لیفان۸۲۰ از امکانات رفاهی نسبتاً مناسبی بهره می‌برد، درحالی که عملکرد خودرو از لحاظ پایداری خوب است اما مصرف سوخت در فضای شهری بالاست.
کد خبر: ۷۳۶۴۲۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷ 20 April 2019
نقاط قوت و ضعف لیفان 820 را بشناسید

به گزارش تابناک تهران لیفان820 سدان سایز متوسط شرکت‌ خودروسازی لیفان است که در نمایشگاه خودروی پکن2014 رونمایی شد. اما اواخر سال 96، شرکت کرمان‌موتور اعلام کرد که نسخه مجهز به پیشرانه 2.4لیتری این سدان لوکس چینی را روانه بازار خودروی ایران خواهد کرد. فروش این خودرو از خرداد 97 و در نمایندگی‌های مجاز کرمان‌موتور آغاز شده است.
لیفان 820 سدان‌‌ سایز متوسط یکی از محبوب‌ترین کلاس‌های خودرویی است که برند‌های مختلفی در آن به‌رقابت می‌پردازند. این دسته از خودروها علاوه‌ بر فضای داخلی مناسب، از پیشرانه‌ای‌ با توان کافی و امکانات رفاهی مناسبی بهره می‌برند و می‌‌توانند نیاز‌ بسیاری از خانواده‌ها را تأمین کنند.

طی سال‌های گذشته این کلاس از خودروها جزو محبوب‌ترین نمونه‌ها میان خریداران است و آمار فروش خوبی نیز برای تولیدکنندگان دارد؛ اما چند سالی است که این روند تغییر یافته و خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند محبوبیت بیشتری میان خریداران پیدا کرده‌اند، با این حال هنوز هم کلاس سدان‌‌های شهری از اهمیت بسیار بالایی برای تولید‌کنندگان برخوردار هستند و توسعه نمونه‌های ایده‌آل جزو اولویت هر خودروسازی است.
در این بین خودروسازهای چینی نیز با عرضه سدان‌های مختلف با قیمت‌های پایین، سعی دارند برای خود جایگاهی در این کلاس به‌‌دست آورند.


 مشخصات فنی لیفان820

شرکت لیفان در سال 2015 سدان820 را در دو نسخه با پیشرانه‌های چهارسیلندر خطی و 16سوپاپ با حجم 1.8 و 2.4 لیتری وارد بازار چین کرد؛ اما شرکت کرمان‌موتور تنها نسخه 2.4لیتری این خودرو را وارد بازار ایران کرده است.
حداکثر توان خروجی پیشرانه 1.8لیتری در دور موتور 6000 دور بر دقیقه به‌دست می‌آید و معادل‌ 131 اسب بخار است؛ نسخه 2.4لیتری نیز حداکثر توان خروجی معادل 158 اسب بخار در دور موتور 5700 دور بر دقیقه تولید می‌کند. گشتاور بیشینه آن‌ها به‌ترتیب 168 و 221 نیوتن‌متر است و این میزان از گشتاور به‌ترتیب در دورهای موتور 4200 تا 4400 و 4000 تا 4500 دور بر دقیقه به‌دست می‌آید.
لیفان دو جعبه‌‌دنده‌ متفاوت برای سدان لوکس خود در نظر گرفته است؛ نسخه 1.8لیتری این خودرو با جعبه‌دنده 5سرعته دستی عرضه می‌شود؛ اما نسخه قوی‌تر را جعبه‌دنده 6سرعته اتوماتیک همراهی می‌کند. لیفان اعلام کرده که سیستم انتقال قدرت لیفان820 توسط کمپانی‌ DSI استرالیا تولید می‌شود؛ کمپانی نام‌آشنایی که سابقه ساخت سیستم انتقال قدرت مورد نیاز شرکت‌هایی مانند فورد، کرایسلر، جیلی و سانگ‌یانگ را در کارنامه خود دارد.


امکانات رفاهی لیفان820

لیفان820 از امکانات رفاهی نسبتاً مناسبی بهره می‌برد که از بین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون سیستم کروز کنترل، سیستم پایداری الکترونیکی ESP، استارت دکمه‌ای، سانروف، صندلی الکترونیکی راننده با امکان تنظیم شش‌جهته‌ و گرم‌‌کن، صندلی سرنشین جلو با امکان تنظیم در چهار جهت و سیستم ورود بدون کلید (Keyless) اشاره کرد. لیفان امکان روشن‌ شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو و تنظیم ارتفاع نور آن‌ها را نیز در سدان خود فراهم کرده است.
سیستم سرگرمی لیفان820 شامل مواردی همچون نمایشگر 8اینچی لمسی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، پورت USB و AUX، بلوتوث، 6 اسپیکر و سیستم موقعیت‌یابی جی‌پی‌اس است، ضمن آن که امکان اتصال گوشی‌های هوشمند مبتنی بر اندروید به این سیستم وجود دارد.

ایمنی لیفان 820

شرکت لیفان سدان خود را به مجموعه‌ای متنوع از سیستم‌های ایمنی مانند 6 کیسه هوا، سیستم ترمز ضدقفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز BAS، سنسور دنده‌‌عقب، دوربین عقب، قلاب‌های ISOFIX برای نصب صندلی‌های ویژه کودک، سیستم ضدسرقت و قفل کودک مجهز کرده است.

تاکنون هیچ گزارشی از نتیجه تست‌های تصادف لیفان820 منتشر نشده است؛ از این رو نمی‌توان با قطعیت در این خصوص اظهار نظر کرد. اما این کمپانی چینی مدعی است که در سال 2003 موفق به اخذ گواهی E-Mark شده است، به این مفهوم که محصولات با برند لیفان، بدون هیچ محدودیتی مجوز ورود به 18 کشور اروپایی دارند.

کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش لیفان 820

در گذشته هنگامی که نام خودروهای چینی به‌‌میان می‌آمد، مالکان این خودروها از کیفیت پایین و سواری نامناسب آن‌ها ابراز نارضایتی می‌‌کردند؛ اما به‌نظر می‌رسد این روند طی چند سال اخیر رو به تغییر گذاشته است.

زمانی که از مالکان لیفان 820 در خصوص کیفیت و عملکرد این خودرو سؤال کنید، غالباً با نظرات مثبت مواجه خواهید شد، بسیاری از نرمی، هندلینگ عالی، مصرف مناسب و آپشن‌های کافی لیفان820 ابراز رضایت می‌کنند؛ اما برخی نیز از خرید خود ناراضی هستند و این سدان چینی را خودرویی با ارزش خرید بالا نمی‌دانند.
شرکت خودروسازی کرمان‌موتور، خدمات گارانتی لیفان820 را از تاریخ خرید خودرو و به‌مدت 60 ماه یا 150 هزار کیلومتر کارکرد ارائه می‌دهد.


 

تجربه رانندگی با لیفان 820


در منطقه‌ای در شمال شرقی تهران خودرو را سوار شدیم. در نگاه اول خودرو بسیار چهره خوبی دارد و از طراحی خوب و عضلانی برخوردار است.
بعد از ورد به کابین خودرو اولین نکته صندلی‌های نرم و بزرگ این خودرو جلب توجه می‌کند. تنظیمات صندلی کاملاً برقی می‌باشد. و سیستم کیلس خودرو بسیار به‌روز است. خودرو را روشن کرده میزان نفود صدا به داخل کابین کم است. شروع به حرکت می‌کنیم ابتدای شروع به حرکت بد نیست ولی خیلی شتاب اولیه مناسبی را درک نمی‌کنید. با توجه به موتور 2400سی‌سی و گیربکس 6سرعته انتظار شتاب بهتری را داریم ولی خودرو با کندی همراه است که می‌تواند به‌دلیل تکنولوژی قدیمی موتور خودرو باشد. فرمان علی‌رغم اینکه برقی نیست و هیدرولیکی معمولی است ولی بسیار نرم عمل می‌کند، ولی سیستم هوشمند سفت شدن در سرعت‌های بالا را دارا نمی‌باشد. گیربکس در حالت تیپ‌ترونیک در سراشیبی اصلاً سرعت را نگه نمی‌دارد حتی در دنده 1 و خودرو به‌سرعت دور می‌گیرد و میل به افزایش سرعت دارد، در حالی که دنده را در دی قرار می‌دهیم این حالت را می‌بینیم که کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. تعویض دنده‌ها کمی غیر قابل پیش‌بینی هستند و بعضی وقتها خیلی دنده را نگه می‌دارد و بعضی وقتها سریع دنده را عوض می‌کند، کلاً می‌توان گفت کمی گیربکس خودرو از لحاظ هوش مصنوعی ضعیف عمل می‌کند. در حالت نیمه‌دستی (تیپ‌ترونیک) هم دنده‌ها را تا محدوده کات‌آف یا ردلاین اصلاً نمی‌توان پر کرد و اتوماتیک گیربکس دنده را سبک می‌کند.
از دیگر موارد این خودرو که قبلاً در خودروی جک‌جی5 هم شایع بود، در ابتدای حرکت و شروع در صبح‌ها که خودرو سرد است خودرو اصلاً ترمز درستی ندارد و باید خودرو گرم شود تا عملکرد ترمز درست شود. مورد دیگر این خودرو به‌گفته مالک آن مصرف سوخت بالای این خودرو در شهر است که به حدود 12.5 تا 13 لیتر می‌رسد، اما در جاده مصرف سوخت معقول‌تری دارد، حدود 7.6 لیتر.
عملکرد خودرو از لحاظ پایداری خوب است، در پیچها و مانور در سرعت‌های بالا چسبندگی خوبی دارد.
ولی باز هم با توجه به سایز کوچک رینگ و لاستیک بهتر بود به‌جای استفاده از لاستیک‌های 16اینچی از 17 یا 18 اینچی استفاده می‌شد تا میزان چسبندگی و ترمزگیری و هندلینگ خودرو بهبود پیدا می‌کرد.
نکته عجیب دیگر این خودرو نخوردن دی‌وی‌دی و سی‌دی در سیستم صوتی آن است که به‌گفته نمایندگی باید اقدام به تعویض کلی آن بشود.
فضای صندلی‌های جلو و عقب و روکش صندلی‌ها خوب است، و جنس پلاستیک داشبورد نرم است که صدای کمی از خود در درازمدت نسبت به سایر خودروهای چینی دارد.
فضای صندوق عقب خودرو بسیار بزرگ و جادار است و برای سفرهای خارج از شهر عالی است. نکته دیگر در قسمت صندلی‌های سرنشینان عقب خودرو یکی با توجه به ابعاد بزرگ خودرو نبود دریچه‌های سیستم تهویه برای سرنشینان عقب خودرو است. به‌دلیل جنس چرمی صندلی‌ها و نوع طراحی صندلی‌های عقب سرنشینان عقب خودرو در سر پیچهای تند لیز می‌خورند و به اطراف حرکت می‌کنند.
بعد از مدتی هم به‌گفته مالک خودرو کمی صدا از داشبود و مجموعه کیلومتر شنیده می‌شود که البته در اکثر خودروهای داخلی و مونتاژ داخل این امری بدیهی به‌نظر می‌رسد.

در مجموع اگر بخواهیم در رنج قیمتی این روزهای این خودرو که حدود 170 الی 220 میلیون است، خودرویی انتخاب کنیم می‌توان به گزینه‌های بترن‌بی30 مدل سالهای 95، تویوتا کمری مدل سال 2008، چری آریزو5 مدل 97، هیوندا اکسنت مدل 93، سراتو سایپا مدل‌های 95 الی 96، هیوندا آزارا 2007 الی 2008، هیوندا سوناتا 2008 الی 2009 و ماکسیما 89 الی 90 اشاره نمود.
اگر بخواهید خودرویی با قابلیت‌های حرکتی بهتر و عملکرد روان‌تر و هماهنگ‌تر گیربکس و موتور برگزینید می‌توانید به سایپا سایپا، نیسان ماکسیما، هیوندا سوناتا و هیوندا آزارا هم فکر بکنید.

انتهای پیام/*

منبع: تسنیم
برچسب ها: لیفان ۸۲۰ ، لیفان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار