادید، چرا رسید نگرفتید؟

متهم پرونده سپس با بیان اینکه چرا برخی از تعاونی‌ها بدون بحران‌سازی به یک بانکی تحویل شدند، افزود: صدها نامه به بانک مرکزی زدیم و خواهش کردیم که حاضریم تمکین کنیم؛ من به مسئولان قضایی هم نامه دادم. به گفته آقای سیف 7 هزار تعاونی اعتباری وجود دارد چرا از بقیه شکایت نکردند و از من که کوچکترین آنها هستم شکایت شده است.

آزاد سپس با بیان اینکه همه چیز در بانک مرکزی شفاهی و یک نامه صادر نمی‌کنند، افزود: به ما گفتند بروید در موسسه توسعه ادغام شوید. من تمام مدارک را به معاونت نظارت بانک مرکزی تحویل دادم و رسید دارم کپی سرورم را دادم در حالی که بازرس‌های آنها را با احترام راه دادم می‌گویند بازرس‌های ما را راه نداده‌ای. من اگر متخلف بودم که سیستم آنلاین درست نمی‌کردم.

متهم پرونده در رابطه با عنوان شدن فراری بودنش نیز گفت: من یک روز هم فراری و متواری نبودم همکاری من با آگاهی در سطحی بود که مرا تلفنی احضار می‌کردند.

وی سپس به تشکیل جلسه‌ای با حضور کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: گفتند خواسته شما چیست، گفتیم ما را ساماندهی کنید، دارایی‌های ما را کارشناسی کنید، ما موجودی نداریم و پولهای مردم را سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. آقای سیف دو دفعه روی نامه من به معاونت نظارت دستور داده که وقتی این تعاونی تقاضای ساماندهی کرده چرا رسیدگی نمی‌کنند.

آزاد در ادامه به بیان مطالبی در خصوص بازپرسی پرداخت و گفت: بازپرس به من گفت چرا ادامه دادی تو چه‌کاره بودی می‌گذاشتی می‌رفتی و الان ما به تو اتهام افساد نمی‌زدیم اما اگر من می‌رفتم پولهای مردم چه می‌شد آقای بازپرس نظرش این بود که بانک مرکزی دولتی و گزارشش فصل‌الخطاب است یک خط هم در مورد بانک مرکزی از من تحقیقات نشد. بانک مرکزی به من مجوز داده و من از آنها نامه دارم.

وی سپس با اشاره به اینکه می‌گویند مشکلات کشور به خاطر تعاونی‌هاست افزود: الان که من 28 ماه است در بازداشتم چرا مشکلات کشور حل نشده است. چه کسی به آرمان، فردوسی و کاسپین مجوز داد و بعد هم گفت که اینها می‌خواستند فرار کنند و مردم را به خیابان ریختند چطور موسسات کوثر و مهراقتصاد ساماندهی شدند الان می‌توانید ساماندهی کنید اما آن موقع نمی‌شد؟

آزاد مدعی شد که 48زونکن مدارک موسسه مالی البرز ایرانیان را به بانک مرکزی داده است و در این رابطه افزود: این کیفر خواست هم از روی همان مدارک نوشته شده است.

وی با طرح این ادعا که پرونده مالی او حسابرسی نشده و گزارش آن ضمیمه پرونده نیست، افزود: بالغ بر 1300 میلیارد تومان اموال تحویل دادستانی دادیم اما آنها قبول نمی‌کنند و می‌گویند پولهای مردم از دست رفته زیرا اموال ردیابی، ارزشگزاری و حسابرسی نشده است. ما 162 میلیارد پول داشتیم که باید همه کارمان را با آن می‌کردیم ردیابی کنید ببینید چقدر اموال خریدیم و چقدر سود دادیم.

این متهم سپس با اشاره به تاکید رئیس جمهور در مورد شفافیت گفت: اگر دنبال اشاعه فساد نیستید و می‌خواهید دلال‌بازی را جمع کنید شرایط تأسیس بانک را شفاف اعلام کنید که هر کس توانست اقدام کند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار