عباس تقی زاده مشاور روابط عمومی استاندار کرمان - در کنار ظرفیت بخش های مختلف، روابط عمومی ها می توانند در تولید محتوای مفید در شبکه های اجتماعی مشارکت کنند. امروزه مخاطبان، قدرت زیادی در انتخاب و تولید محتوا دارند و روابط عمومی باید متناسب با این تغییر به تولید محتوا بپردازد.  
کد خبر: ۷۵۵۷۵۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶ 21 June 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| رئیس قوه قضائیه در صفحه اینستاگرامی خود درباره فضای مجازی و استفاده از رسانه های اجتماعی برای ارتباط دوسویه با مردم فراخوانی منتشر کرد. این در حالی است که بازدید از سایت قوه قضائیه نشان می دهد هیچ خبری از این فراخوان تا لحظه نوشتن این یادداشت وجود ندارد و جالب تر اینکه بعد از 23 خرداد این سایت در 26 خرداد بروز رسانی شده و اشاره ای به این فراخوان نشده است. حتی خبرگزاری میزان، که به قوه قضائیه وابسته است هم خبر فراخوان را به نقل از رسانه های اجتماعی منتشر کرده است.

فراخوان اینستاگرامی رئیس قوه قضائیه/ رویکردی تازه در راه است

پیش از این، وزیر امورخارجه هم استعفا خود را از طریق اینستاگرام منتشر کرد و رسانه ها به آن استناد کردند. شیوه انتشار فراخوان رئیس قوه قضائیه در خصوص فضای مجازی به خودی خود از رویکردی تازه به این حوزه و تقویت نگاه ایجابی به آن خبر می دهد.
آیت الله رئیسی در این فراخوان می نویسد: "امروزه با گسترش دسترسی‌های ارتباطاتی، فارغ از چارچوبهای سنتیِ خشک و دیوان‌سالارانه، فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی به فرصتی بزرگ برای کم کردن فاصله‌های زمانی و مکانی در ارتباطات و به اشتراک‌گذاری نظرات تبدیل شده است." وی فضای مجازی را فرصتی برای دریافت نظرات مردم و نخبگان می دا ند که باید از مرحله «ایده تا بازخورد» به بهترین نحو از آن استفاده کرد.
وی با اشاره به آسیب‌های فضای مجازی تاکید می کند مسئولان نباید دچار خطای محاسباتی شده و موجب شود که خود را از فرصت کم‌نظیر ارتباط با مردم در این بستر محروم نمایند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی باید از فرصت با ارزش فضای مجازی استفاده کرد و با اطلاع از نظرات و سؤالهای افکار عمومی، یک حضور مؤثر و جریان‌ساز را به نفع مردم رقم زد.
در سال های گذشته سیاست ها در قبال رسانه های اجتماعی، سلبی بوده و کمتر به ظرفیت های ارتباطی و توانایی های این بستر در ارتباط بهتر و تولید محتوای مفید توجه شده است. فراخوان رئیس قوه قضا می تواند به ساماندهی این سیاست ها کمک و کاربران فضای مجازی را از دوگانگی ها دور کند.
گرچه تلگرام برای فعالیت نهادهای رسمی ممنوع شده است اما تقریبا بیشتر آنها با اسامی و عناوینی مشابه با دستگاه اجرایی و سازمان خود در آن حضور دارند. به هرحال روابط عمومی ها و سازمان ها نمی خواهند و نباید مخاطب را از دست بدهند و به جایی بروند که مخاطب چندانی ندارد.
امروزه به تولید محتوای مناسب در شبکه های اجتماعی نیاز داریم والبته توجه به پیام رسان های بومی و ارتقا آنها در کنار اعتمادزایی در یک فضای رقابتی و نه انحصاری ضروری است.
پیام رسان های بومی تا کنون نتوانسته اند به جذب کاربران و فعال بودن آنها کمک چندانی کنند و لازم است با توجه به نگاه رئیس قوه قضائیه در نحوه استفاده از پیام رسان های غیربومی بازنگری شود. واقعیت ها و شیوه رفتار کاربران ایرانی در فضای مجازی، نقش فناوری های نوین ارتباطی در ارتباطات بومی و بین المللی، تغییر مولفه های قدرت و مهم شدن بیش از پیش حضورموثر در رسانه های اجتماعی، زیست بوم جدیدی را خلق کرده که عملکرد منفعلانه و خوب عمل نکردن، سرنوشتی جز بازنده بودن ندارد.
در کنار ظرفیت بخش های مختلف، روابط عمومی ها می توانند در تولید محتوای مفید در شبکه های اجتماعی مشارکت کنند. امروزه مخاطبان، قدرت زیادی در انتخاب و تولید محتوا دارند و روابط عمومی باید متناسب با این تغییر به تولید محتوا بپردازد.
پایش محتواهای منتشر شده در رسانه های اجتماعی به روابط عمومیها قدرت پاسخ به ابهامات و سوالات مخاطبان را می دهد و منجر به ارتباط بهتر و موثر و رسیدن به فهم مشترک می گردد.
روابط عمومی یک فعالیت و حرفه ارتباطی است و در پی تحولات فناورانه دچار تغییر شده و از این فرصت باید بهره ببرد.
افزایش تعامل و بهره وری، افزایش سرعت و گستره انتشار و دسترسی وسیع تر به شهروندان از فواید استفاده از فناوری های نوین به شمار می رود.
روزنامه نگاران در شبکه های اجتماعی، افراد مهم و شخصیت های حقوقی را دنبال می کنند. حضور در این فضا منجر به دراختیارگذاشتن بهانه های خبری و ارتباط با رسانه ها می شود.
مخاطبان مصرف کننده دیروز، به تولید کنندگان محتوا تبدیل شده اند و با دسترسی گسترده آنها به رسانه های متنوع، به تعبیر صاحبنظران، دنیای امروز دنیای کشاندن مخاطب به سوی محتوا است و روابط عمومی ها باید خبر را در اشکال مختلف برای مخاطبان تنظیم کنند و به اشتراک بگذارند. با این تغییرات، فرهنگ تولید قطعات کوتاه، فضای مجازی را به سمت تولید پادکست، وادکست و روزنامه‌ نگاری سایبر سوق داده است.
ظرفیت های پژوهشی در فضای مجازی نیز فرصت دیگر این فضاست. پرسشنامه های مجازی و پردازش آنها توسط نرم افزارهای آنلاین، امکان پژوهش های روزانه و افکارسنجی را فراهم کرده است.
این فضا، ظرفیت گسترده ای برای ارتباطات حرفه ای ایجاد کرده و قلمروی ارتباطات در شبکه های درون سازمانی، محلی، ملی، منطقه‌ ای و جهانی را گسترش داده است.
البته نباید آسیب ها را فراموش کرد و باید برای ایمن کردن این فضا تلاش نمود. از جمله آسیب ها حضور افراطی برخی مسئولان در شبکه های اجتماعی است که آنها را از وظایف اصلی خود بازمی دارد. علاوه براین سروکارداشتن بخش قابل توجهی از کارمندان بویژه در بخش های اداری در شبکه های اجتماعی در ساعات اداری منجر به کاهش بهره وری شده است و باید به جنبه تخلفات اداری و مسائل شرعی آن نیز توجه کرد.
در هر حال حضور در این فضا به دانش و مهارت نیاز دارد. شیفتگی منجر به غرق شدن در محتوا و دور شدن از اصل و هدف های اصلی فناوری های ارتباطی می شود که پریشانی ارتباطی و هرج و مرج در اطلاع رسانی و رواج اخبارجعلی را به دنبال دارد.
حضور هوشمندانه در این فضا هم از سوی مسئولان و فعالان ارتباطی و هم از سوی مردم همراه با مخاطب شناسی و احترم به دسترسی آزاد به اطلاعات؛ ارتباطات افقی و دوسویه و پرهیز از حضور نمایشی و ارتباط یکسویه با مخاطبان، توسعه مردم سالاری را به همراه داشته و بستر لازم را برای مفید،ایمن و سالم بودن شبکه های اجتماعی فراهم می کند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار