یک مقام سابق رژیم صهیونیستی می‌گوید آمریکا عملا امکان شکست نظامی ایران را ندارد و این موضوعی است که فرماندهان ارتش آمریکا از آن مطلعند.
کد خبر: ۷۵۰۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۹ 02 June 2019
مقام سابق صهیونیست: ارتش آمریکا توان شکست ایران را ندارد

به گزارش تابناک تهران «یاکوف کدمی» رئیس روسی‌الاصل سابق سازمان اطلاعاتی «ناتیو» رژیم صهیونیستی می‌گوید ارتش آمریکا توان شکست دادن جمهوری اسلامی ایران را ندارد و پنتاگون از این موضوع مطلع است.

کدمی که در میزگردی در کانال ۱ تلویزیون روسیه صحبت می‌کرد، در مورد تهدید نظامی آمریکا علیه ایران، گفت: «از منظر کاملا نظامی، شکست دادن ایران غیرممکن است. این کشور وسعت عظیمی دارد و آمریکایی‌ها نیروهای کافی برای استقرار در این کشور ندارند. حجم لجستیکی که برای این کار لازم است، دیوانه‌وار است و انجام آن برای آمریکایی‌ها غیرممکن است. بنابراین، امکان جنگ با ایران و پیروزی در این جنگ وجود ندارد و پنتاگون بهتر از هر کس دیگری از این موضوع مطلع است و در این مورد هشدار هم داده است.»

وی افزود: «آمریکایی‌ها برای چند مایل پیشروی در خاک کشور ضعیفی مثل کویت، ۵۰۰ هزار نیرو آنجا مستقر کردند و کل ارتش خود را درگیر کردند. آن‌ها برای یک جنگ کوتاه‌مدت، ۶ ماه مشغول آماده‌سازی و لجستیک بودند. انجام این کار در قبال ایران غیرممکن است.»

 

 

سعودی‌ها از پس حوثی‌ها بر نیامدند

کدمی سپس گفت آمریکایی‌ها می‌دانند که اگر بیش از حد بر ایران و منطقه خلیج فارس متمرکز شوند، دیگر توان مهار چین را نخواهند داشت.

وی گفت: «نوع تفکر نظامیان با سیاستمداران متفاوت است. متمرکز کردن کل نیروهای آمریکایی بر ایران به این معنی است که خاور دور بدون حفاظت بماند و چین رها شود. وقتی آمریکایی‌ها بر ایران متمرکز شوند، اولین کاری که چینی‌ها انجام می‌دهند، این است که گردن تایوان را می‌شکنند و آمریکایی‌ها هم نمی‌توانند هیچ کاری انجام دهند، چون ارتش آمریکا نمی‌تواند همزمان دو جنگ در ابعاد متوسط انجام دهد و به سختی می‌تواند یک جنگ بزرگ انجام دهد. به همین خاطر است که چین در خاور دور رها می‌شود و این آخرین چیزی است که آمریکایی‌ها می‌خواهند شاهدش باشند.»

 

 

این مقام سابق رژیم صهیونیستی سپس حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ را اقدامی اشتباه توصیف کرد و گفت کشورهای عربی از توان نظامی لازم برای مقابله با ایران برخوردار نیستند.

وی گفت: «آمریکایی‌ها نمی‌دانند با سرنگونی صدام چه اقدام احمقانه‌ای مرتکب شدند. ۶۰% جمعیت عراق شیعه است. در عربستان سعودی هم مناطق نفت‌خیز، در اختیار شیعیان است. اکثریت جمعیت کویت شیعه است. ۸۰% جمعیت بحرین شیعه است. اگر چنین آتشی در خاورمیانه آغاز شود، سنی‌ها توان مقابله با ایران و نیروهای مورد حمایت ایران را نخواهند داشت، آن‌ها به اندازه کافی نیرو ندارند. عربستان سعودی بودجه نظامی عظیمی دارد، اما دست‌هایش بسته است و حتی در کشور کوچکی مانند یمن نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. حتی از عهده حوثی‌ها بر نمی‌آیند. بنابراین، در جنگ پارسی‌ها با اعراب، پارس‌ها پیروز خواهند شد.»

او در بخش‌های دیگری از صحبت‌هایش، پیش‌بینی کرد وقوع درگیری نظامی در منطقه، افزایش قیمت نفت را به بالای ۱۵۰ دلار برساند. به گفته وی، آمریکا می‌داند که چنین وضعیتی تنها به نفع روسیه خواهد بود.

کدمی تغییر نظام را هدف اولیه دولت آمریکا توصیف کرد و گفت واشنگتن اکنون به این نتیجه رسیده که این هدف قابل تحقق نیست، به همین دلیل در تلاش است تا ایران را پای میز مذاکره بکشاند و توافق با ایران را به نام خود ثبت کند.

انتهای پیام/ق

 
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار