کد خبر: ۷۳۷۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱ 24 April 2019

کاوشگر اینسایت برای نخستین بار زلزله در مریخ را ثبت کرده است. این کاوشگر در صد و بیست و هشتمین روز از حضورش در سیاره سیگنال های لرزشی را از اعماق آن ثبت کرده است.

به گزارش تابناک تهران به نقل از دیلی میل، کاوشگر اینسایت برای نخستین بار زلزله در مریخ را ثبت کرده است.

لندر «اینسایت» متعلق به ناسا است که از ماه دسامبر با کمک یک زلزله سنج کوچک‌ترین حرکات زیر سطح مریخ را رصد می‌کند.

دانشمندان این موفقیت را نقطه عطفی می‌دانند. به گفته محققان تیم اینسایت این کاوشگر در صد و بیست و هشتمین روز حضورش در سیاره (۶ آوریل) یک سیگنال لرزشی را ثبت کرده است. هرچند ارتعاشات دیگری نیز ثبت شده اما تصور می‌شود سیگنال‌های قبلی به دلیل فعالیت‌هایی روی سطح مریخ مانند باد به وجود آمده‌اند.

به هرحال به نظر می‌رسد زلزله مریخی که «رویدادMartian sol ۱۲۸» نام گرفته ناشی از ارتعاشات اعماق مریخ باشد.

تلاش‌های اینسایت بر اساس فعالیت‌هایی است که فضانوردان مأموریت آپولو طی مأموریت در ماه در دهه ۱۹۶۰ و ۷۰ میلادی پایه گذاری کردند. در این فعالیت‌ها برای نخستین بار سرنخ‌هایی از فعالیت‌های لرزشی داخل ماه سرنخ‌هایی ثبت شد.

اکنون محققان امیدوارند با کمک ابزارهایی بتوانند درک انسان از آنچه در اعماق مریخ رخ می‌دهد را بیفزایند. به گفته محققان نخستین ارتعاشات ثبت شده بسیار اندک هستند اما احتمالاً در آینده نمونه‌های مشابه متعددی ثبت شوند.

به هرحال رویداد Martian sol ۱۲۸ بسیار هیجان انگیز است زیرا مدت زمان و میزان ارتعاشات آن با زلزله ثبت شده در ماه (در مأموریت آپولو) مشابه است.

البته دانشمندان اعلام کرده‌اند اینسایت در ۱۴ مارس ۱۰ آوریل و ۱۱ آوریل نیز سیگنال‌های لرزشی ثبت کرده است. این نمونه ارتعاشات خفیف‌تر بودند و حسگرهای های دقیق‌تر Very Broad Band لرزش‌های مذکور را ثبت کردند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار