زنجان - در سالی که به عنوان 'رونق تولید' نام گذاری شده است، مدیریت صحیح منابع آبی حاصل از افزایش بارندگی ها و مراقبت های مورد نیاز از محصولات کشاورزی، می تواند علاوه بر کاهش تهدیدها و خسارت های احتمالی، زمینه بهره گیری بهینه از نزولات آسمانی را فراهم آورد.
کد خبر: ۷۳۸۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴ 27 April 2019

به گزارش ایرنا، کشاورزی از مهم‌ترین و موثرترین موضوعات در تولید و کارآفرینی است که علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار و کمک به رونق تولید محصولات و صنایع وابسته، مانع مهاجرت روستاییان به شهرها شده و ضامن تامین و ارتقای امنیت غذایی است.
سهم 37 درصدی اشتغال در بخش کشاورزی استان زنجان سبب شده است تا این بخش در زمینه فراهم کردن زمینه اشتغال و تولید از جایگاه مهمی در این استان برخوردار شود.
گفتنی است میانگین اشتغال در بخش کشاورزی در کشور، 18 درصد است.
زنجان یکی از استان‌های پیشرو در تولید محصولات کشاورزی است به گونه ای که در سال زراعی گذشته بر اثر افزایش نزولات آسمانی و همچنین توسعه سامانه های آبیاری نوین، رکورد تولید گندم در این استان شگسته شد و کشاورزان این استان توانستند 500 هزار تن گندم از مزارع برداشت کنند.
همچنین استان زنجان سال گذشته در زمینه میزان خرید گندم از کشاورزان توانست در ردیف دوم بعد از آذربایجان شرقی قرار بگیرد. 
وضعیت اقلیمی از مهم‌ترین عوامل موثر در میزان تولید محصولات کشاورزی است. در این میان میزان بارندگی مهم‌ترین مولفه موثر بر مقدار رطوبت قابل استفاده مزارع، باغ‌ها، گیاهان و مراتع و بالا رفتن میزان تولید محصولات است.
بر پایه گزارش شرکت آب منطقه ای زنجان با توجه به بارندگی‌هایی که در ابتدای سال جاری رخ داد، میزان بارش‌های امسال در این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 برابر افزایش یافت.
به گفته استاندار زنجان در نتیجه اقدامات پیشگیرانه انجام شده برای مقابله با حوادث ناشی از بارندگی‌ها و سیل، با وجود 2 برابر شدن میزان بارندگی‌ها در استان نسبت به سال گذشته، از ورود خسارات قابل توجه ناشی از سیل در استان جلوگیری شد.

** ذخیره آب سدهای زنجان 64 درصد افزایش یافته است
به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با احتساب ذخیره سال گذشته، هم‌اکنون 300 میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای این استان ذخیره شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 64 درصد افزایش یافته است.
یوسف رضاپور افزود: مجموع مخازن سدهای استان 719 میلیون مترمکعب است که تاکنون 41 درصد آن پر شده است.
وی میزان بارندگی‌های استان تا هفته اول اردیبهشت جاری را 374 میلی‌متر اعلام کرد و اظهار داشت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 77 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 57 درصد افزایش دارد.
رضاپور خاطرنشان کرد: ورودی سدهای استان تاکنون 186 میلیون مترمکعب است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 29 میلیون مترمکعب بود، 157 میلیون مترمکعب افزایش یافته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز گفت: طی سال گذشته تاکنون 65میلیون مترمکعب روان‌آب توسط سازه‌های آبخیزداری، مدیریت و از خسارت‌های ناشی از آن جلوگیری شد.
خلیل آقاجانلو افزود: با تعیین تکلیف سدهای خاکی که در گذشته احداث شده، می‌توان به مدیریت بهتر منابع آبی و استفاده بهینه از آن کمک کرد.

** بیشترین خسارت بارندگی ها به بخش دامداری در زنجان وارد شد 
به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، عمده خسارت‌های بارندگی های ابتدای امسال در زیرساخت‌های بخش کشاورزی این استان از جمله در بخش های زراعی، باغی، آب و خاک و دامی بوده است.
حسین جعفری اظهار داشت: در مجموع، سیل 8 میلیارد و 400 میلیون ریال به محصولات زراعی و باغی خسارت زد.
جعفری به خسارت در بخش‌های زیرساخت آب و خاک و چاه‌های کشاورزی در استان اشاره کرد و افزود: در این بخش نیز 25 مورد به منابع آبی از جمله چاه‌ها، قنات ها، ایستگاه‌های پمپاژ و لوله‌گذاری های شبکه های آبرسانی خسارت وارد شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه بیشترین خسارت ناشی از سیل در بخش دامی این استان بود، ادامه داد: میزان خسارت برآورده شده در این بخش نیز 10 میلیارد ریال است.
جعفری اظهار داشت: 12 هزار و 163 جایگاه نگهداری دام در استان نیز تاکنون در اثر بارندگی های شدید تخریب شده است.

** نتایج بارندگی‌ها بسیار مثبت بوده است
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه آثار و نتایج بارندگی‌های ابتدای سال جاری در این استان بسیار مثبت بوده است، گفت: این بارش ها موجب افزایش مراتع شده است اما افزایش نیافتن دما، مقداری خروج دام به طبیعت را بالاجبار به تاخیر انداخته است.
سید محمدعلی صادقی افزود: در ادامه با بهبود دما و آمادگی مراتع، علوفه بیشتری تولید شده و در نتیجه آن تولیدات دامی مانند گوشت قرمز، شیر و پشم نیز افزایش خواهد یافت. 
وی گفت: دام‌ها به جز شهرستان طارم در سایر شهرستان‌های استان از اوایل اردیبهشت به مراتع می‌روند و امسال نیز پس از پایان بارندگی‌ها انتظار می‌رود از دهه اول اردیبهشت این اتفاق در مناطق استان آغاز شود.
صادقی اضافه کرد: افزایش بارش‌ها علاوه بر بهبود کیفیت به همان مقدار برای گیاهان دارویی نیز تاثیر مثبت خواهد داشت.

** بارش ها تاثیر مثبت دارد اما مراقبت می‌خواهد
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تاثیر منفی بارندگی‌های ابتدای سال جاری در بخش کشاورزی این استان را بسیار کم‌تر از آثار مثبت و مفید آن برشمرد و گفت: بارش‌ها برای تولیدات گیاهی، باغ‌ها و مزرعه‌ها بسیار مفید است اما تحقق این امر نیازمند مراقبت از محصول است.
ربابه شب‌خیز با بیان اینکه بیماری‌های قارچی به دلیل رطوبت بالا در معرض محصولات کشاورزی است، افزود: این موضوع به‌ ویژه برای گندم در این شرایط آب و هوایی بروز و ظهور می‌کند و در صورتی که کانون‌یابی و کانون‌کوبی نشود موجب خسارت به محصول می شود. 
وی تراکم بالای علف هرز را مشکل بعدی در مزارع به‌ویژه مزارع گندم ذکر کرد و اظهار داشت : این علف‌ها رقیب گندم بوده و تاکید فراوانی به مبارزه با آن می‌شود.
شب‌خیز اظهار داشت: در شرایط حاضر افزایش بارندگی‌ها بهترین زمینه آب و هوایی را برای محصولات دیم پدید آورده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، معضل سرمازدگی محصولات باغی در شرایط کنونی را یادآور شد و گفت: طبق پیش‌بینی‌ها دما به منفی 5 درجه نیز رسید که البته نسبت به سال گذشته آن چنان سرمازدگی وجود نخواهد داشت چرا که میوه‌های دانه‌دار مانند سیب، هنوز در استان زنجان شکوفه نداده ولی درختان هلو و زردآلو که شکوفه داده‌اند با خطر سرمازدگی مواجه هستند.
گفتنی است سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از کشاورزان و باغداران خواسته است برای جلوگیری از خسارت سرمای بهاره در باغ های خود درصدد افزایش دمای محیط باشند و از هر اقدامی برای این مهم استفاده کنند. 
انتهای پیام /* 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار