رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه توسعه اطراف مجلس طرح تفصیلی شهر را نقض کرده است گفت:‌ مجلسی که خود در مقام قانونگذار است و برای تمام سازمان‌ها و نهادها، قانونگذاری می‌کند؛ باید نسبت به رعایت قانون و اصول شهرسازی و معماری پایبند باشد.
کد خبر: ۷۶۰۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵ 07 July 2019

به گزارش تابناک تهران؛ «محمدسالاری» روز یکشنبه در یکصد و پنجاه و سومین جلسه شورا، اظهار داشت: طرح توسعه مجلس شورای اسلامی در محدوده میدان بهارستان و تعیین حرایم آن موضوعی است که برای شهروندان و ساکنان در حوزه نفوذ آن طرح، مسایل و مشکلات بسیاری را بوجود آورده است.

وی گفت: شکل‌گیری و بارگذاری‌های قابل توجه ساختمان‌ها در محدوده طرح که در مراحل پایانی است، مبتنی بر رعایت مفاد طرح تفصیلی شهر نبوده و بر اساس تفاهمی با شهردار وقت تهران و مصوبه کمیسیون ماده ۵ در یک مقطع زمانی انجام شده است.

سالاری ادامه داد: تنها سند ملاک عمل توسعه برای این محدوده یک مصوبه کمیسیون ماده ۵ است که متاسفانه بدون توجه کافی به پیوست‌های مطالعاتی از جمله پیوست اجتماعی و رعایت حقوق مکتسبه و عدم‌النفع شهروندان آن محدوده به تصویب رسیده است.

عضو شورای تهران با بیان اینکه به معماری ایرانی – اسلامی در احداث نماهای این ساختمان‌ها کم توجهی شده است، بیان کرد: ساختمان‌های مجلس باید به عنوان نماهای شاخص و عناصر هویت بخش شهرها باشند.

وی عنوان کرد: از دوره گذشته تاکنون تذکراتی در خصوص طرح توسعه مجلس داده‌ایم و صرفاً تغییرات جزیی در نماها ایجاد شد اما همچنان وضعیت مناسب نیست.

سالاری بر لزوم در نظر گرفتن حقوق عمومی در اجرای طرح‌ها تاکید کرد و افزود: شهروندان این محدوده با مراجعات خود، نسبت به اینکه شهرداری به موجب مفاد طرح تفصیلی و بارگذاری قانونی به آنها پروانه نمی‌دهد، معترض‌اند.

وی ادامه داد: برای طرح توسعه مجلس محدویت ارتفاعی ساخت و ساز تعیین شده است و افرادی که در شعاع ۳۰۰ متری تا شعاع ۵۰۰ متری درخواست صدور پروانه نموده‌اند از شهرداری منطقه ۱۲ به مجلس فرستاده می‌شوند تا ارتفاع ساخت و ساز آنها مورد بررسی و موافقت قرارگیرد و عموماً با ارتفاع ۵/۱۰ متر موافقت می‌شود.

سالاری یادآور شد: برخی املاک در کوچه‌هایی هستند که ۵ الی ۶ طبقه ساخته‌اند اما برای ساخت و ساز جدید محدودیت ارتفاع اعمال می‌شود و در حالی که که خود ساختمان‌های مجلس بصورت بلند مرتبه ساخته شده و حقوق عمومی مالکین املاک و پارسل‌ها رعایت نشده است.

وی همچنین با اشاره به محصور شدن خیابان مردم توسط مجلس شورای اسلامی گفت: در آغاز این دوره شورا، خیابان مردم که در اختیار تمامی شهروندان و برای مردم بود توسط مجلس محصور و در اختیار فضای درونی مجلس قرار گرفت و محدودیت‌هایی برای حقوق عمومی مردم ایجاد شد، این در حالیست که مجلس به عنوان نماد رعایت قانون باید مدافع حقوق عمومی مردم باشد و طرح توسعه مجلس یا هر مکانی باید به نحوی اجرایی شودکه عدم النفع آن برای مالکین و افراد دارای حقوق مکتسبه رعایت شود.

عضو شورای شهر تهران از هیات رییسه شورای شهر خواست این تذکر به مسئولین و مدیران فنی حوزه مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار