کد خبر: ۷۳۶۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹ 22 April 2019

 

مشاور علمی مرکز اطلاع رسانی سموم سازمان غذا و دارو درباره مسمومیت‌های قارچی هشدار‌هایی داد و توصیه‌هایی کرد.

 

به گزارش تابناک تهران به نقل از تسنیم، بهار سال گذشته بود که آمار تکان دهنده مسمومیت های قارچی به تیتر یک رسانه ها تبدیل شد و متاسفانه این قارچ های خوراکی شماری از هموطنان را به کام مرگ کشاند و با این حال همچنان شاهد آن هستیم که برخی از افراد اقدام به مصرف قارچ های خودرو یا فله ای می کنند.

 

علل مسمومیت های قارچی در بهار و پاییز

 

امیر بقایی متخصص سم شناسی ومشاور علمی مرکز ملی اطلاع رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو با اشاره به بارش باران در فصل بهار و افزایش رویش قارچ‌ها و مسمومیت‌های قارچی اظهار کرد: معضل مسمومیت با قارچ‌های سمی از سال قبل به دلیل بارش‌های بهاری در استان‌های غربی کشور شامل آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و زنجان اهمیت بیشتری پیدا کرد.

 

وی با اشاره به علت افزایش رشد قارچ‌ها در فصل بهار و پاییز ادامه داد: رعد و برق و صاعقه می‌تواند باعث افزایش پراکندگی قارچ و و رشد بیشتر این محصولات خوراکی شود.

 

عوارض مسمومیت قارچی را بشناسید

 

بقایی با بیان اینکه تاکنون ده هزار نوع قارچ خوراکی شناسایی شده است، گفت: ۵۰ تا ۱۰۰گونه قارچ خوراکی در انسان سمیت ایجاد می‌کند که ١٢ گونه از این قارچ‌های سمی شناسایی شده، منجر به بروز ۱۴ نشانگان (سندرم) مسمومیت قارچی می‌شوند

 

مشاور علمی مرکز اطلاع رسانی سموم سازمان غذا و دارو در ادامه به علائم مسمومیت‌های قارچی اشاره کرد و گفت: برخی از قارچ‌های سمی علائم حاد گوارشی بدون عوارض کبدی، برخی علائم حاد گوارشی به همراه نارسایی کبدی تأخیری، برخی علائم حاد کلیوی به همراه سرکوب سیستم اعصاب مرکزی و برخی نارسایی کبدی یا کلیوی تأخیری ایجاد می‌کند؛ همچنین برخی گونه‌های قارچ سمی با سمیت عضلانی منجر به نارسایی کلیوی می‌شوند.

 

مرگ ١٨ نفر به دیل مسمومیت قارچی در سال گذشته

 

وی با اشاره به آمار مسمومیت‌ها و مرگ و میرهای ناشی از مصرف قارچ‌های سمی اظهار کرد: سال گذشته در همه گیری مسمومیت های قارچی در استان‌های غربی، ۱۱۵۱ مورد مسمومیت گزارش شد که متأسفانه این مسمومیت‌های قارچی منجر به فوت ١٨ نفر شد.

 

مشاور علمی مرکز اطلاع رسانی سموم سازمان غذا و دارو یادآوری کرد: با توجه به علائم سمیت تأخیری کبدی، گونه احتمالی قارچ سمی که در ایران مورد مصرف قرار گرفته و عامل مسمومین قارچی شده یکی از سه گونه آمانیتا، گالرینا و لپیوتا است.

 

بقایی اظهار کرد: علائم مسمومیت قارچی که ما در کشور مشاهده کردیم علائمی مشابه با قارچ‌های سمی است که نارسایی کبدی تأخیری ایجاد می‌کنند؛ به نحوی که مصرف کنندگان این قارچ‌های سمی بعد از ۶ تا ١٢ ساعت دچار علائم گوارشی شدند و سپس علائم نارسایی حاد کبدی در آنها بروز کرده بود.

 

علائم نارسایی کبدی با مسمومیت قارچی

 

مشاور علمی مرکز اطلاع رسانی سموم سازمان غذا و دارو بیان کرد: اغلب مصرف کنندگان قارچ‌های سمی در کشور بعد از ۶ تا ١٢ ساعت دچار علائم گوارشی شدند و سپس علائم نارسایی حاد کبدی در آنها بروز کرده بود.

 

وی با بیان اینکه مسمومیت‌های قارچی خطر مرگ را نیز به دنبال دارد، ‌گفت: متأسفانه سال گذشته در ١٨ مورد از مسمومیت‌های قارچی امکان پیوند کبد فراهم نشد و این بیماران فوت کردند.

 

بقایی تأکید کرد: ‌نارسایی حاد کبدی پس از مصرف قارچ‌های سمی اگر به مرحله حاد برسد و ٧٢ ساعت از شروع علائم گذشته و بیمار درمان اولیه را دریافت نکرده باشد در این صورت تنها راه نجات بیمار پیوند کبد است.

 

مصرف قارچ فله ای و خودرو ممنوع

 

مشاور علمی مرکز اطلاع رسانی سموم سازمان غذا و دارو با توصیه به مردم برای اجتناب از مصرف قارچ‌های خودرو و فله‌ای گفت: اگر درمان مسمومیت قارچی در ۶ تا ۲۴ ساعت اولیه صورت گیرد دیگر بیمار گرفتار نارسایی حاد کبد نخواهد شد و نیازی به پیوند کبد نیست.

 

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه در هر گونه از قارچ‌های خوراکی گونه سمی و غیرسمی وجود دارد و تشخیص قارچ سمی و غیرسمی برای افرادی غیر از متخصصان قارچ شناسی غیرممکن است و به همین دلیل در فصل بهار و پاییز که بیشترین میزان رویش قارچ وجود دارد افراد از برداشت قارچ در کنار خیابان‌ها و به ویژه قارچ‌هایی که در کنار درختان به ویژه درختان مرده می‌رویند اجتناب کنند.

 

کباب کردن و پختن سمی بودن قارچ را از بین نمی برد

 

بقایی با اشاره به فروش و مصرف برخی قارچ‌های فله‌ای اظهار کرد: از مردم درخواست داریم از خریداری قارچ از افراد دستفروش یا به اصطلاح قارچ‌های فله‌ای خودداری کنند.

 

مشاور علمی مرکز اطلاع رسانی سموم سازمان غذا و دارو ادامه داد: سمی بودن قارچ با پختن، کباب کردن یا آبپز کردن از بین نمی‌رود و به همین دلیل با این روش‌ها نمی‌توان سمیت قارچ را از بین برد.

 

اگر این علائم را مشاهده کردید فوری با اورژانس مراجعه کنید

 

وی درباره علائم اولیه مسمومیت قارچی اظهار کرد: عموما قارچ های سمی که طی ۶ ساعت ابتدایی مصرف علائم مسمومیت گوارشی را نشان می دهند سمیت کبدی یا کلیوی تأخیری ایجاد نمی کنند. با این وجود چنانچه افراد قارچ با منشأ ناشناخته مصرف کردند و طی ۶ ساعت پس از مصرف قارچ علائمی شامل تهوع، استفراغ و اسهال مشاهده کردند باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

 

بقایی تأکید کرد: اما قارچ هایی که با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف، سبب بروز علائم مسمومیت گوارشی می شوند خطر بروز سمیت کبدی، کلیوی یا عصبی داشته و در چنین مواردی، فرد را باید به سرعت به مرکز درمانی منتقل نموده و در صورت امکان نمونه قارچ مصرفی را با خود به مرکز درمانی ببرند یا توصیفی از قارچ مصرف شده به پرسنل درمانی ارائه دهند تا با شناسایی احتمالی گونه قارچ سمی امکان دریافت درمان پیشگیرانه اختصاصی حاصل شود.

برچسب ها: مسمومیت قارچی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار