بررسی همشهری نشان می‌دهد که در ساعت اول بامداد دیروز همزمان با پخش جهانی سریال بازی تاج و تخت جست‌وجو برای دانلود آن رکوردشکنی کرده است
کد خبر: ۷۳۵۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷ 16 April 2019

بازی تاج و تخت

به گزارش تابناک تهران ،  شروع فصل هشتم و آخر سریال گیم آو ترونز یا همان بازی تاج و تخت که از محبوبیتی جهانی برخوردار است باعث شد تا خدمات‌دهنده‌های اینترنت در کشور برخلاف روزهای دیگر سحرگاه پرترافیکی را تجربه کنند. درحالی‌که اکثر ایرانی‌ها به شبکه‌های پخش قانونی این سریال دسترسی ندارند، بررسی همشهری نشان می‌دهد که به‌صورت ناگهانی جست‌وجو در گوگل در ساعت خلوت معمول روزهای دیگر برای دانلود این سریال افزایش چشمگیری داشت. براساس آمارهای گوگل بسیاری از ایرانی‌ها از استان‌های مختلف در تلاش بوده‌اند همزمان با پخش جهانی این سریال و در کمترین فاصله ممکن قسمت اول این سریال را دانلود کنند و به تماشای آن زودتر از دیگران بپردازند.


براساس بررسی همشهری از حدود ساعت ۳:۵۰ دقیقه بامداد جست‌وجوها برای دانلود این سریال به‌صورت ناگهانی اوج گرفته و جست‌وجو کلیدواژه‌ها اکثرا در حدود ساعت ۵ صبح به بیشترین میزان خود رسیده است. این روند جهشی اما اکثرا تا حدود ساعت ۷ صبح و احتمالا عازم شدن کاربران به سر کار و تحصیل خود ادامه داشته است. گزارش‌ موتور جست‌وجوی گوگل نشان می‌دهد بسیاری از کلیدواژه‌ها و عبارت‌ها برای پیدا کردن منابع داخلی و خارجی برای دانلود این سریال حدود ساعت ۵ تا 5 و نیم بامداد روز گذشته به اوج رسیده است؛ به‌عنوان مثال جست‌وجوی عبارت Game of Thrones download در ساعت ۵:۳۴ بامداد به اوج رسیده و بیشترین جست‌وجوی این عبارت هم به‌ترتیب از سوی کاربران استان‌های تهران، گیلان و مازندران بوده است. کاربران شهر رشت حتی بیشتر از کاربران شهر تهران این جست‌وجو را روز گذشته به نام خود ثبت کرده‌اند.  گوگل ترندز در گزارش خود دانلود قسمت ۱ فصل ۸ سریال game of thrones را هم یکی از عبارت‌های دارای جهش جست‌وجوی زیاد در بامداد روز گذشته معرفی می‌کند. هر چند جست‌وجوی این عبارات هم از حدود ساعت ۴ صبح اوج گرفته اما این روند تا ساعت نزدیک به ۷ صبح هم به‌صورت متناوب ادامه داشته است.
براساس گزارش گوگل، جست‌وجوی «دانلود فصل هشت گیم آو ترونز» هم روز گذشته ۴۰۰درصد جهش داشت و ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح به اوج رسید. بیشترین جست‌وجوی این عبارت به‌ترتیب در استان‌های کرمان، گیلان و خوزستان بوده است.

رکورددار دانلود غیرقانونی در جهان
این هیجان تنها مختص ایران نبوده است. در کشورهای دیگری هم که دسترسی به تلویزیون‌های اینترنتی مشهور و شبکه HBO مقدور نبوده یا بسیار گران به‌حساب می‌آید هم وضعیت مشابهی وجود داشته است. به‌عنوان نمونه نشریه کوارتز، در گزارشی مشابه اعلام کرده که هندی‌ها هم در نخستین ساعات بامداد بیدار شده‌اند تا این سریال را دانلود کنند. براساس گزارش‌های جهانی بازی تاج و تخت رکورددار دانلود غیرقانونی در جهان است. همچنین کسپرسکی چندی پیش در گزارشی اعلام کرده که مجرمان سایبری از هیجان کاربران برای دانلود این سریال بارها برای گسترش بدافزارها در جهان سوءاستفاده کرده‌اند. در سال ۲۰۱۸، ۱۷ درصد حملات از طریق محتوای غیرقانونی با وعده دانلود قسمت‌های این سریال بوده است. درواقع مجرمان سایبری از این سریال بیشترین استفاده را در جهان به‌عنوان پوششی برای گسترش بدافزارها کرده‌اند. هیجان این سریال آن قدر زیاد بود که حتی هکرها دست به سرقت اطلاعات آن از سرورهای شرکت HBO زدند. حدود 2 سال قبل HBO اعلام کرد که هکرها اطلاعات این شرکت را به سرقت برده‌اند. واشنگتن‌پست به نقل از منابع آگاه نوشته است که هکرها در آن مقطع مدعی دزدیدن ۱.۵ ترابایت اطلاعات شدند که به گفته برخی منابع بخش مهمی از آن سناریو و قسمت‌های پخش نشده سریال بود.

فناوری در مقابل اسپویل

 میزان استقبال جهانی از این سریال آن‌قدر بالاست که خیلی‌ها حتی در ایران در همان ساعات نخست سریال را تماشا می‌کنند و سهوا و البته گاهی عمدا در شبکه‌های اجتماعی یا در تماس با دوستانشان، چیزهایی را از سریال لو می‌دهند یا به‌اصطلاح اسپویل می‌کنند. به همین‌خاطر گروهی از برنامه‌نویسان اقدام به درست کردن راه‌هایی برای جلوگیری از لو رفتن داستان کرده‌اند.
 Game Of Thrones Spoil Blocker 2019 یکی از آنهاست که اتفاقا برنامه‌نویس آن ایرانی است. این افزونه گوگل کروم که توسط توسعه‌دهنده افزونه محبوب فونت‌آرا طراحی شده، تمام چیزی است که برای جلوگیری از فاش شدن داستان گیم آو ترونز در مرورگر احتیاج دارید. خوشبختانه مهار اسپویلرها با این مرورگر هم کار بسیار ساده‌ای است. پس از نصب، آیکن افزونه که سر یک دایرولف (نشان خانواده استارک) است روی نوار ابزار گوگل کروم می‌نشیند. با کلیک روی این آیکن و فعال کردن گزینه اول می‌توانید کاری کنید که هر کلیدواژه مربوط به سریال از صفحه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی (توییتر، فیسبوک، ردیت، یوتیوب، منابع خبری و...) پنهان شده یا به‌طور کامل مسدود شود.
  افزونه دیگر Spoiler Protection 2.0 است که صرفا برای گیم آو ترونز طراحی نشده و برای سریال یا فیلم‌های دیگر هم قابل استفاده است. دوم اینکه در مرورگر فایرفاکس (هم روی رایانه و هم اندروید) می‌توان از آن استفاده کرد. Spoiler Protection تنظیمات بیشتری هم نسبت به افزونه قبلی دارد؛ به‌عنوان مثال، می‌توانید رنگ بنری را که برای پوشاندن کلیدواژه‌های حساس به‌کار گرفته می‌شود خودتان تعیین کنید یا برای اسپویلرها «دسته‌بندی» تعیین کنید.
 افزونه دیگر برای مرورگر کروم Unspoiler نام دارد. این افزونه به‌صورت خودکار کلمات کلیدی منجر به لو رفتن داستان سریال‌ها را در توییتر، فیسبوک و سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیگر تشخیص می‌دهد و آنها را بلاک می‌کند. بعد از نصب افزونه شما می‌توانید سریال‌هایی که نمی‌خواهید چیزی از آنها را بخوانید، مشخص کنید. شما می‌توانید برخی از سایت‌هایی را که می‌دانید مطالبشان مشکلی از نظر اسپویل ندارند، مشخص کنید تا در لیست سفید نمایش قرار بگیرند.


گزارش گوگل ا ز جست‌و‌جوی سه عبارت مرتبط با دانلود گیم‌آوترونز









 

*محمد کرباسی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار