مسئول پایگاه مقاومت حصار شهید مطهری همدان درباره مشکلات این محله به خبرنگار ایسنا گفت: آسفالت، معابر نامناسب، فاضلاب و بافت فرسوده و وجود دالان‌های خطرزا از مشکلات عدیده این منطقه است.
کد خبر: ۷۵۶۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵ 24 June 2019
به سمت منطقه‌ای در نزدیکی شهر که امروزه به یکی از شهرک‌های همدان تبدیل شده است، رهسپاریم، اما از وضعیت مناسبی در زمینه خدمات شهری برخوردار نبوده و وقتی وارد این محله می‌شوی انگار وارد روستایی کوچک در دل شهر شده‌ای.

به‌گزارش ایسنا، حصار قصابان، پیاز‌کاران و مطهری نام‌های محله‌ای است که در گذشته روستا بوده و با توسعه شهر اکنون به شهر همدان ملحق شده است. این محدوده شهری در حد فاصل چارباغ آیت‌الله نجفی و کوی دیزج یا ولیعصر و مقابل بیمارستان ارتش در مجاورت تقاطع رو‌گذر آیت‌الله نجفی (سردار شهید سعید قهاری) قرار دارد.

نکته قابل توجه در بدو ورود به این منطقه آشفتگی در ساخت و ساز منازل، خیابان‌کشی و معابر آن است که آدم را به فکر فرو می‌برد که مگر اینجا روستاست که بدون نظم و قاعده و قانون ساخت و ساز در آن انجام شده؟ هرچند امروزه روستا‌ها با اجرای طرح هادی خیلی زیباتر و قانونمندتر شده‌اند.

از وضعیت آسفالت معابر که بهتر است هیچ نگوییم چرا که مردم همدان خود می‌دانند تا وقتی در بخش‌های مرکزی شهر و حتی بالای شهر وضعیت آسفالت معابر اسف‌بار است دیگر وضع این بخش از شهر کاملا واضح است و انتظاری نیست؟!

درست است که این منطقه یکی از نقاط حاشیه‌ای و روستایی شهر همدان بوده و ساخت و ساز‌ها در آن بدون حساب کتاب انجام می‌شده، اما حال پس از گذشت بیش از یک دهه از طرح موضوع توانمندسازی محلات حاشیه‌ای شهر و الحاق این منطقه به شهر همدان آیا نباید شاهد وضعیت بهتری از این محله می‌بودیم؟

برای ایجاد عدالت اجتماعی در شهر باید تمامی خدمات شهری در نقاط مختلف یک شهر به صورت مساوی ارائه شود در حالیکه نبود امکانات اولیه شهرنشینی از جمله خیابان‌کشی و معابر، پیاده‌رو، فاضلاب و فضای سبز از جمله مشکلات عمده محله حصار شهید مطهری شهر همدان است.

موضوع دیگری که مردم این منطقه از آن رنج می‌برند، فرسودگی منازل آنهاست که با کمترین فشار ناشی از بارش دچار ریزش و تخریب شده که البته بیشترین فشار به قشر محروم و تحت پوشش نهاد‌های حمایتی است.

پس از اطلاع از تخریب چند منزل مسکونی در حصار مطهری به همراه رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و امور مالی شورای شهر همدان و شهردار منطقه ۴ و تعدادی از مسئولان به این محله رفته تا از نزدیک مشکلات خانواده‌هایی که منازلشان تخریب شده، بررسی شود.

مسئول پایگاه مقاومت حصار شهید مطهری همدان درباره مشکلات این محله به خبرنگار ایسنا گفت: آسفالت، معابر نامناسب، فاضلاب و بافت فرسوده و وجود دالان‌های خطرزا از مشکلات عدیده این منطقه است.

مسعود نوروزی با اشاره به فرسوده بودن بافت این محله، اظهار کرد: کسانی که در بافت فرسوده سکونت دارند نمی‌توانند از شهرداری مجوز نوسازی بگیرند.

وی معابر تنگ و نامناسب را از دیگر مشکلات حصار شهید مطهری عنوان کرد و افزود: معابر تنگ و سخت العبور از مشکلات عمده ساکنان حصار مطهری است و متأسفانه تا کنون هیچ هزینه‌ای در این زمینه در این منطقه صورت نگرفته است.

نوروزی با اشاره به تعریض تعدادی از معابر این محله، یادآور شد: خدمات شهری منطقه ۴ شهرداری همدان سال گذشته فعالیت خوبی داشت به‌طوریکه چند مورد تعریض معابر و تخریب بافت فرسوده انجام گرفته شد.

وی نبود فضای سبز و فضای ورزشی را از مشکلات ساکنان این منطقه عنوان کرد و گفت: فضای سبز، آسفالت معابر و ایجاد شبکه فاضلاب از مطالبات اصلی مردم کوی مطهری است.

«مسکن» یکی از مقوله‌های مهم مناطق محروم شهر همدان

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و امور مالی شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه در مناطق محروم شهر همدان یکی از مقوله‌های بسیار مهم «مسکن» است، به خبرنگار ایسنا گفت: تا زمانی‌که مسکن مردمان مناطق ضعیف شهر تأمین نشود هیچ‌گونه توانمندی و رشدی در این مناطق اتفاق نمی‌افتد.

اکبر کاووسی‌امید اظهار کرد: تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های متولی باید اتحاد رویه و تصمیم مشترکی بگیرند تا در مناطق محروم شهر همدان خانه‌هایی که با فشار حداقلی امکان ریزش دارند، ترمیم شوند تا شاهد اتفاقات ناگواری نباشیم.

وی درباره تمهیدات شورای شهر برای ساخت وساز در مناطق توانمندسازی شهر همدان، تصریح کرد: شورای شهر همدان صدور پروانه در مناطق توانمندسازی را تا ۲.۵ طبقه رایگان کرده است و توانست تا جایی که امکان داشته هزینه‌های نظام مهندسی را در این مناطق به صفر برساند.

کاووسی‌امید خاطرنشان کرد: درخواست شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم این است که دولت بخشی از هزینه‌های بازآفرینی مناطق محروم را به نظام مهندسی بدهد که هزینه‌های نظارت نظام مهندسی در این مناطق به صفر برسد تا ساخت و ساز‌های قانونی و مقاومی در این محلات صورت بگیرد.

وی درباره کمک رسانی به چند واحد تخریب شده در سیل و بارندگی‌های اخیر، گفت: براساس مکاتباتی که با مدیرکل ستاد بحران استانداری همدان صورت گرفته، قرار شده پس از بررسی‌های فنی کارشناسان شهرداری و گزارش تصمیمات مقتضی در این رابطه صورت بگیرد.

برای خانه‌های ناپایدار باید فکر عاجلی شود

مدیر منطقه چهار شهرداری همدان نیز با تأکید بر اینکه خانه‌های خسارت دیده در بارش‌های سالجاری خشتی و ناپایدار هستند، به خبرنگار ایسنا گفت: برای خانه‌های ناپایدار کوی مطهری باید در اسرع وقت فکر عاجلی شود و برای مصالح و ساخت نیز از منابع دولتی کمک یا اعتبارات دولتی گرفته شود.

مجید یوسفی نوید اظهار کرد: در محلات محدوده هدف بازآفرینی که یکی از سکونتگاه‌های غیررسمی است، ساخت و ساز‌های صورت گرفته به علت ناپایداری در اثر بارندگی‌های اخیر فروریخته که اگر زلزله بود شدت خسارات و صدمات بیشتر می‎شد.

وی با بیان اینکه براساس مصوبه شورای شهر صدور پروانه ساخت در محلات هدف بازآفرینی همدان تا ۲.۵ طبقه رایگان است، گفت: در کوی مطهری همدان نیز همانند محلات هدف بازآفرینی صدور پروانه ساخت تا ۲.۵ طبقه رایگان شده است.

وی با اشاره به خسارات ناشی از بارش‌های سالجاری، یادآور شد: ریزش این ساختمان‌ها ممکن بود علاوه بر ساکنان، برای رهگذران خطر ایجاد کند که با همکاری مالک توانستیم رفع خطر کرده و دیوار جمع آوری شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار