مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در نخستین کنفرانس محیط زیستی با تاکید بر پسماندهای پلاستیکی به میزبانی منطقه 5، از تدوین طرح جامع مدیریت پسماند تهران با همکاری مرکز مطالعات شهر تهران خبر داد.
کد خبر: ۷۶۲۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸ 15 July 2019

به گزارش تابناک تهران؛ رضا عبدلی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران از تدوین طرح جامع مدیریت پسماند با همکاری مرکز مطالعات شهر تهران در آینده نزدیک خبر داد.

وی در نخستین کنفرانس چالش‌های زیست محیطی با تاکید بر پسماندهای پلاستیکی که در منطقه 5 برگزار شد ، در جمع اساتید دانشگاهی و نهادهای مردمی زیست محیطی گفت : پسماندهای خشک که برخی از آن‌ها ارزشمند هستند و در بخش صنعت به عنوان کالایی ارزشمند قلمداد می‌شوند، پس از پردازش می‌توانند به چرخه مصرف باز گردند.

وی افزود: بی تردید باید به عنوان شهروند تلاش کنیم، کالاها را دقیقاً مطابق با نیازهای خود تهیه کنیم. متأسفانه در حال حاضر بسیاری از کالاهای قابل مصرف در پسماند یافت می‌شوند، اما خوشبختانه در سال گذشته با توجه به عوامل مختلفی همچون افزایش قیمت کالاها، مدیریت مصرف توسط شهروندان محقق شد .

عبدلی گفت : به‌طور میانگین در روز حدود ۱۴۰۰ تن از زباله‌های شهر تهران کاهش پیدا کرد که البته در این مسیر تلاش شهرداری‌های مناطق برای جلوگیری از انتقال پسماندهای حجیم به آرادکوه و نگاه جدی به تفکیک از مبدأ را نیز نباید فراموش کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران تاکید کرد: قطعاً نقش شهروندان در تولید پسماند بسیار مؤثر است و آن‌ها می‌توانند با مدیریت مصرف خود در حوزه تولید پسماند نقش به سزایی داشته باشند. پس باید با فرهنگسازی نسبت به کاهش ظروف پلاستیکی اقدام کنیم. بی‌تردید شهروندان می‌توانند در تفکیک پسماند از مبدأ، کم حجم کردن، گرفتن رطوبت زباله‌ها و در نهایت کاهش هزینه‌های جمع‌آوری و مدیریت پسماند اثر گذار باشند.

وی در پایان به روند تدوین طرح جامع مدیریت پسماند با همکاری مرکز مطالعات شهر تهران اشاره کرد و گفت: به‌طور قطع در حوزه مدیریت پسماند نیازمند تأمین زیرساخت‌های لازم و برنامه‌ای مدون هستیم که در این مسیر مقرر شده است با همکاری مرکز مطالعات شهر تهران برنامه‌ای علمی و تخصصی با عنوان طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران تدوین شود که در حال حاضر قرارداد تدوین این برنامه با شرکتی علمی و تخصصی منعقد شده است.

فریدون حیدری شهردار منطقه با تاکید بر مدیریت مصرف شهروندان در کاهش تولید زباله گفت : اگر سازمان ها با هم برنامه ریزی مناسبی داشته باشند، می توان تهدید مواد پلاستیکی را تبدیل به فرصت کرد.

وی با اشاره به تولید 60 تن زباله خشک که یک در صد آن مربوط به پلاستیک و ظروف یکبار مصرف است افزود : با آموزش های شهروندی و فرهنگ سازی، راهکارهای خارج کردن ظروف از چرخه تولید زباله را برای مردم نهادینه کرد و این آمادگی را داریم که نتایج طرح های پیشنهادی متخصصین را به صورت پایلوت در منطقه اجرا کنیم و امیدواریم با اقدامات زیر ساختی فرهنگی و اجرایی آغاز شده، سیستم جمع آوری زباله و پسماند خشک منطقه الگو شود.

در این کنفرانس علمی، مقالات با موضوعات مدیریت پسماند، مدیریت دفع مواد زائد با رویکرد بهره ورانه، محیط زیست، الگوی توسعه پایدار محیط زیست شهری، پسماندهای پلاستیکی و اثرات آن ها بر جانداران ارائه و به چالش کشیده شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار