مدیر شبکه بهداشت و درمان اردکان با اشاره به عارضه‌ي فشار خون بالا به عنوان اصلی‌ترین علت مرگ ‌و میر در جهان كه بسیاری از مبتلایان به آن نيز در موردش بي‌اطلاع هستند، گفت: در حال حاضر قريب 13 هزار اردكاني اين بيماري را تجربه مي‌كنند.
کد خبر: ۷۴۸۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲ 26 May 2019

دکتر «سید محمد پورهاشمی» در جمع اصحاب رسانه با تشریح اهداف اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، گفت: این طرح با هدف افزایش آگاهی و سواد سلامت جامعه درباره فشارخون بالا در جهت آگاهی از عواقب و ایجاد رفتارهای سلامت‌محور، ترغیب مردم برای مراجعه به مراکز تعیین‌شده جهت اندازه‌گیری فشارخون، شناسایی و پیگیری افراد دارای فشارخون، اجرا می‌شود.

وي از جمله مهم‌ترین عوامل خطر تهدیدکننده سلامت مردم و اصلی‌ترین عامل مرگ ‌و میر در جهان و ایران را فشارخون دانست و گفت: مرگ زودرس ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی ناشی از پر فشاری خون است و به اين عارضه به تنهايی عامل بیش از 50 درصد از موارد مرگ در کشورمان است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردکان افزود: کاهش مصرف روزانه نمک به حداقل ۵۰ درصد مقدار كنوني با اطلاع‌رسانی به جوامع مردمی، کنترل صنایع و ساختارهای مرتبط، افزایش مصرف غلات، حبوبات، سبزی و میوه‌جات به میزان ۲۵ درصد بیشتر از وضعیت کنونی و همچنين کنترل و درمان مبتلایان به فشارخون بالا از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

پورهاشمی با تاكيد بر اين كه حدود 40 درصد مبتلایان به فشارخون بالا، از بيماري خود آگاهی ندارند، گفت: انواع معلولیت‌ها، فلج اندام‌ها، کاهش کمیت و کیفیت عمر، آسیب به سایر اندام‌های بدن از سایر آسیب‌های ناشی از این عارضه است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردکان اظهار كرد: طبق دستورالعمل اجرای این برنامه انتظار می‌رود تا پایان طرح، فشارخون حداقل 22 هزار نفر از مردم بالای 30 سال شهرستان اردکان در سامانه ثبت شود.

وی گفت: تحمیل انواع هزینه از جمله تأمین دارو، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، اقدامات درمانی و توان‌بخشی و اشغال ظرفیت‌های بستری از ابعاد اجتماعی این عارضه است.

پورهاشمی تصریح کرد: تغییرات گسترده در شیوه زندگی مردم از قبیل رشد شهرنشینی، آلودگی هوا، مصرف غذاهای پرنمک به‌ عنوان بزرگ‌ترین عامل ایجاد پرفشاری خون، غذاهای پرچرب و پرشیرین، کم‌تحرکی و اضافه ‌وزن، اختلالات خواب، استرس‌های فردی و اجتماعی از عوامل اصلی خطر بروز فشارخون بالا است.

وی کلید اصلی مبارزه با فشارخون را در مدیریت همین عوامل خطر نهفته دانست و گفت: در صورتی که رعایت صحیح و کنترل این عوامل از سوی آحاد جامعه از جمله عادات غذایی نامناسب صورت پذیرد، بیشترین کمک در کاهش موارد ابتلا به این بیماری مهلک فراهم خواهد شد و این در حالی است که استفاده از اقدامات درمانی پیشرفته و دارای هزینه، تاثیر کمتری خواهد داشت.

این مسئول با بيان اين كه با تشخیص به ‌موقع و رعایت اصول ساده بهداشتی درمانی می‌توان فشار خون بالا را به‌ راحتی درمان کرد، گفت: شناسایی موارد مبتلا، تغییر در سبک زندگی ازجمله کاهش نمک مصرفی، داشتن فعالیت جسمانی کافی، پرهیز از استرس و درمان دارويی به ‌موقع از اصلی‌ترین روش‌ها برای پیشگیری و درمان فشارخون هستند.

وی گفت: وزارت بهداشت، طرح بسیج ملی کنترل فشارخون را به ‌عنوان اولویت برنامه‌های خود از 27 اردیبهشت تا 15 تیرماه در دست اجرا دارد تا با اندازه‌گیری فشارخون افراد 30 ساله و بالاتر، زنان باردار و تمام افراد دچار بیماری‌های مزمن كليه در همه سنین به اجرای برنامه‌های پیشگیری و کنترل فشارخون ایرانیان اقدام كند.

پورهاشمی در پایان اظهار كرد: آحاد جامعه به ‌ویژه افراد در معرض فشار خون ضمن مشارکت و حضور در این طرح، سایرین را به حضور در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت و سایر پایگاه‌های اندازه‌گیری فشارخون توصیه كنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار