کد خبر: ۷۴۱۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰ 05 May 2019
بابایی اقدم :800 هزار نفر از افراد شهرمان به علت وجود بافت های نا کار امد در معرض آسیب هستند/تا کنون سر و سامانی به وضعیت اسیب دیده ها نداده ایم /منطقه عباس میرزا به شهرک امن تبدیل شود/قلیزاده:ساخت و ساز غیر مجاز به طور سیستماتیک مورد حمایت بوده و نظارتی در آن دیده نمی شود/پلیس ساختمان تشکیل شودبه گزارش تابناک تبریز، جلسه شورای شهر تبریز با حضور  اکثریت اعضا در عمارت ساعت تبریز برگزار شد. محور این جلسه در مورد ایجاد شهرک امن در تبریز بود.

بابایی اقدم در خصوص الزامات ایجاد شهرک امن در تبریز گفت :شهر تبریز مستعد انواع مخاطرات انسانی و طبیعی است اما زلزله در اولویت قرار دارد اگر به این نکته توجه نشود ممکن است فاجعه ی انسانی بزرگی رخ دهد.


وی با توجه به گزارشات ارائه شده درکمیسیون معماری و شهرسازی که در ان از طرح ها و نقشه هایی بحث شد گفت: مبنای کار  ما توسعه شهری است .

بابایی افزود:از جمله طرح های موجود،طرح جامع سوم تبریزاست که در ان مخاطرات و بلایای طبیعی به صورت جداگانه بررسی شده است .نقشه دیگر در مورد تراکم های شهر تبریز، آبراهه و مخاطرات سیل است .

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی تصریح کرد:امروزه یک میلیون و 200نفر در معرض انواع مخاطرات و بلایای طبیعی قرار دارند.

وی تاکید کرد:800هزار نفر از افراد شهرمان به علت وجود بافت های نا کار امد در معرض خطر هستند .

وی با اشاره به رانش چندین خانه در شهرمان که به علت بارش باران در 9ام فروردین ماه اتفاق افتاد ه بود گفت : تا کنون سر و سامانی به وضعیت اسیب دیده ها نداده ایم.

این عضو شورا یاد اور شد :برای امادگی و پیشگیری  نیزباید از تجربیات منعطف دیگر کشور هااستفاده کنیم .

وی افزود:پیشنهاد داده ایم تا منطقه عباس میرزا به شهرک امن تبدیل شود.

بابایی اقدم اضافه کرد:از طریق مدیریت بحران به شهرداری پیشنهادی داده ایم تا براوردی کنند که برای ایجاد شهرک امن چه مقدار منابع مالی نیاز است البته برای این کاربه حداقل قیمت نیازمندیم.

وی همچنین گفت:وظیفه قانونی و شرعی ایجاب می کند خطر زلزله را حتی در سطح پایین به مسئولین گوشزد کنیم .

وی با اشاره به اینکه قانون گریزی بسیار شدیدی در سطح شهر مشاهده می شود تاکید کرد:فقط 5درصد ساخت و ساز هایی که در شهر انجام می شود داری مجوزرسمی هستند .چرا تثبیت ساخت و ساز های غیر مجاز دیده نمی شود .

فرج قلی زاده در این خصوص گفت :امروز ساخت و ساز غیر مجاز به طور سیستماتیک مورد حمایت بوده و نظارتی در آن دیده نمی شود.

وی افزود: چرا امنیت مالی و جانی مردم را در نظر نمیگیریم؟باید از طریق نیروی انتظامی و قوه قضاییه و شورای تامین حمایت های لازم انجام بپذیرد. 

دبیر شورا یاد آور شد:باید از نگاه های احساسی پرهیز کرده و ساخت و ساز مجاز و قانونی را حمایت کرده و با افراد ناقض قوانین برخورد قانونی کنیم .

وی با تاکید بر اینکه چرا پلیس ساختمان را منحل کرده ایم گفت :لازم است دوباره از نو آن را تشکیل داده وتجهیزات به روز در اختیارشان قرار دهیم .

شهین باهر شهردار تبریز در خصوص ساخت و ساز های غیر مجاز گفت:تبریز دومین شهری است که حاشیه نشین و بافت فرسوده دارد.

وی در مورد 5 درصد مطرح شده در صحن شورا ،بیان کرد: در طول 50 سال گذشته همواره ساخت و ساز غیر مجاز در شهر مشاهده کرده ایم .

شهین باهر تاکید کرد:فقط افرادی که ساخت و ساز غیر مجاز انجام می دهد، مقصر نیستند بلکه مقصر فردی است که آب و گاز و برق و خدمات مختلف شهری را به این ساختمان می دهد.

شهردار تبریز افزود:وقتی خانه ای به صورت غیر مجاز ایجاد شده و هر لحظه احتمال تخریب ان وجود دارد چگونه می توان به این مناطق گاز کشی و برق کشی استاندار انجام داد .

وی تصریح کرد:با برخورد دوگانه مشکلات حل نمی شود؛نباید از عواملی که باعث احداث بی رویه ساخت و ساز غیر مجاز می شود چشم پوشی کرد.

چراافرادی که به شکل غیر مجاز مکانی را تصرف و در ان ساخت و ساز هایی انجام می دهند،موردحمایت اند.

دبیری دیگر عضو شورای شهر نسبت به ایجاد شهرک امن اظهار نظر کرده و گفت به جای ایجاد این شهرک می توانیم در محله های شهر ،پارک محلی ایجاد کرده و ان را با سالن های ورزشی چند منظوره تجهیز کنیم ؛که اگر زلزله ای رخ داد، افراد هر محله در پارک مخصوص ان مکان ها اسکان موقت داد.

شهردار تبریز با تاکید بر اینکه از 4سال پیش به دنبال ایجاد نخاله گاه هایی در شهر بودیم گفت :بعد از 4سال به دلیل سیل های اخیر ،شهرداری اجازه ایجاد و دسترسی را گرفت .

وی تاکید کرد:نخاله گاه در اختیار شهرداری نیست بلکه متعلق به زمین های ملی در خارج از شهر است.

شهین باهر با اشاره به اینکه مکان نخاله گاه باید مشخص باشد که بتوان نخاله برداری انجام گیرد افزود:مثلا در کورجان دره سی حدودا 50هزار ماشین نخاله داریم حجم نخاله ها زیاد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار