۲۶ خرداد امسال بود که مسئولان میراث فرهنگی از کشف سفال‌های دوره ساسانی در محوطه بنای تاریخی امامزاده یحیی (ع) شهرستان ورامین خبر دادند و حال پس از ۲۰ روز به دنبال پیگیری گفته می‌شود که عملیات عمرانی این محوطه برای فراهم شدن زمینه انجام کاوش باستانی متوقف شده است.
کد خبر: ۷۶۰۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹ 07 July 2019

به گزارش تابناک تهران؛ شهرستان ورامین در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران قرار دارد و قدمت بنای امامزاده یحیی نیز سال ۷۰۷ قمری تخمین زده شده است.

تکه های شکسته کوزه ها در جریان عملیات حفاری درحالی که یک کارگر مقنی مشغول کار بود به دست آمد و رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین می گوید به علت بی توجهی کارگران، این کوزه به طور کامل شکسته شده است.

تابناک -تهران؛ ژیلا خدادادی روز یکشنبه توضیح داد: شهرداری ورامین به منظور محوطه‌سازی بخش خارجی امامزاده یحیی (ع) از ماه‌های پایانی سال گذشته اجرای عملیات عمرانی را زیر نظر میراث فرهنگی شروع کرد و بخشی از این عملیات مربوط به حفر چاه برای جذب آب‌های سطحی بود.

وی گفت: در جریان حفر چاه در خارج از محوطه امامزاده یحیی (ع) و در عمق ۱۳ متری میله چاه، کوزه سفالی به دست آمد که داخل آن چیزی جز شن نبود.

خدادادی تصریح کرد: پس از کشف این کوزه شکسته شده کارشناس باستان‌شناسی معاون میراث فرهنگی استان تهران در محل کشف حضور یافت و با بازدید از داخل چاه و بررسی وضعیت سفال و نقوش روی آن، قدمت آثار مکشوفه را برای دوره ساسانیان و قرون نخستین اسلامی (سلجوقی) اعلام کرد.

وی اظهارداشت: طی ۲۰ روز گذشته علاوه بر جلوگیری از هرگونه عملیات عمرانی در عمق زمین از این مکان محافظت به عمل آمده و با مکاتبه صورت گرفته با اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، درخواست کاوش در این منطقه ارائه شده که این عملیات در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز از سوی شهرداری ورامین، آغاز می‌شود.

وی گفت: این کوزه هم اکنون در اختیار دستگاه قضایی قرار دارد که پس از تحویل مجدد به دفتر میراث فرهنگی، در اختیار کارشناسان موزه قرار می گیرد تا ترمیم و به ورامین بازگردانده شود.

بنای امامزاده یحیی (ع) ورامین به شماره ‎۱۹۹ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

در بخشی از این بنا کتیبه‌ای گچبری به خط ثلث برجسته حاوی کلام خدا و رسول اکرم (ص) در زمینه گُل و بوته جلب نظر می‌کند که گرداگرد حرم دور می‌زند و در آن تاریخ محرم سال ‎ ۷۰۷ هجری و بانی بنا 'ابومحمد زید' حک شده است.

اثر نفیس و کم‌نظیر دیگر این امامزاده سنگ قبر محراب گونه کاشی آن است که امضای ۲ استاد کاشی ساز کاشانی را با خود دارد که تاریخ سال آن ‎۷۰۵ قمری است و در حال حاضر در موزه «آرمیتاژ» لنینگراد نگهداری می‌شود.

شهرستان ورامین ۴۰۰ محوطه و اثر تاریخی دارد که از این تعداد ۷۸ مورد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار