کد خبر: ۷۴۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰ 10 August 2015
علاءالدین بروجردی یکشنبه‌شب در گفت‌وگو با برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم تأکید کرد: ما همچنان به آمریکا بی‌اعتماد هستیم برای اینکه آمریکا با شاکله استکباری و حمایت از رژیم صهیونیستی و کشتار مردم مظلوم فلسطین و حمایت از عربستان برای کشتار مردم یمن، در مقابل سیاست جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که حامی مظلومان است.

وی گفت: در این فضای بی‌اعتمادی نگرانی وجود دارد واگر آنها بازی دربیاورند و دبه دربیاورند ما هم دبه درمی‌آوریم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی جدی و دقیق جمع‌بندی نتایج مذاکرات ایران و گروه 1+5 در مجلس گفت که اگر غربی‌ها به تعهدات خود در این توافق عمل نکنند، ایران هم هیچ‌گونه تعهدی نخواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه تعهد به توافق هسته‌ای وین باید دوطرفه باشد، تصریح کرد: اگر آنها بازی درآورند و نشان دهند برای عملی شدن این تعهد بین المللی قابل اعتماد نیستند ایران هم هیچ‌گونه تعهدی نخواهد داشت و هیچ محدودیتی را در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود نمی‌پذیرد.

وی گفت: اگر برای آمریکا و اتحادیه اروپا مهم است که مجموعه محدودیت‌های توافق شده اعمال شود، آنها باید به تعهدات خودشان عمل کنند.

بروجردی درباره وضعیت بررسی توافقنامه در آمریکا و لغو تحریم‌ها یادآور شد: فرض بر این است که دولت آمریکا تحریم‌ها را لغو و کنگره تحریم‌های خود را متوقف کند. تعهد آمریکایی‌ها این است که توافق عملیاتی شود و در بخشی از توافق هم آمده است که کنگره هم تحریم‌های مصوب خودش را متوقف کند، درصورتی که نقض عهد کنند این حق برای ایران محفوظ است  که عمل متقابل انجام دهد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره دیدگاه کلی مجلس نسبت به توافقنامه خاطرنشان کرد: بعد از یک چالش بسیار طولانی دوازده ساله و صدور شش قطعنامه، ایران در این مصاف نابرابر نظریه خودش را به کرسی نشاند و اکنون حق غنی سازی دارد و 1+5 هم آن را تأیید کرده است.

وی گفت: از این پس ایران به‌صورت رسمی غنی سازی انجام می‌دهد و کنار تعدادی دیگر از کشورها صاحب دانش صلح‌آمیز هسته‌ای است. در تاریخ سازمان ملل هم سابقه نداشته که شش قطعنامه علیه کشوری صادر شود و بدون اجرای حتی یک بند از آنها، خودشان تمام آن قطعنامه‌های قبلی را لغو کنند.

بروجردی با اشاره به اینکه آنها عملاً پذیرفتند که دریک زمان بندی ایران از فصل هفت منشور سازمان ملل خارج شود، افزود: تحریم سیاسی با سفر مقام‌های اروپایی و درخواست سفرهای جدید به تهران شکسته شده و در بخش اقتصادی مسابقه‌ای برای ورود به بازار هشتاد میلیونی ایران آغاز شده که تهران برای پذیرش پیشنهادها شرایطی از جمله لزوم انتقال فناوری، تعیین کرده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار