طبق گزارشات، سه پنجم خانم‌ها مورد مزاحمت‌های جنسی قرار می‌گیرند و تقریبا ۷۰ درصد از قربانیان در محل کار مورد این مزاحمت‌ها هستند. میان شوخی‌های معمولی و دوستانه و رفتار نامناسب قطعا حد و مرزی وجود داد. در این مطلب علائم اینکه فردی این خطوط قرمز را رد کرده است به شما می‌گوییم.
کد خبر: ۷۳۵۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷ 17 April 2019

به گزارش تابناک تهران ، طبق گزارشات، سه پنجم خانم‌ها مورد مزاحمت‌های جنسی قرار می‌گیرند و تقریبا ۷۰ درصد از قربانیان در محل کار مورد این مزاحمت‌ها هستند. میان شوخی‌های معمولی و دوستانه و رفتار نامناسب قطعا حد و مرزی وجود داد. در این مطلب علائم اینکه فردی این خطوط قرمز را رد کرده است به شما می‌گوییم.

مزاحمت‌های جنسی در محل کار؛ لطفا هوشیار باشید

ایمیل‌هایی با زبان رکیک یا عشوه گرانه

طبق دستورالعمل‌های کمسیون فرصت‌های شغلی برابر (EEOC)، آزار جنسی در محل کار می‌تواند شامل اشاره‌ها و کنایه‌های ناخوشایند جنسی، درخواست یک فعل جنسی و سایر آزار‌های کلامی یا فیزیکی که محتوای جنسی دارند باشد، که البته شامل مکاتبات و نوشته‌ها نیز می‌شود. اگر ایمیلی از همکارتان دریافت کردید که به نظرتان محتوایی اینچنینی داشت، پیش از اینکه با مدیرتان در این مورد حرف بزنید، در صورت امکان اول با فرستنده‌ی ایمیل حرف بزنید، چون این احتمال وجود دارد که سوء تفاهمی پیش آمده باشد و برطرف شود.

دعوت‌های مکرر

از کسی مدام درخواست ملاقات کردن یا مدام پیشنهاد اعمال جنسی دادن (با وجود اینکه بار‌ها این درخواست رد شده است)، علامت آشکاری از آزار جنسی در محل کار است. ۸۷ تا ۹۴ درصد از افرادی که مورد سوء استفاده‌های جنسی قرار می‌گیرند، شکایت رسمی نمی‌کنند. زیرا از این می‌ترسند که از سوی دیگران، خصوصا مدیر، برچسب ِ «دردسر ساز» بخورند.

درمورد زندگی جنسی سابق سوال کردن

اگر کسی از شما سوال‌های شخصی بپرسد که باعث شوند احساس خجالت کنید می‌توانید آن را جزو آزار جنسی به حساب بیاورید. حتی سوال ساده‌ای مانند «آخر هفته‌ات چطور بود؟» اگر همراه با ایما و اشاره‌های جنسی باشد یا فرد مقابل با حالت بدنی خاصی آن را ادا کند و به شما حس ناخوشایندی بدهد، آزار جنسی محسوب می‌شود. هیچکس نمی‌تواند وادارتان کند به سوال‌های مداخله آمیزی در مورد زندگی خصوصی‌تان جواب دهید یا اطلاعات شخصی‌تان را فاش کنید، فرقی هم نمی‌کند طرف مقابل شما چه سمتی در سازمان‌تان داشته باشد.

نشان دادن تصاویر تعرضی یا جنسی

آزار و اذیت جنسی در محل کار همیشه فقط یک قربانی ندارد. یک تصویر یا صحنه‌ی ناخوشایند حتی در یک فضای کوچک می‌تواند باعث شود در تمام قسمت‌های محل کار، احساس ناراحت کننده‌ای ایجاد شود. چیزی که برای یک نفر ممکن است بی‌اهمیت یا حتی خنده‌دار باشد شاید برای دیگری آزاردهنده و تهاجمی باشد. اگر چیدمان یا حتی تصویر یا شیء خاصی در دفتر کسی به نظرتان آزاردهنده است، در مطرح کردن این موضوع شک نداشته باشید. شغل و نام شما هرگز نباید بابت مطرح کردن چنین مسئله‌ای تحت تاثیر قرار بگیرد. عدم گزارش آزار جنسی، برخلاف قانون است.

اظهار نظر‌های شهوت آمیز درباره‌ی ظاهر یک کارمند

برخی از اظهار نظر‌ها در محل کار می‌توانند بیشتر جنبه‌ی شوخی. کنایه داشته باشند، اما طبق دستورالعمل‌های رسمی، آزار جنسی به حساب می‌آیند. جملاتی مانند: «عجب لباسی پوشیده‌ای، نمی‌توانم چشم از تو بردارم!»، جزو اذیت‌های جنسی هستند. چون هر چند که بی‌پرده نیستند، اما رفتارهایی‌اند که می‌توانند به شما احساس شرم، ناراحتی و یا اضطراب بدهند.

مزاحمت‌های جنسی در محل کار؛ لطفا هوشیار باشید

تماس فیزیکی ناخوشایند

از در آغوش کشیدن گرفته تا زدن روی شانه‌ها، هر گونه تماس فیزیکی بین دو کارمند باید کاملا توافقی باشد. تماس فیزیکی‌ای که خارج از روابط حرفه‌ای‌تان باشد و ناراحت‌تان کند باید فورا به مافوق یا منابع انسانی سازمان اطلاع داده شود.

قول یا تهدید بابت درخواست‌های جنسی

قول ارتقاء سِمت یا افزایش حقوق دادن در برابر درخواست‌های جنسی، شایع‌ترین نوع آزار و اذیت‌های جنسی در فضای حرفه‌ای است. این رفتار بینهایت خشونت آمیز است و به همین علت باید هر چه زودتر به واحد منابع انسانی اطلاع داده شود.

صحبت کردن در مورد شو‌های تلویزیونی یا فیلم‌های سینمایی با استفاده از تصاویر ناراحت کننده

وقتی گپ و گفت‌های معمول در محل کار تبدیل به هرزه گویی و رفتار‌های زننده می‌شوند وقت آن است که خودتان را از این گفتگو‌ها کنار بکشید. مدام در مورد شو‌های معروف تلویزیونی یا فیلم‌های سینمایی حرف زدن و یا شرح‌های تصویری ارا‌ئه دادن که به افراد احساس ناراحت کننده بدهد، طبق دستورالعمل‌های EEOC، آزار جنسی محسوب می‌شود. قبل از اینکه با واحد منابع انسانی در این مورد صحبت کنید، از رفتار‌های فرد مور نظر فیلمی ضبط کنید که همراه با زمان و تاریخ باشد و بتوانید ادعای خود را ثابت کنید.

بر اساس جنسیت، توهین کردن

شوخی‌های وقیحانه، مثلا «او نمی‌فهمد، چون یک زن است!» شاید جنسی به نظر نرسند، اما اگر اثر خود را می‌گذارند. حتی یک نظر یا یک بار توهین کردن هم می‌تواند تاثیر منفی بر احساس یک کارمند و اعتماد بنفس او بگذارد و محل کار را آلوده کند. ضمنا بیشتر شدیدترین انواع آزار‌های جنسی در محل کار، اغلب بعد از افزایش تکرار الگو‌های رفتاری که ظاهرا جزئی و کم اهمیت‌اند روی می‌دهند.

مزاحمت‌های جنسی در محل کار؛ لطفا هوشیار باشید

فرستادن پیام‌ها و یادداشت‌های اغواگرانه

فرستادن استیکر لبخند طبیعی است، اما ارسال تکست‌ها و پیام‌های اغواگرانه به یک همکار یک ممنوعه‌ی بزرگ است. مطمئن نیستید طرف مقابل خطوط قرمز را رد کرده است یا نه؟ معیار را بر تکرار رفتار یا عادت کردن به آن قرار دهید، مخصوصا اگر گوشزد کنید که این رفتار‌ها نارحت کننده‌اند و باید متوقف شوند، اما همچنان ادامه پیدا کنند. این موضوع شامل دریافت هدیه‌های ناخواسته یا دریافت پیشنهاد‌های بی‌مورد نیز می‌شود. در مراجعه به واحد منابع انسانی، این هدایا یا پیام‌ها را به عنوان مدرک ارائه دهید.

خلوت کردن با یک همکار در محل کار

نسبت به همکاری که به دنبال فرصت‌هایی برای تنها گیر آوردن شماست هوشیار باشید. کارشناسان هشدار می‌دهند که این رفتار می‌تواند منجر به صورت‌های شدیدتر و تهاجمی‌تر آزار جنسی در محل کار شود. اگر رفتار همکارتان ناراحت‌تان می‌کند، هر چه زودتر از راه‌های ممکن آن را گزارش دهید. خیلی از افراد شاید مهاجم جنسی نباشند، اما خیلی وقت‌ها چنین رفتار‌هایی می‌توانند قدم شروعی باشند برای قدم‌های بعدی.

مزاحمت‌های جنسی در محل کار؛ لطفا هوشیار باشید

مدام در مورد موضوعات جنسی صحبت کردن

اگر همکارتان مکررا در مورد سوژه‌های جنسی، پورنوگرافی و یا سایر موضوعات ناخوشایند در محل کار حرف می‌زند باید فورا این مسئله را گزارش دهید. اگر فکر می‌کنید ممکن است ادعای شما را جدی نگیرند، از سایر همکاران پرس و جو کنید آیا تجربه‌ای مشابه شما از سوی فرد مورد نظر دارند. هر چه تعداد معترضین بیشتر باشد، احتمال اینکه این مسئله نادیده گرفته شود کمتر خواهد بود.

چشم چرانی کردن یا خیره شدن به اندام همکار

اگر احساس می‌کنید کسی به شما خیره می‌شود و بدن‌تان را با نگاهش کنکاش می‌کند بدانید که متاسفانه درگیر مشکلی هستید که شیوع زیادی دارد که نباید در گزارش آن تردید کنید. چشم چرانی کردن از مصادیق سوء استفاده‌های جنسی است.

در پایان اگر سازمان یا شرکت شما، هنوز سیاست‌هایی برای آزار و اذیت‌های جنسی در نظر نگرفته است، حتما شما پیشنهاد دهنده باشید و از هر طریقی که قوانین به شما اجازه داده‌اند این مسئله را پیگیری کنید.

منبع: rd

*برترین ها - ترجمه از هدی بانکی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار