ورزش یوگا اتحاد بین تن و روان، بین نیرو‌های مثبت و منفی وجود انسان را تقویت می‌کند و قدمت زیادی دارد.
کد خبر: ۷۵۲۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴ 08 June 2019

معجزه‌ای برای درمان درد زانو!

به گزارش تابناک تهران بدن و تنفس ارتباط تنگاتنگی با ذهن و فکر دارند؛ با کنترل تنفس و نگاه داشتن بدن در وضعیت‌های ثابت یا همان «آساناس»، در یوگا توازن ایجاد می‌شود.

این ورزش اتحاد بین تن و روان، بین نیرو‌های مثبت و منفی وجود انسان را تقویت می‌کند و قدمت زیادی دارد.

تمرینات یوگا شامل تمرینات بدنی (آساناها) تمرینات تنفسی (پرانایاما) تمرینات ذهنی (پراتی هارا) و ... است که در نهایت به جهت کسب سلامتی و آرامش بکار گرفته می‌شود؛ این ورزش هنر زندگی کردن و دانشی است که باید با زندگی روزانه هر فرد عجین شود، زیرا که بر تمام جنبه‌های حیاتی اعم از جسمی، روانی و روحی تاثیر بسزایی دارد، علم یوگا با عمل کردن روی عوامل خارجی و فیزیک بدن آغاز می‌شود و به لایه‌های ظریف بدن ارتباط داده می‌شود.

هدف یوگا هماهنگ کردن سیستم‌های مختلف بدن است تا در پرتو آن شادابی و تندرستی کلی به دست آید؛ سیستم این ورزش به شاخه‌های زیادی نظیر هاتا، راجا، گیانا، کارما، کندالینی، تانترا و ... تقسیم شده است که هر کدام از شاخه‌ها، بنا بر هدفی که دنبال می‌کند به ذکر جزئیات پرداخته و هر فرد می‌تواند متناسب با خصوصیات فردی و نیاز شخصی راه مورد علاقه اش را انتخاب و دنبال کند.

این ورزش به بهبود انعطاف پذیرى و تقویت بنیه و کاهش استرس کمک مى کند؛ برخلاف ورزش هاى ایروبیک(هوازى) میزان سوختن کالرى‌ها را خیلى افزایش نمی‌دهد، گرچه بعضى‌ها ممکن است شکل تغییر یافته‌اى از یوگا به نام «یوگاى قدرتى» را پیشنهاد کنند که هوازى است.

بعضى از وضعیت‌هاى یوگا می‌تواند واقعا مضر باشد؛ این وضعیت‌ها می‌توانند فشار مفرطى بر ستون فقرات کمرى وارد کنند، این امر به خصوص اگر به عارضه‌اى مانند پوکى استخوان دچار باشید می‌تواند مایه نگرانی باشد؛ این وضعیت‌هاى بدنى خاص در یوگا ممکن است باعث افزایش خطر شکستگی‌های فشارى مهره‌ها و صدمات قسمت تحتانى ستون فقرات شود، موثرترین راه براى کاهش وزن ترکیب یک رژیم غذایى معقول است.

از مزایای یوگا برای بدن چه می‌دانید؟

پرهام پارسانژاد عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران، اظهار کرد: یوگا مجموعه‌ای از تمرین‌هایی است که روی کشش عضلات تأکید دارد و در برخی موارد که مشکل علت درد مفصلی، کوتاهی عضلات و اختلال در انعطاف‌پذیری باشد یوگا بسیار کمک کننده خواهد بود.

وی ادامه داد: در برخی موارد که مشکل دیگری غیر از کوتاهی عضلات یا انعطاف مفاصل باشد ممکن است تمرینات یوگا باعث وخیم‌تر شدن آسیب و بیشتر شدن مشکلات شود لذا توصیه می‌شود در قدم اول علت بیماری تشخیص داده شود سپس به سراغ درمان برویم.

تاثیرات یوگا در تسکین آرتریت روماتوئید

عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران افزود: در صورتی که علتی مثل آسیب دیدگی مینیسک‌ها، آسیب دیدگی غضروف مفصلی، پارگی تاندون‌ها و رباط‌ها و بیرون زدگی دیسک‌ها یا فشاری روی اعصاب محیطی وارد نشده باشد یا بدخیمی و تومور‌ها علت درد بیماری نباشد با تشخیص فیزیوتراپی و ارتوپد، می‌توان بیمار را برای انجام تمرینات ورزش یوگا ارجاع داد.

وی بیان کرد: در غیر این صورت در مواردی با شدت بالا و آسیب شدید مثل شکستگی یا در رفتگی‌ها یا پارگی شدید عضلات و تاندون‌ها و مینیسک‌ها، نیاز به جراحی ارتوپد است و در موارد التهاب و عدم تعادل عضلانی یا عدم بالانس عضلانی در مفاصل یا ضعف عضلات و کوتاهی و اختلال در انعطاف‌پذیری مفاصل وجود داشته باشد، فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند به تمرینات درمانی و استفاده از تجهیزات الکتروتراپی و لیزر درمانی بپردازند.

پارسانژاد ادامه داد: این نوع تمرینات در کاهش التهاب‌ها و بهبود عملکرد بیمار و تقویت عضلات و بهبود توازن عضله‌ها در مفاصل به بیماران کمک می‌کند، اما باید گفت این نوع ورزش‌ها نباید به طور خودسر انجام شود و نیاز به آموزش دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران ادامه داد: افرادی که تمایل به انجام ورزش یوگا دارند باید از طریق مربی آموزش ببینند سپس می‌توانند پس از یادگیری کامل، این ورزش را در منزل انجام دهند و باید گفت اگر این ورزش را به درستی انجام ندهید زیان بیشتری به بدنتان وارد خواهد شد.

وی تشریح کرد: برخی افراد با انجام این ورزش دچار درد می‌شوند که امری طبیعی است، اما اگر این درد بیش از ۲ ساعت در بدن بماند نشان دهنده ضرر این ورزش است و حتماً باید به پزشک مراجعه کرد؛ درد‌های ناشی از کشش اهمیت چندانی ندارند، اما درد‌هایی که نشان دهنده فشردگی داخل مفصل و گازگرفتگی داخل مفاصل باشد باید مورد توجه قرار گیرد.

توصیه‌های طب سنتی برای درمان درد زانو

جعفر غفارزاده متخصص طب سنتی، اظهار کرد: درد‌های مفصلی، از رسوب مواد زائد در مفاصل ایجاد می‌شود که از نظر طب سنتی فرد یا بلغمی، سوداوی، صفراوی یا دموی هستند؛ رسوبات موجود در مفاصل باعث ایجاد درد می‌شوند و آنچه بیشتر درد را تشدید می‌کند شیوع بلغمی است و در موارد بعدی سوداوی‌ها در معرض درد مفاصل هستند.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: برای درمان درد‌های مفصلی پاکسازی و روغن مالی پیشنهاد می‌شود همچنین افرادی که دچار درد‌های مفصلی هستند می‌توانند آبگوشت گوشت شتر به همراه نخود فراوان میل کنند چراکه این نوع آبگوشت برای درد‌های مفصلی بسیار مفید و حائز اهمیت است.

غفارزاده یادآوری کرد: برای پاکسازی حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کنند علاوه بر این، بادکش جزء موارد مفید برای کاهش درد‌های مفصلی است؛ قابل ذکر است یوگا برای کاهش درد‌های مفصلی کاربرد‌های زیادی دارد، اما نباید این ورزش را به تنهایی انجام داد و در کنار پاکسازی می‌تواند بسیار مفید باشد.

منبع: فارس

برچسب ها: زانو درد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار