جولان مواد فروشان و معتادان در 92 منزل موسوم به پلاک قرمزها، خانه هایی از جنس دود و دم در محله های قرق شده شوش، هرندی و مولوی پایتخت که سیاهی و تباهی را برای دیگران به ارمغان می آوردند، بعد از مدت ها به آخر خط رسید.
کد خبر: ۷۳۹۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳ 29 April 2019

 

به گزارش تابناک تهران  این خانه های پلاک قرمز تو در تو که به گفته مسئولان بیشتر آنها به یکدیگر راه دارند و به خلوتگاه استعمال، نگهداری، خرید و فروش مواد مخدر از انواع مختلف تبدیل و شبانه روز محل خریداران و توزیع کنندگان بود بعد از مدت ها رصد مهر پلمب خوردند و حالا استاندار تهران و دیگر مسئولان می گویند که راهکارهای قانونی لازم باید انجام، این خانه ها مصادره و به فضاهایی عمومی تبدیل شوند.

به گفته «انوشیروان محسنی بندپی»، شهرداری باید این خانه ها را در اختیار بگیرد و به فضاهای سبز یا دیگر فضاهای عمومی تبدیل کند.

دیگر مسئولان هم تاکید دارند که این مکان ها باید از تصدی مالکانشان به نفع شهروندان خارج شود.

**شرح حال این محله های قدیمی

محله هرندی در منطقه 12 شهر تهران به یکی از محلات با معضلات و آسیب های مختلف اجتماعی معروف است.
بر اساس اعلام متولیان شهری، این محله هفت هزار و 201 خانواده و بیش از 38 هزار نفر جمعیت ساکن دارد که بخشی از ساکنان را مهاجران و اتباع دیگر کشورها تشکیل می دهند.

در این محله برخی گروه ها که با عنوان «ساقی» شناخته می شوند در توزیع مواد فعالیت دارند؛ برخی دیگر نیز به عنوان معتادان متجاهر زندگی می کنند.

مولوی نیز از دیگر محله های قدیمی منطقه 12 تهران به شمار می رود که با توجه به نزدیک بودن به بازار تهران، بافت قدیمی و فرسوده، ساکنانش را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

شوش (شبیر) در شمال غربی منطقه 15 تهران قرار گرفته است. این محدوده از شمال به خیابان شوش شرقی ازجنوب به خیابان های تاجیک رضاخانی جهانیان کوه گچی ازشرق به خیابان هفده شهریور وازغرب به خیابان فدایان اسلام ومیدان شوش منتهی می شود. این محله نیز از دیگر مکان های مشهور به محل تجمع معتادان است.

**جزییات پلمب پلاک قرمزها

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت در خصوص پاکسازی محله های شوش، مولوی و هرندی چندی پیش در حاشیه جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در محل استانداری به خبرنگاران اعلام کرد: «92 خانه پلاک قرمز در پایتخت پلمب شده است».

سرهنگ محمد بخشنده گفته است: سال گذشته این تعداد خانه که در آن نگهداری، استعمال و توزیع مواد مخدر صورت می گرفت با دستور مقام قضایی پلمب شد و پلیس به صورت شبانه روزی نظارت می کند تا به صورت غیرقانونی دخل و تصرفی در این ملک های پلمب شده صورت نگیرد.

وی معتقد است که اگر فک پلمب در این خانه ها انجام شود دوباره مواد فروشان به این خانه ها باز می گردند، زحمت های پلیس به هدر می رود و مردم نسبت به پلیس بی اعتماد می شوند.

** درخواست مصادره این خانه ها

مصادره و تخریب پلاک قرمزها یکی از مهمترین دغدغه های مسئولان است به گونه ای که در اولین جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر امسال، استاندار تهران نیز بر رسیدگی به وضعیت پلاک های پلمب شده موادفروشان موادمخدر پایتخت از لحاظ حقوقی تاکید کرد.

بندپی گفت: بعد کار حقوقی بر اساس قانون تملک، ضبط یا مصادره و به اماکن فرهنگی یا فضای سبز تبدیل شود.

وی اضافه کرد: براین اساس و درصورت حل موارد قانونی و حقوقی این موضوع، شهرداری پلاک های پلمب شده مرتبط با عرضه مواد مخدر در مناطق شوش، هرندی و مولوی پایتخت را برای ایجاد فضای سبز تملک کند.

استاندار تهران افزود: باید مافیای موادمخدر که در پشت این خانه های پلمب شده قراردارند شناسایی و نسبت به وضعیت آنها اقدام شود.

فرماندار تهران نیز در همین جلسه با بیان اینکه باید خانه های ناامن در هرندی تهران باید تخریب شوند گفته است: 92 باب خانه ناامن در این منطقه شناسایی شده است که باید آب، برق و گاز آنها قطع و در نهایت تخریب شوند.

عیسی فرهادی بیان کرد: در این زمینه با مرجع قضایی هماهنگ کرده ایم تا وضعیت این خانه ها تعیین تکلیف شود

در صورتی که مالکان آنها شناسایی نشوند به عنوان فضای باز در اختیار مردم منطقه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: شهرداری باید تا پایان اردیبهشت امسال در زمینه مصادره این خانه ها اقدام و با مراجع قضایی مکاتبه کند.

** خانه های متصل به هم
همچنین فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ نیز در باره این خانه ها اظهارداشت: خانه هایی شناسایی شده است که با شش خانه دیگر در ارتباط بوده اند؛ این نوع ساخت خانه مشخص است برای توزیع مواد صورت گرفته و از این رو باید مصادره و تخریب شوند.

سردار محمدرضا یزدی اضافه کرد: این منازل به عنوان پلاک قرمزها شناسایی شده اند و با اینکه پلمب شده اند از بالای خانه ها اقدام به جابه جایی مواد مخدر می کنند.

وی ادامه داد: اگر تعیین تکلیف نشود و به همین روند باقی بماند مردم از اقدامات مبارزه با مواد مخدر ناامید خواهند شد.

** شناسایی تعدادی از مالکان
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران نیز درباره پلمب خانه های پلاک قرمز گفت: مالکان تعدادی از آنها شناسایی شده اند و بقیه خانه ها هنوز تعیین تکلیف نشده است.

محمدعلی اسدی ادامه داد: باید به وضعیت خانه هایی که موقوفه هستند یا در آنها موادمخدر توزیع می شود به سرعت رسیدگی کرد.

**برنامه های فرهنگی جایگزین شود

نقش برنامه های فرهنگی در محله های شوش، مولوی و هرندی از نظر معاون توسعه، پیشگیری و درمان بهزیستی استان تهران بعد از پاکسازی و پلمب خانه های قرمز باید در اولویت قرار گیرد.

فرزانه جوادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: از نهادهای فرهنگی و اجتماعی استان درخواست می شود در محله های شوش، مولوی و هرندی به اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی بپردازند.

معاون توسعه، پیشگیری و درمان بهزیستی استان تهران معتقد است: اجرای برنامه های مختلف می تواند چهره این محله ها را از آسیب های اجتماعی پاک و روحیه و شادابی را به مردم تزریق کند.

وی با اشاره به اینکه مردم این منطقه ها پس از پلمب این خانه ها احساس رضایت و آرامش دارند می گوید: معتادان و موادفروشان پیش از اجرای طرح پاکسازی و پلمب این خانه ها به صورت آشکار و در ملاءعام اقدام به مصرف و توزیع مواد مخدر می کردند که این امر آسیب های اجتماعی و گرایش جوانان به مواد را توسعه می بخشید.

جوادی ادامه می دهد: طبق آمارهای رسمی، پاکسازی محله ها از معتادان و موادفروشان تاثیر بسیار زیادی در کاهش جرائم خُرد می گذارد.

وی از ارائه آموزش های مرتبط با کاهش آسیبب های اجتماعی در این محله ها خبر می دهد و می گوید: بهزیستی آموزش های پیشگیرانه از آسیب هایی از جمله اعتیاد، بیماری های واگیردار، ایدز و سایر موارد را ارائه می دهد.

معاون توسعه، پیشگیری و درمان بهزیستی استان تهران نقش بهزیستی را در این محله ها درمان معتادان و کاهش آسیب های اجتماعی عنوان می دارد و می گوید: این معتادان بعد از جمع آوری وارد مراکز ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر (ترک اجباری) می شوند تا بهبود یابند.

وی معتقد است: بهزیستی به منظور استانداردسازی و حضور نیروهای متخصص در این مراکز نظارت های مستمر دارد.
به گفته جوادی اکنون 9 مرکز دولتی و غیردولتی زیرعنوان ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر (ترک اعتیاد اجباری) و 85 مرکز ترک اعتیاد خصوصی زیر عنوان تبصره 2 (ترک اعتیاد اختیاری) در تهران فعال است.

گرچه برخی کارشناسان معتقدند اگر اقدامات فرهنگی به میزان مناسب انجام و تقاضا برای موادمخدر کاهش یابد خودبه خود، عرضه نیز محدود می شود و شاید دیگر نیازی به چنان اقدامات سخت افزاری هم نباشد اما تاکید می شود فعالیت موادفروشان همچنان رصد و فعالیت ها به پلمب این تعداد از پلاک قرمزها محدود نشود تا این موادفروشان فرصت تعیین مکان های دیگر را برای ادامه فعالیت هایشان پیدا نکنند.

پیشنهاد می شود ضمن اولویت دادن به اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه بویژه در این محله ها، همچنان اقدامات سخت افزاری در برابر موادفروشان با جدیت در دستور کار بماند و موضوع رها نشود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار