تنظیم منشور حقوق شهرنشینی از سوی شورای شهر مشهد؛
یک وکیل دادگستری درباره تنظیم منشور «حقوق شهرنشینی» از سوی شورای شهر مشهد گفت: بهره‌مندی شهروندان از شهری سالم و احقاق حقوق‌شان در قالب تدوین یک منشور، اقدامی است که در کمتر شهری دیده است.
کد خبر: ۷۴۲۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰ 08 May 2019

به گزارش تابناک رضوی، عبدالصمد خرمشاهی با بیان اینکه حقوق شهرنشینی در قانون اساسی آمده است، افزود: نگارش منشوری با این مضمون نباید صرفا حرف و شعار باشد؛ اینکه بیلبوردهای شهر مشهد مدتی است با هدف آگاهی‌بخشی مسایل حقوقی را به مردم یادآوری می‌کند حرکت بسیار ارزشمندی است. 

وی با تاکید بر اینکه آموزش به مردم امری حساس و خطیر است، اظهار کرد: حق داشتن محیط زیستی سالم، حفظ کرامت انسان‌ها، دسترسی آزاد به اطلاعات، صیانت از حریم خصوصی افراد، حق اشتغال و آزادی اندیشه و بیان از جمله حقوق شهروندی است که در صورت مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی و قضایی محقق می‌شود اما قدم اول آموزش مباحث حقوقی به مردم و مطالبه‌گری آنهاست که شورای شهر مشهد آن را برداشته است. 

این حقوقدان با اشاره به همکاری مردم در کشورهای توسعه‌یافته در تحقق حقوق شهروندی و شهرنشینی، گفت: اگر مردم مشهد نیز در این زمینه با مدیریت شهری همکاری کنند و حتی داوطلبانه یکسری کارها را انجام دهند به‌طور حتم وظایف و مسئولیت شهرداری کمتر و در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد شد.

به گفته خرمشاهی، فرهنگ احترام به زنان، کودکان، سالمندان و معلولان به مرور با همدلی نهادها و شهروندان با مدیریت شهری ارتقا می‌یابد.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه انتقال مفاهیم حقوقی به زبان ساده و شفاف موجب کاهش مشکلات مردم خواهد شد، افزود: حجم وسیع پرونده‌ها در محاکم قضایی ناشی از ناآشنایی افراد با حقوقشان است چراکه به عنوان مثال در رفتار شهروندی یا انعقاد قرارداد در معامله‌ها و ساخت‌وساز خود از مسایل حقوقی ناآگاه هستند. 

خرمشاهی تاکید کرد: مدیریت شهری مشهد برای موفقیت در اجرای منشور «حقوق شهرنشینی» نیاز به همکاری سایر نهادها و دستگاه‌های قضایی و قوه مجریه اداره‌ها دارد. 

وی به اهمیت نقش رسانه‌ها در اجرای هرچه بهتر این برنامه شورای شهر مشهد اشاره کرد و گفت: ساخت فیلم‌های کوتاه و استفاده از ابزارهای تبلیغاتی در سطح شهر برای آگاهی‌بخشی به مردم موثر است برای همین درج پیام‌های حقوقی در بیلبوردهای مشهد اقدام پسندیده‌ای است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار